Hwopapa2017.10.10. 08:55

Gran Turismo Sport (nyílt) Beta

...avagy legyen valami, ami majdnem olyan, mint aminek látszani akar.

Tegnap neki tudtam végre esni a lehető legújabb GTS bétának - sajnos kimaradt a legutóbbi két etap nálam, ezért csak ez az egy lehetőségem adódott játszani vele - viszont azt is hozzá kell tennem, hogy ez egy délután benyomásai, ezért majd a blogot még (ha kedvem tartja) frissítem.

Amikor először elkezdtem írni ezt a blogot (majd véletlenül a 80%-ánál nyomtam egy "back" gombot az egeren és törlődött minden) akkor eléggé indulatosan, durr-a-közepébe-módon indítottam - úgyhogy most, hogy kicsit leültek az indulataim, próbálom tárgyilagosabban nézni azokat a dolgokat.

Amin/amivel játszottam:

PS4 pro

4K tv

T300RS kormány

Grafika / Zene / hangulat :

Hát ez az egyetlen dolog, amibe nem lehet semmilyen téren belekötni - már ha alapul vesszük azt, hogy az autók sokkalta jobban néznek ki, mint bármely más játékban és ez sajnos pár helyen bizony a pályák kinézetének (meg a 60fps) rovására ment.

A bétában sajnos csak fantáziapályák vannak, így a képzelet szabott (volna) csak határt a kinézetnek, mindenesetre nagyon nyíltak lettek a pályák, semmi szűkület, vagy egy kisebb szoros, ahol feltolhatták volna a részletesség-csúszkát egy erdős részen, de az is igaz, hogy nem láttam még a végleges pályákat, így lehet, hogy később ez ki lesz használva.

A 24 autó teljesen röccenésmentesen megy a pályákon, 60fps-el - viszont szerintem egy kicsit sok ez a mennyiség és ha 12 vagy talán 16 autóra maximalizálták volna a mezőnyt, sokkal többet ki lehetett volna hozni mind a pályákból, mind a belterekből, mind a töltési időkből. Ugyanis ha nem állítunk be mezőnyt, rettentő gyorsan tölti be a játék az adott pályát - értelemszerűen minél többen vesznek részt a versenyben, annál többet is tölt a játék.

Az időjárás hiánya nem gond, a választható napszakok cserébe feldobják az unalmas pályarészeket, gyönyörűen váltogatva a különböző bevilágítási effektusokat. Teljesen más naplementében vagy szürkületben vezetni, ugyanakkor nem értem, ez miért nem lehetett dinamikus is?

A menük roppant igényesek, a zenék is nagyon frankók (játék közben jöttem ár, hogy hiányzott a zene és hogy ez a GT-kben volt először feltűnő), a múzeum és egyéb tartalmak a menüben valami embertelen sok adatot és érdekességet tartalmaznak.

(Mondjuk a Tag Heuer-nek való mg szg be*****t kicsit soknak tartottam, elvégre ők nem autógyártók, nem értem mit keresnek az autóvásárlás menüben külön menüvel - meg lehet venni a félmilliós óráikat ingame currencyvel? )

Felüdülés végre egy szép, igényes, szinte képeskönyv kinézetű menüt látni a sok faék-egyszerű menü helyett - negatívum viszont hogy könnyű benne eltévedni és nem feltétlen egyértelmű, mi hol van elsőre.

A hangok konkrétan semmi extrák, nincs az a dinamika, mint más játékokban, az autók nem hörögnek, igaz, nem is kávédaráló hangúak, egyszerűen nem jön át az, ami pl. az Assetto Corsa-ban, ahol is a V12-es monstrumok visszadurrogásánál - annál élethűbbet nem hallottam még.

HUD / FFB / irányítás

Nem tudtam pontosan szétválasztani, ezért haladjunk sorban az egyes elemekkel, talán így érthetőbb lesz az, amit mondani szeretnék.

HUD:

Roppant idegesítő és gagyi hatást kelt, túl sokmindent akar mutatni és nem lehet személyre szabni (legalábbis nekem még nem sikerült). Nem érdekel a térkép, a helyezés, ki megy előttem és mögöttem, csak a sebességkijelzés és a fordulatszámmérő. Ezeket gyönyörűen le lehet olvasni a műszerfalról is és az általam próbált autókban ezeket a részeket mind tökéletesen lehetett látni kikapcsolt HUD-nál is. Negatívum, hogy TELJESEN nem lehet kikapcsolni a HUD-ot. Ki lehet kapcsolni pár apró idegesítő szart, de sajnos versenyeknél megint mindennel telerakja a képernyőt, ha akarod, ha nem. Nem lehet egyesével ki-be kapcsolgatni az elemeket. A vége felé már azon vettem észre magam, hogy azért nem figyelek az útra, mert a térképet nézegetem....

