"Már egy hete csak a mamára / gondolok mindíg, meg-megállva." (József Attila: Mama)
A The Binging of Isaac a Super Meat Boyért is felelős Edmund McMillen egy régóta dédelgetett projektje volt, ami Florian Himsllel közösen fejlesztve, 2011-ben debütált először PC-n és Mac-en, majd aztán több platformon is. Aki ismeri az urak más játékait is, annak nem lesz meglepő e program polgárpukkasztó mivolta, illetve a nehézsége sem.
Bár a cím egy közismert bibliai történetet dolgoz fel, ahhoz csak lazán kapcsolódik: (alap)hőhősünk Isaac, aki a keresztény műsoroktól megőrült anyukája elől egy föld alatti labirintusba menekül. Itt teremről teremre haladva, szó szerint a könnyeivel küszködve, ellenségek és főellenségek hordáinak legyőzése után jut egyre mélyebb, egyre nehezebb szintekre. Idővel azonban nincs mese, meg kell küzdeni az édesanyával is egy epikus ütközetben. A játék komplexitását és mélységét mi sem bizonyítja jobban, minthogy egy egészen részletes Wikia oldal is készült hozzá.
A The Binding of Isaac egy Flash alapú roguelike, azaz a permadeath mellett a véletlenszerűen generált pályák is program részei. Utóbbi miatt a játék igencsak kiszámíthatatlan, vagyis újrakezdésnél sohasem lehet tudni, hogy milyen extra felszerelések, termek, ellenfelek és bossharcok szegélyezik majd az utunkat. Ráadásul abszolút nem könnyű, első nekifutásra szinte lehetetlen eljutni a befejezésig. Ha viszont több tucatnyi próbálkozást követően végül sikerül, akkor új játékelemek megnyitásával ismét belevághatunk a játékba - persze, ha van rá idegünk. A program méltán pályázhat minden idők egyik leggusztustalanabb címére, de pont ez a groteszkség adja az egyedi kinézetét és nyomasztó miliőjét.
A játékhoz készült egy kiegészítő The Wrath of the Lamb címen, ami további ellenfeleket, felszedhető tárgyakat és elemeket ad. A The Binding of Isaac-ből 2014-ben egy remake is készült Rebirth címmel, de erről majd egy másik alkalommal írok. Vár ugyanis a mama...
Pro:
a játékmenet;
groteszk grafika;
tonnányi tartalom;
bibliai utalások tömkelege;
izgalmas roguelike formula;
magas újrajátszhatósági ráta;
groteszk, nyomasztó hangulat;
a fricska, a társadalomkritika;
a hangok és a zenék;
alacsony gépigény;
a befejezések;
Kontra:
igen sok múlik a random generátoron;
nagyobb robbanásoknál hajlamos belassulni;
a listában nincsenek feltüntetve a tárgyak tulajdonságai;
(PC-n) nincs natív gamepad támogatás;
Kiknek ajánlható?A roguelike formula iránt érdeklődők mellett a kihívásra vágyóak is, persze ha nem rökönyödnek meg a helyenként gusztustalanságba hajló, nyomasztó kinézeten.