fr42312016.08.11. 07:31

No Man`s Sky

Elmenyek

Kezdeshez:

Eredetileg ez egy hozzaszolasnak indult, de annyira nagyra nott, hogy inkabb blog lett belole. A jatekrol megjelenese elott nem sokat tudtam, igy kulonosebb elvarasok nelkul ultem neki. Elkepzelheto, hogy a kesobbi szakaszokon valtozik, bovul a jatek, de azert az alapveto koncepcio ketlem, hogy drasztikusan valtozik. Ez nem egy teszt, egyszeruen egy teljesen szubjektiv tapasztalat gyujtemeny, magan velemeny. Tessek is ugy kezelni. Esetenkent csunyaszavak is fellelhetoek, csak az erre erzekenyek kedveert.

Akkor, kezdjuk.

Mostmar elegge melyen beleastam magam a jatekba, a hetedik naprendszerbe utaztam el, 3 mellek rendszerbe, egesz jok a felszerelesek (nyilvan relativ, de a kezdetekhez kepest mindenkepp) es ugy altalanossagban "otthonossa" valt az ur.

Elegge vegyesek az erzelmeim.

Eloszor is nagyon sokat szamit a kezdo bolygo, 3-szor kezdtem ujra a jatekot es nagyon mas elmeny atesni az egyebkent pocsek betanito reszen egy kellemes (ertsd nem mergezo) es egy kellemetlen (radioaktiv 2 perc es meghalsz) bolygon. Persze, egyreszrol tok jo ez a valtozatossag, masreszrol talan vagy erdemesebb lett volna egy nemileg kidolgozott standard alapbolygot krealni a jatekosoknak egy kidolgozottabb bevezetovel, hogy legalabb a legelejen ne riasszon el sokakat.

Aki vacilal az "atlas" ut es a szabadon garazdalkodas kozott az szerintem mindenkepp menjen az atlas-al, megkonnyiti a sajat eletet a kesobbiekben (egyebkent ki lehet probalni a szabadot is, lesz lehetoseg kesobb, meg egyszer beallni az atlast kovetok taboraba), persze lehet a vegjatekban lesz ennek a dontesnek kovetkezmenye. Merthogy van valami tortenet szeruseg. Persze nagyon homalyos, nagyon sekelyes, nagyon utalgatos, nagyon "filozofikus", de valami van.

Nem mondom, hogy nem lehetne egy kisse kidolgozottabb, elvezetesebb de mivel valami minimalis keretet nyujt ahhoz, hogy tulajdonkeppen mi a loszarert is megyunk a galaxis kozepe fele, tobb mint a semmi.

Erdemes az elejen kicsit feltapolni a dolgokat, mert sokaig nem a felfedezes es a felderites lesz a kozpontban, hanem a puszta tuleles a bolygokon. Gyakorlatilag egy ur Minecraft ahol a szukos hellyel gazdalkodva, gyujtogetsz, keszitgetsz , epitgetsz, hogy eletbe maradj. Ahogy aztan mar kisse kellemesebb lesz a kornyezet mert kigyurtad magad, akkor lehet felfedezni ugy isten igazabol.

Sajnos szerintem a felfedezes igen nyogve-nyelos. Egyreszrol ez a csavo/csaj valami kurva lassan cammog. Valoszinuleg en se futnek sprintben ha annyi szart cipelnek magamon mint a foszereplo, de azert talan itt lehetett volna engedni az elethusegbol. Foleg, hogy peldaul a fizikaval nem nagyon torodik a jatek. Nem vagyok egy nagy fizikus, de gyanitom masok a torvenyek egy baszott nagy bolygon es egy pocsomnyin, am a jatekban ennek en nyomat se lattam. Mindenhol minden kornyezetben ugyanaz a fizika, pedig valoszinuleg egy jo kis jetpack-el siman a vilagurben talalna magat az ember par helyszinen. Egyebkent lehet fejleszteni a gyaloglast (jetpacket is), de meg ugy is lassu. Kialt a jatek a foldi jarmuvekert de azok nincsenek, igy viszont sajnos ezek a hosszu es unalmas lassu gyaloglasok az idegosszeroppanasba taszithatjak a turelmetlenebbeket. Peldaul engem.