FFB / irányítás:

Mivel autós játékról beszélünk, ami ráadásul a "Real Driving Simulator" jelzőt használja évek óta, teljesen érthetetlen számomra, hogy a kormány beállításokat és FFB-t miért lövik tökön egy gombkiosztással. Egyszerűen nem értem, hogy ez egy vicc, vagy tényleg hülyének nézik az embert, hogy a játék apropóján kiadnak egy 600 GBP-s hiperkormányt és végül ennek a gombkiosztását lehet csak állítgatni, de amúgy a visszacsatolást, erősséget, stb abszolút nem. Erre aki tud egy épeszű, értelmes magyarázatot adni, azt nagyon megköszönném.

Maga az irányítás több sebből vérzik - persze, a játék nem szimulátor, sőt, még csak közel sem áll hozzá. Az autók valamilyen fizikával rendelkeznek, de nagyon sokat megengednek a játékosnak minden rásegítés kikapcsolása után is. Teljesen nyugodtan ki lehet menni a pálya menti fűre, a rázókövekre mindenfajta kipördülés, csúszkálás, instant helyezésvesztés nélkül.

Legnagyobb meglepetésemre meg tudtam csinálni a Bruce Willis által bemutatott Die Hard 3-as WTF-jelenetet (amikor a téglával meg kézifékkel úgy megfordult a kocsival hogy 120-ból gyakorlatilag sebességet vesztve visszapördült és ment tovább), aminekutána hangos röhögésbne törtem ki (felvettem, délután feltöltöm ha nem felejtem el).

De mondhatnám azt is, hogy nem lehet felmérni néha, milyen féktávok vannak, mert van amikor simán le tudsz lassulni, van amikor meg hiába fékezel érzésre időben, szinte lehetetlen kicsúszás nélkül beérkezni egy kanyarba - persze egy délután ehhez kevés, majd megyek még pár kört és updatelem a cikket. Persze a különböző csíkokat kikapcsolom, mert nem a dedóban vagyunk, így lehet ha azzal próbálkoznék, más eredményt érnék el.

Na és jöjjön a feketeleves, a Force Feed Back, azaz FFB, amit úgy tűnik egyetlen autós játékban tudtak csak normálisan megcsinálni. Ez ugye a kormány által szimulált erő-hatások gyűjtőneve, ezen tudja az átlagember érezni azt, hogy milyen fizikai hatások hatnak az autóra, a kerekekre, meg úgy általában. Már rég túlléptünk azon, hogy ütközésnél rezeg, meg ellentart a kormány, ennél már sokkal finomabb megoldások léteznek.

Az etalon (konzolokon) az Assetto Corsa - ami egy szimulátor, a GT-vel ellentétben - ahol is konkrétan lézerscannelt, valódi pályákon lehet száguldozni. A lézerscannelés előnye, hogy a pályákon található mélyedések is jelen vannak, nem csak a nyomvonal van pontosan reprezentálva, valamint ezeknek a mélyedéseknek az FFB leprogramozása is félelmetesen valósághű. Azaz, ha rámész egy 5mm magas autóval egy kitüremkedésre, akkor bizony leér az alja és ezt a kormányon is érzed! Vagy a Monza egyik egyenesében is van egy jó nagy huppanó, amit tökéletesen érezni lehet a kormánnyal, plusz azzal, hogy be is szitál a kocsi nemkicsit, ezt is figyelembe kell venni gyorsköröknél...

Na most ez itten nincs. Gyorsítasz, a kormány rezeg, csattansz, a kormány rezeg, fékezel, a kormány rezeg aztán itt ki is fújt a történet. Értem én, hogy fantáziapályák vannak, de azért basszus, több éve kint van az AC a piacon, miért nem lehetett legalább ihletet meríteni belőle? Még az a hulladék pcars (az első rész, a másodikat nem tudtam kipróbálni) is jobban éreztette a különböző autóra ható erőket, még ha rosszul is (bár ha lehet választani, inkább a GT Sport féle "rázunk mindenhol" megoldást választanám a PC1 "rázunk összevissza" meg "hinta-effektusa" helyett). Nincs semmi egyéb visszacsatolás, nem raktak bele kamu-útérzést, ami esetleg jót tett volna. Ja és nem lehet állítani az FFB erejét sem (vagy én vagyok vak és nem találtam a menüben, csak a játékban, de az meg kevés, az 1-5 értéken nem nagyon éreztem számottevő különbséget).

