Egy 5-6 pontos online-FPS - röviden ennyit a programról. Ha kíváncsi vagy a részletekre is, úgy olvasd el az alábbi sorokat.
Gondolom egy videojátékos geek oldalon nem nagyon kell bemutatnom a Ghost in the Shell, avagy magyarosan: Szellem a kagylóban világát (ízelítő, ha mégis). A Shiro Masamune nevével fémjelzett manga, illetve a belőle készült, 1995-ös, egész estés rajzfilm méltán foglalta el a helyét a legelismertebb cyberpunk univerzumok között. Az anime sikerét követően több folytatás és sorozat is napvilágot látott az elmúlt 20 évben, sőt, a közel jövőben érkezik egy élőszereplős feldolgozás is.
Videojátékos fronton azonban nemigen támadott a franchise, legismertebb próbálkozása az eredeti film hivatalos játéka mellett a 2005-ben megjelent, az első animációs sorozathoz kapcsolódó Stand Alone Complex TPS volt Playstation 2-re - azóta szinte semmi. A rajongók tavaly ennek okán örömmel vették hírül egy új játék készültét, azonban sokak kedvét elvette, miután kiderült, hogy egy online, free-2-play FPS játék lesz.
Látod, mi már VR+AR sisakban toljuk!
Vagyis a Ghost in the Shell - Stand Alone Complex: First Asssault névre keresztelt programban senki se keressen az eredeti mű filozófiai mélységét visszaadó egyjátékos módot, mert olyan nincs (még?). Van helyette csapat alapú multiplayer, ami során a játékosok a sorozatból ismert szereplők bőrébe bújva, két csoportra osztva harcolnak egymás ellen. A csaták végén XP-t meg némi TP-t kapunk, és így fejlődve nyithatunk különféle fegyvereket és kibernetikus holmikat.
A körítés azonban még nem emelte volna ki a játékot a hasonszőrű katonai FPS-k tömegéből, emiatt a készítők hozzányúltak a manapság divatos hero-shooter recepthez is: minden egyes szereplőnek van egy-egy speciális képessége, ami a harcok során bevethet. Motoko például thermo-optikai álcát használhat (azaz egy időre láthatatlanná válhat), Togusa öngyilkos vadászrobotokat ereszthet útra, amik az ellenséggel találkozva felrobbannak, míg Batou rakétákat lőhet ki a kibernetikus karjából.
Induljon a banzáj!
Ezek aktiválódását automatikusan jelzi egy csík, ami a meccs alatt folyamatosan töltődik. A képességeknek azonban két szintje van, vagyis ha kicsit türelmesebbek vagyunk, akkor a maximális érték elérésekor egy erősebb változatot süthetünk el. Kiemelném, hogy ez több esetben csak a SkillSync lehetőségét, azaz a csapattársakkal való megosztást jelenti, ami egy villámgyors sprint vagy önregenerálódás esetén nem éppen hátrány.
Noha a First Assault még csak open béta állapotban fut, a játékmódok terén egyébként nem kell szégyenkeznie. Van itt a pontvadász team deathmatch daráló mellett taktikusabb bombás küldetés meg (jelen pillanatban teszt fázisban) egy kiborgos macska-egér játékmód is. Amint talán az már látható, a játék a csapat alapú módokat részesíti előnyben, azaz mindenki mindenki ellen típusú harc nincs a kínálatban, és valószínűleg nem is lesz.
Ezt a trükköt Schwarzitól lestem el.
A helyszínek is ennek megfelelően lettek kialakítva, amikből egyelőre alig egy tucat van, de azok kidolgozottsága megfelelőnek tűnik. A pályákon sok-sok kiszögelés és tereptárgy lett elhelyezve, nemigen találni olyan pontot, ahol védetten lövöldözhetünk másokra. A mapok egyébként illenek az anime világába, megtalálható a futurisztikus terminálok mellett a lerobban neo-tokiói utcák is - sőt, a többi játékosra várakozás alatt egy kibertér változatban be is járhatjuk őket.
Hangulatilag rendben van a program, ha az ember kicsit is ismeri a szériát: a harcok elején maga Aramaki főhadnagy ismerteti a küldetések célját, ahogyan a végkimenetelt is ő kommentálja, illetve folyamatosan kapjuk az sorozatból ismert asszisztensektől az infót, ha az ellenféltől valaki pl. láthatatlanságot használna. A készítők egyébként átvették az Americas Army-ban használatos "mi mindig a jó fiúk oldalán harcolunk" megoldást is, azaz a másik csapat mindig a terrorista a szemünkben.
Miért mondtam azt az eligazításon, hogy egyedül is elbírok velük...
A játék a Gamebryo motorral készült, és a megjelenítése vegyes érzelmeket váltott ki a játékosokból, még ha emiatt régebbi (értsd: 2010 utáni) gépeken is játszató a program. A helyszínek kinézete engem a Half-Life 2-re emlékeztet, amit ugyan nem neveznék rondának, de messze nem is 2016-os szint. A karakterek kidolgozottsága már egy fokkal jobb, megüti a "PSX360" generáció színvonalát, s bár vér nincs, de a robbanásokkor csak úgy szakadnak a kibernetikus fejek meg végtagok.
Más téren azonban kicsit felemás érzése van az embernek. Oké, hogy van fejlődés és megnyitható fegyverek, de a hitbox mintha random adná a golyók sebzését - kivéve persze a fejlövést, amit a program itt is figyel. Említhetném még a gránátot is, ami nem igazán követi a fizika szabályait, PhysX támogatás ide vagy oda, illetve két menet között nem igazán lehet a chipeket (a perk itteni megfelelője) elhelyezni, mert nincs igazán sok idő erre. Csalókkal viszont, egyelőre, nem találkozni, ami jó.
Azt hiszem, ennek a bulinak lőttek.
A játék free-2-play modellben fut, az ingyenes kliens letöltését követően rögtön indulhatunk is a bevetésre. Kezdetben csak egy karaktert választhatunk, de a valódi pénzen vásárlás mellett bizonyos szintek elérésekor továbbiakat feloldhatunk. A f2p modell barátságos, vagyis csak kozmetikai dolgokat vásárolhatunk valódi pénzért, minden mást elérhetünk a teljesítményünk után kapott belső valutával is. Hozzátenném, hogy jelen állás szerint - kérdés, hogy a jövőben ez mennyire fog majd változni.
Mint ahogy az is, hogy a játék milyen hosszan tud majd fenn maradni a CS, CoD és BF-k korában, pláne PC exkluzívként. Az ismert sorozatra való építkezés még rendben volna, de önmagában szvsz nem fogja elvinni a hátán a játékot. Ha a fejlesztők kitartóan patchelik, emellett folyamatosan adagolják az új tartalmat, az előreláthatóan 2017-ben érkező filmig biztosan ki fog tartani a lendület. Utána meg majd meglátjuk - talán már mi is implantátumokkal fogjuk játszani.
Pro:
Ghost in the Shell hangulat;
a karakterek képességei;
változatos játékmódok;
fejlődési lehetőségek;
alacsony gépigény;
Kontra:
idejétmúlt grafika;
jelenleg nem túl tartalmas;
a fizika helyenként érdekesen működik;
sokaknak fájó lehet a singleplayer hiánya;
Kiknek ajánlható?Ha a CS túl hardcore, a CoD viszont túl casual, illetve emellett még szereted is a Ghost in the Shell univerzumot, akkor érdemes rápillantanod - főleg, hogy a kipróbálása ingyen van.