Jelenleg az a helyzet, hogy az urhajoval leparkolsz valahol (celodtol altalaban kurva messze) onnan elbotorkalsz oda ahova menni szeretnel, aztan valaszthatsz hogy megint vissza messz az urhajohoz es felszalsz (uzemanyag minden felszalas) vagy szenvedsz tovabb gyalog es ki tudja mi lesz. Ez pedig finoman szolva nem mindig elvezetes.

Foleg, hogy maga a navigacio is elegge primitiv, hiper terugras meg zseb atomreaktor az van, de egy baszott terkep az nincs. Nagyon konnyu eltevedni (foleg mivel minden ugyanugy nez ki, errol kicsit kesobb) es foleg ha a horizontodon mar nagyon sok megjelolt helyszin van akkor siman elofordulhat, hogy elteveszted a celodat. Akkor pedig sokszor gyalogolhatsz, ujra...

A jatekban megtalalhato scaneles is sajnos roppant primitiv es valoszinuleg a szovjetek fejlesztettek, ugyanis vagy mutat mindent vagy semmit. Olyan nincs , hogy en X elem utan kutatok es nem erdekel a periodusos rendszer osszes tobbi eleme, csak X. Vagy jon az osszes vagy semmi. Ami azert ismet nem konnyiti meg az elvezhetoseget, raadasul nem is tul "realisztikus".

Ahogy az sem, hogy fohosunk valoszinuleg irastudatlan, legalabbis en ugy erzem lefirkalnam az alapveto torteneseket valamifele naploba, ha mar atutazom az egesz galaxist. Itt ezt lattam/azt csinaltam, ilyen targyra leltem, olyan targyra leltem. Hosunk az nem ilyen puhapocs konyvtaros fajta , csak megy elore a galaxis kozepebe. Van egy naplo nevezeto menupont ugyan, de ott csak a felfedezett bolygokat es elolenyeket talaljuk, magyarul inkabb valami enciklopedia mint naplo. Bizonyara sokat vesztett volna a jatek a szabadsag faktorbol akkor is, ha esetleg valahol le lenne irva , hogy a "story" mission (javitsd meg az urhajod, fejlessz, menj ide menj oda) erdekeben mi is lenne a teendo. De nem, itt nem szorakoznak ilyenekkel.

Egyebkent pedig tennivalo orultmod sok van es valoszinuleg a tovabbiakban megtobb lesz. Van ugy a "tortenet" ami szerint a galaxis kozepefele robogunk, hogy aztan majd ott legyen valami, ez pedig ugy latszik 3 fele modon is materializalodhat. Aztan megtanulhatunk minimum 3 kulon nyelvet , ilyen-olyan osi oszlopokat fellelve. Ez egyebkent erdekes is lehetne, ahogy egyre tobbet megertunk a kulonbozo fajok (eddig takonybekakkal, harcos harcos harcsakkal es valami gepeszmernok beallitottsagu krokodil szerusegekkel talalkoztam) ugy a valosagban is egyre tobbet megertunk a halandzsajukbol ami neha komoly elonyokhoz vezet. Pl.: nagyon nem mindegy, hogy egy takonybeka polgartarsunk azt mondja, hogy nyomd meg vagy ne nyomd meg a kapcsolot ami a galaxis pusztulasat szabalyozza te pedig csak a "nyomd meg"-et tudod elolvasni. Kezdo nyeltanulok kulonosen aterezhetik a helyzet sulyossagat.

Aztan lehet kereskedni, banyaszni, szerelni, osszetenni, kivenni, betenni szoval igy ur Minecraft-ezni. Lehet csak ugy jarkalni es scan-elgetni az allatokat meg minden mast, atnevezni az altalunk felfedezett bolygokat a magyar olimpikonok nevere, allatokat a hasonlatos rokonokera es ezeket nyugodtan fel is tolthetjuk, ezek lesznek a hivatalos nevei a bolygoknak/lenyeknek. Ha valaki (esetleg a kedves rokon) arra jar akkor o is a sajat nevevel fog talalkozni egy ilyen faszzsirafot latva. Igaz erre meglehetosen kicsi az esely a borzaszto sok bolygo miatt, de van ra esely. Szoval egy kicsit mindenki alakithatja a galaxist. Aztan lehet meg kutatni kutatoallomasok, osi civilizaciok, jeltornyok, bunkerek, buvohelyek meg kismillio mas dolog utan.

