ttomcsik2016.10.08. 18:48

Max P... Akarom mondani Mafia 3 - négy óra játék után

Mafia 3. Négy óra játék, vegyes érzelmek.

Csalódott vagyok. Itt van előttem a játék, amire évek óta vártam. 6 év. Más játék fejlesztő stúdiók ennyi idő alatt kettő, ne adj isten három játékot is megalkotnak. Logikusan végiggondolva, ha egy játékon, ennyi ideig becsülettel dolgoznak, annak kifogástalan minőségűnek kell lennie. Az, hogy ez végül is megvalósult-e a Hangar 13 első megjelent alkotásában, sajnos még én sem tudom a választ. Lássuk a a játék első négy órájában szerzett tapasztalataim.

Az indítást követő első néhány perc kétség kívül igencsak hangulatosra sikerült. Információ morzsákat kapunk az eseményekről, karakterekről igencsak pofás game engine videó csokorba foglalva ezeket. Részletezni nem szeretném ennek tartalmát, akit érdekel (sajnos) megnézheti már szinte bármelyik hazai vagy nagyobb külföldi yt "sztár" előadásában...

A felvezetés után megkaptam az irányítást a játék felett és... Emlékeztek amikor azt írtam csalódott vagyok? Nem hazudtam. Itt ért az első nagyobb pofon, rögtön a tényleges játék első percében. Ez most komoly? Nem elég a játéknak az a kereszt, hogy úton útfélen ahhoz a bizonyos játékhoz hasonlítják (nem, nem a játék első részére gondolok, és nem is a 2. részre!) de még akkor a készítők is úgy gondolják, hogy remek ötlet lesz lényegében egy az egyben ugyanazt prezentálni, amit egyszer már láttunk máshol évekkel ezelőtt? Véleményem szerint ez mindenképp elhibázott döntés volt.

Nagy nehezen túltettem magam az első sokkon, melyhez az is hozzájárult, hogy még ugyanezen helyszínen a játék lényegében egy igencsak "bolond biztos" megoldás keretében valósítja meg a tutorial egy szeletét. Ennek milyensége már csak utólag szúrt szemet, játék közben fel sem tűnt.

Jöjjön a vezetés! A játékban ugyanis nagyon sokat kell különböző járműveket irányítani, amik már az első két részben is kiemelt fontossággal bírtak. Ki ne emlékezne annak taxis szekciójára. Imádtam. Öröm volt már akkor is látni, a fejlesztők büszkék arra, hogy alkottak valamit ami még jól is működik. A Mafia játékokban a járművek irányítása mindig is ilyen pozitív élmény volt.

Nincs ez másképp a harmadik részben sem. Az első jármű amivel dolgunk akad szépen teszi a dolgát, nem érződik súlytalannak a kezelése. Koránt sem annyira dinamikus vagy épp agresszív, mint az első két részben ( itt hívnám fel a figyelmet arra, hogy a játék a járművek kezelését alapbeállításként normal-ra állítja, viszont bátran merem ajánlani, nyugodtan tekerjétek szimulátor módba, pont az előzőekben leírtak miatt) de abszolút más mint amit más játékban már láthattunk.

A sztori további alakulását nem elemezném ki. Történnek jó és rossz dolgok is, ha valaki olvasott a játékról tudja mi fog történni. Nekem cirka 3 órámba telt (hard fokozaton, sok nézelődéssel) mire a felvezetést letudván megkaptam a játék felett a tényleges irányítást, és lényegében valóban nyitott világúvá vált a játék. Ez a fajta feszes történet vezetés mindenképp jó kezdés volt, leírhatatlan mennyire sokat hozzátesz a hangulathoz, melyet a korábban már említett kellő mennyiségű, és kifogástalan minőségű játék motorral készült videók sokaságában élünk meg. Zseniális!

Vannak viszont olyan dolgok amik felett egész egyszerűen nem lehet szemet hunyni. Említettem már, hogy a játék a fejlesztő csapat első közös munkája. Nyilván ők is szakemberek, dolgoztak már videojátékon. De aki dolgozott már közületek csapatban, ahol az embernek sokadmagával kell szót értve eredményt elérnie, tudja, hogy ez nem mindig egyszerű, sőt. Van, hogy az ember a másik véleménye miatt elveti a saját ötletét, pedig az sokkal-sokkal működőképesebb lenne adott esetben.

