V. Miki2017.05.11. 11:23

Húsz év távlatából: Suikoden

Is fate unchangeable?

Minden játékosnak vannak örök kedvencei. Nekem ilyen a Suikoden sorozat. Ha össze kellene állítanom egy all-time best toplistát életem játékaiból, az első két rész valahol az élbolyban lenne.

Az első rész 1995-ben jelent meg Japánban PS1-re (és Sega Saturnra). Európába kereken húsz éve érkezett meg. Kb. 2000 körül játszottam végig utoljára a Suikoden I-et, mielőtt most újra elővettem. Az egész véletlenek összjátékából indult. Most értesültem arról ugyanis, hogy a korábban csak Japánban kiadott két spin-off (Suikogaiden I-II) epizód néhány évvel ezelőtt angol fordítást kapott. Tizenöt évet vártam, hogy végre kipróbálhassam ezt a két játékot. A két gaiden rész ugyanis nem JRPG, hanem szöveges kalandjáték, amely eddig japán nyelvtudás hiányában élvezhetetlen volt. Megszereztem tehát a két immár angol nyelvű Suikogaident, kipróbáltam őket, és néhány percnyi játék után jött a nosztalgia semmihez sem fogható érzése, és vele együtt a felismerés, mennyire megkopott már a tudásom a játék sztorijáról. A két gaiden erőteljesen kötődik a Suikoden II-höz, így arra gondoltam végigjátszom a második részt, úgyis az a kedvencem a sorozatból. Viszont a második rész meg ezer szállal összefügg az elsővel (sokan prequelként tekintenek rá, ami felvezeti a második epizódot). Úgy döntöttem tehát, a S1-gyel indítok, úgyis mindig szerettem, a második rész után ez a kedvenc részem a sorozatból. Innen egy lépés volt az elhatározás, hogy jöjjön egy Suikoden maraton, az öt plusz egy fő résszel, meg a két spin-off-fal! (Majd kiderül meddig jutok bennük.) És most az első részt ismét végigjátszva, megosztanám veletek a gondolataimat.

Féltem az újrajátszástól. Néha ugyanis a szép emlékeket nem szabad megbolygatni. Attól tartottam rajongásom tárgyáról majd kiderül, hogy mennyire rosszul öregedett, és többé nem tudok rá azzal a szeretettel gondolni, mint előtte. Nagyon hamar bebizonyosodott, hogy félelmeim alaptalanok voltak. A Suikoden I-et jobban élveztem, mint valaha. Beigazolódott, amit a könyveknél is mondanak, az igazi klasszikusokat érdemes kb. 10 évente újraolvasni. Az ember ahogy telik az idő változik, tapasztaltabb, jobb esetben bölcsebb lesz. Bizonyos dolgokat egy történetből megfelelő élettapasztalat híján sokszor nem is veszünk észre. Egy jól megkomponált alkotás különböző életkorokban más-más élményhez juttatja az embert, mert olyan dolgokat is felismerünk, meglátunk, ami felett addig átsiklottunk. Velem pontosan ez történt a Suikoden I végigjátszása közben. A történet olyan árnyalatait láttam meg, ami eddig soha nem tűnt fel. Egy példa: eddig a történetben az apa-fiú konfliktusból minden egyes végigjátszásnál a fiú nézőpontjára figyeltem, észre se vettem, hogy lehet más oldala az eseményeknek. De most megláttam az apa szempontját is, így még erősebb az érzelmi hatás. Szinte új élményként hatott rám, hogy a Suikoden I mennyire szomorú történet. A játék olyan, mint egy dráma, vagy talán egy ballada. Az első rész a főhős pokoljárásáról szól, aki hozzájut egy különleges varázsképességhez, ami elpusztítja a szeretteit. És még a legjobb megnyerés is keserédes, mert az utolsó pillanatban orrba vág a játék egy kedves és fontos szereplő halálával, és két másik eltűnésével. Ez persze nem lenne ennyire hatásos, ha a játék világépítése és karakterépítése nem lenne még mai mércével mérve is kiemelkedő. Az első pillanattól érezzük, hogy egy végtelenül gazdag történelemmel, élő és lélegző mitológiával felépített világba csöppenünk, ahol minden félmondatban elhangozott utalás mögött egy történet van. Ezt a történetet viszont majd akkor ismerjük meg, amikor bejárjuk az adott helyet, vagy megismerünk egy kapcsolódó szereplőt. A játék nem zúdít mindent az elején a nyakunkba, hanem szépen fokozatosan teljesedik ki a világ. Az igazi profi fantasy regények világépítési technikája köszön vissza a játékban. A történet több rétegű, fókuszban egy személyes tragédiával, háttérben pedig egy birodalom megdöntésével. Az egész mögött bújtatva, de mégis érezhetően ott a mindent átfogó mitológia, rúnákkal és precízen felépített szabályokkal. A standard JRPG-ktől eltérően a Suikoden sorozat soha nem a "mentsük meg a világot valamilyen gonosztól" klisére épült. Sokkal emberibb léptékeket használ a játék, miközben megmutatja, hogyan működik a politika és a hatalom. Színtiszta gonosz nincs is a történetben. A karakterek hús-vér emberek, akiknek igazi - sokszor nem is statikus - jelleme van. A szereplők árnyaltak, ritkák a színtiszta fekete és fehér karakterek. Közben láthatatlanul olyan történetszálakat is megkezd szinte észrevétlenül a játék, amelyek majd két három vagy négy rész múlva nyerik el az értelmüket. Most is olyan előreutalásokat vettem észre, amit eddig még soha. A Suikoden I a döntések játéka. Bizonyos pontokon élet és halál urai vagyunk - szabadon kivégezhetjük legyőzött ellenfeleinket - de minden ilyen döntésünknek következménye van a sztorira és a játékmenetre. A játék olyan kérdéseket tesz fel, hogy mit jelent a hűség, a hazaszeretet és az emberség, mennyire igazolhatja vagy torzíthatja tetteinket a végletekig sarkított pragmatizmus.