Persze nem vártam a kifinomult szimuláció csúcsát, de erősen megkérdőjelezi bármilyen drága kormány beszerzését, hiszen eddig egy T150 is bőven elég lett volna, nem hogy egy másfélszer annyiba kerülő T300Rs - és akkor most jön a T-GT, ami amazonról forintra számítva 220ezer forint (+ÁFA + vám) és konkrétan semmivel sem leszel előrébb, mint a 52ezer forintos T150-el. Ennek mi az értelme a lehúzáson kívül?

Ezen kívül már csak a kormányszög-ignorálást és a belső nézetben a kézcsavargatós animációt akarom említeni: Egyelőre azt vettem észre, hogy a grafika csak a legkisebb (270 fokos) elfordulást követi az összes többinél ha beállítom a kormányon, ezt nem fogja a "kormányt fogó kéz" követni - plusz nincs semmi softlock sem a játékban, így egyelőre megpróbálom majd az autók saját kormányszögeivel beállítva tesztelni őket - természetesen ez megint egy manuális macera, ahelyett hogy vették volna a kedves fejlesztők a fáradtságot és megcsinálnák ezt normálisan (ahogy abban a bizonyos másik játékban meg is van csinálva....). A grafikai lekövetés azért is problémás, mert nem tudtam a kormányt egyelőre eltüntetni és nagyon zavaró azt látni, hogy míg te küzdesz a kocsival az úton maradásért, addig a játék teljesen függetlenül csavargatja a virtuális kormányt. Ez még a Dirt Rallyban is állítható volt, értelmetlenül állok a jelenség előtt.

Ja igen, a rally szekció egy vicc, konkrétan jégen csúszásnak kéne nevezni az egészet. Semmi tapadása nincs az autóknak, az ész nélküli driftelésre van építve...aki játszott a Dirt Rallyval, az tudja, hogy az autók nem így viselkednek....

Összesítés

Most ez furcsán hangozhat, de nekem összeségében tetszik a játék. Azt adja, amit már a GT2 óta ismerek, se többet, se kevesebbet - könnyed félárkád autózás, minimális nehézséggel, amihez nem kell kormány sem, jól el lehet vele szórakozni. Ha meg unod az autózást, elmerülhetsz órákra a számtalan extra olvasnivalóban és videóban, amit a játék tartalmaz. Plusz ha minden DLC ingyen lesz, szerintem mindenképp érdemes megvenni.

Aki meg szimulátorozni akar, az ne ezzel próbálkozzon, mert csalódni fog.

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Necroman Mk2
Video Game Hall of Fame 2024

8 napja
16

CHASE
Top 15 FIFA

2024.03.17.
2

Necroman Mk2
Majd nálatok

2024.03.15.
6

p34c3
PlayStation VR2: Valós halál?

2024.03.15.
6

drag
2023 legjobb filmjei - szerintem

2024.03.09.
8

Necroman Mk2
Flashpoint Archive bemutató

2024.02.25.

Malleus
Mists Beyond the Mountains

2024.02.17.

p34c3
Red Dead Redemption dedikálás

2024.02.15.
2

Necroman Mk2
Barbie Fashion Designer

2024.01.11.
3

liquid
Wonka

2024.01.07.
10

p34c3
Marvel's Spider-Man 2 ajánló

2024.01.04.
11

mcmacko
Pecker - egyem a pöckölőjét

2024.01.02.
3

CHASE
Kedvenc soundtrackek

2023.12.31.
1

Necroman Mk2
2023. év dala

2023.12.31.
3

p34c3
Globular Cluster CMP2 PS VR2-höz

2023.12.24.

liquid
Az univerzum urai

2023.12.17.
3

liquid
Minden idők legjobb trailere?

2023.12.05.
10

p34c3
Én kicsi gamer sarkom

2023.11.22.
34

p34c3
Negyven2

2023.11.14.
26

Dude
Harc a 41. évezredben

2023.10.23.
5

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==