Itt erkezunk el sajnos a jatek legnagyobb problemajahoz. Erdemes?

Ugyanis minden, de minden tok ugyanugy nez ki. Ertem, hogy random generalt minden, de sehol nincs egy jellegzetes taj, egy jellegzetes epulet, valami amire emlekeznel. Nekem az a felfedezes mikor a Xenoblade-ben racsodalkozol arra, hogy 'Te Ur isten, hol vagyok" mikor felersz egy hegy tetejere es nezed ejjel a csillagokat es az eled terulo tajat. Itt ilyen nincs.

Civilizacionak ugy nagy altalanossagban a nyomait se lehet felfedezni ami szamomra elegge fura, hogy mindenki az urben repked, galaxistol-galaxisig , de arra nincs igenye, hogy egy kurva ivo vagy ujsagarus legyen.

Persze olyan civilizaciok eseten akikben annyi volt a kreativitas, hogy az egyebkent tok ugyanolyan epuleteiket (bazisaikat) az egyik lilara a masik zoldre szinezze, nos igy mar nem is annyira csodalkozom. Igaz, oseik se lehettek sokkal lazadobb szellmiseguek az epiteszet teren mert csupan annyi a kulonbseg, hogy az egyik a kurva kockakra a masik inkabb haromszogekre, piramisokra gerjedt.

A lenyek teren ugyan valoban nagyon szeles skalan mozog a fajok palettaja, de igy is vannak feltunoen hasonloak. Konkretan volt egy leny X bolygon egy masik Y-on, elvileg semmi kozuk egymashoz az ur naplom szerint, de eskuszom 10 percig neztem a kepuket, hogy barmilyen kulonbseget felfedezzek kozottuk, de nem sikerult. Na, most igy kerdes, hogy van -e ertelme hatalmas szamokkal dobalozni. Nyilvan statisztikailag elkepesztoen sok faj van, de az atlag jatekos le mernem fogadni, hogy semmivel nem fogja eletteltelibbnek, valtozatosabbnak erezni a No Man`s Sky elovilagat, mint a Xenoblade-et... Ez pedig az egesz koncepcio letjogosultsagat megkerdojelezi szamomra.

A bolygokkal hasonlo a helyzet. Kiscsilliard van beloluk, kulonbozo foldrajzi adottsagokkal, idojarassal, homerseklettel, novenyzettel, ezzel-azzal , de sajnos egyik se olyan ami egy eletre beleivodna az ember emlekezetebe.

Legtobbrol sajnos csak annyi marad meg, hogy a savas bolygo, a havas bolygo, a sivatagos, az erdos, a szep kis tavas... Pont azert mert ugyan hatalmas a variacio, az elteresek, de nincsenek igazan emlekezetes, markans helyszinek. Raadasul alapvetoen valahol meg ebben az orult variacoban is az a benyomasa az embernek, hogy valahogy ezek a bolygok bizony hasonlitanak. Nem a kulsosegekben, nem a konnyen fellelheto stilusjegyekben (idojaras, domborzat, stb.), hanem abban, hogy az embernek vannak erzesei, amiket nehezen kontrollal. Sokszor elofordul, hogy kibukkansz egy uj bolygon, egy uj barlangbol es valahogy azt erzed, voltal mar itt. Pedig nem, nem voltal.

Megis ez az egyebkent valoszinuleg sajat zsaneren belul tenyleg uttoro rendszer se igazan tud erzesem szerint elethu, hiheto megis teljesen eltero, termeszetesnek hato vilagokat felepiteni. Neha, egy-egy pillanatra elkap az illuzio, hogy valami nagyon gyorsan kizzokentsen belole.

Megis leginkabb az emlekezetes helyszinek hianya az ami igazabol megoli a felfedezes vagyat. Esetleg erdemes lett volna legalabb a story vonalon egy-ket bolygot rendesen, nem random modon kidolgozni, esetleg nehany bolygon egy-ket elemet fixalni, de itt nyilvanvaloan nem ez volt a koncepcio.