A '90-es évek JRPG-iben a legidegesítőbb rész a random harc volt. Akkoriban is zavart ez mindenkit - csak nem vallottuk be - ma meg már lehetetlen vele megbarátkozni. Ilyen szempontból kettős érzésem volt. A random csaták zavartak, talán ez az egy pont ami visszatarthat egy mai játékost. Ugyanakkor a Suikodenben mindig volt lehetőség a random harcok elkerülésére vagy átlépésére. Egy bizonyos fejlettségi szint felett következmények nélkül elengedhettük a harcot, vagy egy megfelelő varázstárgy segítségével - a játék második felében - ki is kapcsolhattuk. Szerencsére a harc pörgős, és hat fős partival vívott csaták élvezetesek, a kettős párbajok jók, egyedül a seregekkel vívott csaták túl egyszerűek ma már. Talán ezeknek köszönhetően, mint játék, mint JRPG még mindig működik az első rész.

Meglepődtem mennyire jól öregedett a játék grafikája. A rajzolt sprite-okat ma sokkal szebbnek látom, mint a '90-es évek közepén készült 3D-s JRPG legjavát. A zene gazdagságára és szépségére pedig újfent rácsodálkoztam. Azt tudtam, hogy nagyon jó, de hogy ennyire arra már nem emlékeztem. Miki Higashino (Gradius III, Contra III) és Tappi Iwase (Metal Gear Solid főtéma) valamint társainak munkája egyszerűen fantasztikus. Forgotten Days, An Old Irish Song, Rock Rockland, Peaceful People, Dancing Girl, Gathering Warriors, egytől egyig csodálatos számok.

Megérte elővenni a Suikoden I-et. A nosztalgia mellett a történet újra nagy hatással volt rám és újdonságokat is felfedeztem, ami nem kis szó egy ilyen régi játéknál. A történet végére a Suikoden I-et azzal a rajongással tettem le, mint húsz évvel ezelőtt. Már most alig várom, hogy legyen egy kis időm, és neki állhassak minden idők egyik legjobb JRPG-jének, a második résznek. :)

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

CHASE
Top 15 FIFA

1 napja

Necroman Mk2
Majd nálatok

3 napja
5

p34c3
PlayStation VR2: Valós halál?

4 napja
2

drag
2023 legjobb filmjei - szerintem

9 napja
8

Necroman Mk2
Flashpoint Archive bemutató

2024.02.25.

Malleus
Mists Beyond the Mountains

2024.02.17.

p34c3
Red Dead Redemption dedikálás

2024.02.15.
2

Necroman Mk2
Barbie Fashion Designer

2024.01.11.
3

liquid
Wonka

2024.01.07.
10

p34c3
Marvel's Spider-Man 2 ajánló

2024.01.04.
11

mcmacko
Pecker - egyem a pöckölőjét

2024.01.02.
3

Burzum
Kísértethajó

2024.01.01.
4

CHASE
Kedvenc soundtrackek

2023.12.31.
1

Necroman Mk2
2023. év dala

2023.12.31.
3

Burzum
"A legjobb lehetett volna!"

2023.12.24.
32

p34c3
Globular Cluster CMP2 PS VR2-höz

2023.12.24.

liquid
Az univerzum urai

2023.12.17.
3

liquid
Minden idők legjobb trailere?

2023.12.05.
10

p34c3
Én kicsi gamer sarkom

2023.11.22.
34

p34c3
Negyven2

2023.11.14.
26

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==