Mindenki emlékszik szerintem a Ubisoft egyik korábbi kijelentésére, melynek lényege szerint azért gyártanak csak open world játékokat, mert ez érdekli a vásárlókat. Ha ez még így is lenne, akkor is igencsak kérdőjeles dolog több szempontból is, ami most a Mafia 3-ban különösen szemet szúrt. Sajnos az online médiák hatására mára már mindenki tisztában van azzal, hogy a jelenlegi konzol generáció a pc-s technológiai fejlődést tekintve igencsak le van maradva. Ezzel alap esetben nem is lenne semmi gond. Egészen addig a pillanatig, amíg a kész konzolos produktum, nem csak egy egy az egyben lebutított pc port. A játék fejlesztés, és főként az optimalizálás nem csak arról szól, hogy van egy játékom, annak futnia kell gyengébb és erősebb célhardveren is, és ennek megoldásaként "kapcsolókat" tekergetve állítom be a kész állapotot. Mert a jelenlegi modern fejlesztői eszközök abszolút képesek erre. Nem. Az optimalizálás arról szól, hogy a célhardverből megpróbálom kihajtani a lehető legtöbbet adott körülmények között, az adott játék szituációtól függően. És ez sajnos nem minden esetben valósult meg a Mafia 3 (Xbox One verzió) esetében. Ezért sokan csalódtak a játékban.

Oda jutottunk hogy 2016-ban 2 fő szempont alapján választ játékot az egyszeri user, és ezen tények miatt ezek lesznek csak eladhatóak (feltéve ha pénzt is akar keresni kockázat mentesen adott kiadó):

1: milyen a grafika? Szar? Netán közepes? Na de legalább konzolon 1080p? Bolond vagy? Ezért képes voltál pénzt adni? Máglyára vele, meg veled is, amiért megvetted!

2: szerepel e benne az a szó, hogy FIFA, COD, BF esetleg GTA. Egyik sem? Na de legalább konzolon 1080p? Nem? Akkor a játék szar, máglyára vele, meg veled is, amiért megvetted!

Sokan a grafikai bugok és esetleges (javítható) hiányosságok miatt negatív véleménnyel ömlesztik tele a különböző fórumokat. Igen te vagy az, rólad beszélek! Ha a tv-ben nem is de az online médiában benne vagy és tőled hangosak a fórumok. Fontos dolog tudnod, ha véleményt formálsz, azt próbáld objektíven tenni, ne úgy, hogy csalódottságod szükségtelen prezentálása jeléül felnagyítod azokat a tényeket (ami mellesleg mindenkinek első látásra szemet szúr) és ennek hatására sok játékost megfosztasz a játék élményétől. Kérdezem én, mire fel vártak sokan többet a játéktól? (megint csak szigorúan a játék vizualitását szemlélve) Korábban tettem róla említést de ismét nyomatékosítom; ismerjük a konzol technikai hátterét, tisztában vagyunk vele, hogy ezt a teljesítményt pc-s körökben már sok sok évvel ezelőtt túllépték. Akkor miről is beszélünk? Ennyit tud a gép. Ez van benne. Ezt eddig is tudtuk, nem kell és nem szabad csodát várni. Egyik 3rd party fejlesztő és főként a kiadó sem fog arra külön jelentősebb anyagi és szellemi erőforrást fordítani, hogy adott célhardverre külön készítsen el egy multiplatform programot . Teszem hozzá gyorsan; sajnos.

Az már teljesen más álláspont, ha valaki amiatt fejezi ki csalódottságát, mert a játéknak bizony nem sok köze van egyik előző részhez sem. Ha játszottál a Max Payne első két részével, majd évekkel később a harmadik, jelentősen megújult, akció orientáltabb résszel, akkor nagyjából tudod miről van szó. Más játék lett mint az elődök, de ettől nem lett rosszabb, amit tud az működik, de sokkal-sokkal jobban dominálnak az akció és sunyulós elemek. Az a gond, hogy a Mafia első részét csak az emlékek szépítik meg, ez főként akkor válik egyértelművé amikor mai szemmel néz meg az ember egy játék menet videót róla, vagy éppen áll neki a harmadik rész előtt a végigjátszásnak. Bizony egyes részei mára már nagyon megkoptak. Hozzá vagyunk szokva ahhoz, hogy sok esemény történik adott esetben a mai modern játékokban akár egyszerre is. Ezt hozta a gépek technikai fejlődése.

Ha már technikai fejlődés, vagy inkább annak hiánya, sajnos a Mafia 3 sem mentes a nyitott világú játékokat sújtó átok, a hirtelen felbukkanó tereptárgyak, pálya elemek, árnyékok megjelenésétől, ami néha zavaró tud lenni. Nem is maga a jelenség, hanem annak milyensége. Ezek viszont javítható dolgok. És minden bizonnyal javítani is fogják őket. A játékot ki kellett adni az év végi nagy durranások előtt. Ez van. Láttunk már ilyet. Ettől független egy nagyon jó akció játék. Mert amit tud azt nagyon tudja. A stealth elemek és kivégzések (Kivégzések? Egy Mafia játékban? Igen. Működik a dolog? Igen! Akinek ez nem tetszik, van erre egy "kapcsoló" a főmenüben) is működnek, sőt én ha tehettem eddig így mentem neki minden küldetésnek. Aztán persze van hogy tűzpárbaj és ennek szoros együtthatójaként mészárlás lett a dologból. Ami egy olyan helyszínen különösen problémás, ahol civilek is vannak. Sokan. Nagyon sokan. Nem, nem azok az üresfejűek akik szerepeltek sokad magukkal az AC Unityben. Ezek elkezdenek futni miközben a banda tagok fedezéket keresve kezdik osztani az áldást vagy épp a legközelebbi telefonfülkéhez szaladnak és hívják a rend éber őreit. Akik bizony igencsak meg tudják nehezíteni a játékos dolgát. Hangulat van. A köbön.