Ez a kornyezet es a jatekmenet azert alapvetoen repetitive jellegevel parositva sajnos nagyon konnyen unalomba fullad, es az elso lelkesedes utan nagy dozisban akar halalos is lehet. Kis adagokban, szepen-lassan haladva azonban igy is meglehetosen elvezetes tud lenni a No Man`s Sky. Van nemi relaxacios jellege, amikor csak mesz-mesz a szoszerint vegtelenbe , kulonosebb cel , kuldetes vagy barmi nelkul. Idealis zene hallgatashoz.

Mert egyebkent annak ellenere, hogy mint jatek szerintem semmikepp nem lehet rola szuperlativuszokbam beszelni, valahogy megis van benne valami elvezetes. Van egy hangulata, vizualis stilusa (nehol latvanyos, nehol csunya, neha technikailag problemas, de mindig stilusos), zeneje es valami misztikuma.

Aki rajong az ismeretlenert, sci-fi tortenetekert, elenk fantaziaval van megaldva, szereti a sok virtualis setalgatast, szeret fejlesztgetni, lootolni, Minecraft manias, jol turi a montonitast, es esetleg meg indie jatek rajongo is, az tenyleg ne keressen tovabb. Ez a Te jatekod!

Mert valahogy az az erzese van az embernek, hogy a teljes ar ellenere ez azert megiscsak egy igenyes, grandiozus, nagyszabasu indie jatek ami teljes arat kapott. Nyilvan nem a tartalom (hatalmas), nem a vizualitas (elfogadhato), nem a korites miatt, hanem valahogy a jatekmenet, annak hianyossagai, a random vilagok, a nehol elkerulhetetlenul vicces igenytelenseg es persze valahol az eredetiseg miatt vegig olyan erzese van az embernek, hogy egy indie jatekot probalnak neki eladni, mint AAA blockbuster. Es... Ugye valahol errol is van szo.

Mindettol fuggetlenul nem tudsz igazan haragudni a nap vegen a No Man`s Sky-ra , mert latszik rajta a szeretet es a torodes, a belefektetett valoszinuleg elkepesztoen sok munka, mert vannak pillanatai es mert egy valoban erdekes es innovativ koncepcio (amit meg valamilyen formaban siman lehetne mashol is hasznositani), csak egy koncepcio amit meg lehetett volna valositani sokkal jobban is, ugy hogy maga koncepcio se vesszen el es meg jo jatek is maradjon. Sajnos valoszinuleg a random generator kidolgozasa mellett a jatekra magara mar nem igazan maradt ido, tehetseg, akarat. Avagy sajnos nem is ez volt maga a koncepcio...

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Necroman Mk2
The Crew

2024.04.12.
13

Malleus
Faith of Danschant (神舞幻想)

2024.04.07.
2

CHASE
Nolan filmjei

2024.04.02.
5

Necroman Mk2
Video Game Hall of Fame 2024

2024.03.20.
16

Necroman Mk2
Majd nálatok

2024.03.15.
6

p34c3
PlayStation VR2: Valós halál?

2024.03.15.
6

drag
2023 legjobb filmjei - szerintem

2024.03.09.
8

Necroman Mk2
Flashpoint Archive bemutató

2024.02.25.

Malleus
Mists Beyond the Mountains

2024.02.17.

p34c3
Red Dead Redemption dedikálás

2024.02.15.
2

Necroman Mk2
Barbie Fashion Designer

2024.01.11.
3

liquid
Wonka

2024.01.07.
10

p34c3
Marvel's Spider-Man 2 ajánló

2024.01.04.
11

mcmacko
Pecker - egyem a pöckölőjét

2024.01.02.
3

CHASE
Kedvenc soundtrackek

2023.12.31.
1

Necroman Mk2
2023. év dala

2023.12.31.
3

p34c3
Globular Cluster CMP2 PS VR2-höz

2023.12.24.

liquid
Az univerzum urai

2023.12.17.
3

liquid
Minden idők legjobb trailere?

2023.12.05.
10

p34c3
Én kicsi gamer sarkom

2023.11.22.
34

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==