Ez is mutatja, hogy a grafikai negatívumokon túllépve az adott produktum játékmenete és annak tálalása lehet jó. És az bizony jó, sőt majdhogynem kifogástalan.

A belvárosi helyszínek tele vannak élettel. Annyi npc van, annyi jármű hogy öröm megállni és nézelődni, sétálgatni. Mert ekkor mutatja meg a játék a valódi arcát, hogy mi is rejlik benne vizuális téren, megfelelő hardver mellett. Mozgásban sajnos némivel árnyaltabb a kép. Az árnyék kezelés ugyanis kicsit zavaró, adott helyzetben és bevilágítás mellett azok furcsán "zizegnek". Együtt lehet vele élni, de az én tekintetem folyamatosan vonzották az ilyen; hát nevezzük grafikai hibának. A probléma nem új keletű, hasonló árnyék kezelést láthattunk már pl. a Forza Horizon 2-3-ban is.

Emlékeztek mikor azt írtam, csalódott vagyok? Hazudtam. A prológust letudván, a kezdeti abszolút csalódottságomat a játékkal kapcsolatban átvette egy nagyon erős, pozitív érzés. Oké, problémák letudva, lássuk milyen tartalom van a játékban. Mert az van bőven, és nem csak a megszokott dolgok. Megint vannak gyűjtögetni valók. Küldetések közben pl rá lehet lelni az adott szituációhoz illő kis jegyzetekre. Néhány példa: színes bőrű tinikkel kereskedő pali egy hotel szobában történő likvidálása után vagyunk, mellette találtam egy jegyzetet, mely szerint az illetékesek nem végezték rendesen a munkájukat, következő alkalomra több drogot kéretik adni a lányoknak, mert különben nem fogják tudni eladni őket. Másik helyen meg az egyik szintén hasonló helyzetben lévő lány címzett hasonló, jobb sorsra érdemes lányoknak egy cetlit: tartsatok ki, ki fogunk jutni. Az ilyen apró részletek nagyon fontosak egy játékban. Nekem legalábbis mindenképp. Sokat hozzátesz a hangulathoz és élményhez.

Négy óra játék után megannyi élménnyel lettem gazdagabb. És hol van még a vége! Kicsit olyan ez a játék, mint mikor egy ismerős társaságba megy az ember, és van ott egy új fazon aki nagyon kitűnik a többi közül. Nem feltétlen próbálja magára felhívni a figyelmet, de kirívó személyiségnek tűnik, mások számára talán kicsit idegesítő is a modora, főként messziről szemlélve. Emiatt első látásra negatív összkép alakulhat ki bennünk. De mikor váltunk vele néhány szót, rájövünk valójában mennyire jó arc is az illető!

Ui: Van a játékban speed limiter? Nincs? Na de legalább konzolon 1080p? Nem? Akkor a játék szar, máglyára vele, meg veled is, amiért megvetted!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Necroman Mk2
The Crew

2024.04.12.
12

Malleus
Faith of Danschant (神舞幻想)

2024.04.07.
2

CHASE
Nolan filmjei

2024.04.02.
5

Necroman Mk2
Video Game Hall of Fame 2024

2024.03.20.
16

Necroman Mk2
Majd nálatok

2024.03.15.
6

p34c3
PlayStation VR2: Valós halál?

2024.03.15.
6

drag
2023 legjobb filmjei - szerintem

2024.03.09.
8

Necroman Mk2
Flashpoint Archive bemutató

2024.02.25.

Malleus
Mists Beyond the Mountains

2024.02.17.

p34c3
Red Dead Redemption dedikálás

2024.02.15.
2

Necroman Mk2
Barbie Fashion Designer

2024.01.11.
3

liquid
Wonka

2024.01.07.
10

p34c3
Marvel's Spider-Man 2 ajánló

2024.01.04.
11

mcmacko
Pecker - egyem a pöckölőjét

2024.01.02.
3

CHASE
Kedvenc soundtrackek

2023.12.31.
1

Necroman Mk2
2023. év dala

2023.12.31.
3

p34c3
Globular Cluster CMP2 PS VR2-höz

2023.12.24.

liquid
Az univerzum urai

2023.12.17.
3

liquid
Minden idők legjobb trailere?

2023.12.05.
10

p34c3
Én kicsi gamer sarkom

2023.11.22.
34

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==