[9] CoolCat (offline)

Humoros - Szenzációs - Hiperaktív

Ő egy 27 éves fiú és itt lakik: /

2106 napja regisztrált felhasználó, ez idő alatt 12180 kreditet gyűjtött

2016 június
15:12 A pocsék Resi 7-ről.
Avagy a trendek megölik a kreativitást.
WARNING! Előre leszögezem, hogy a 2016-os Resi VII-ről írok. Ha a játék jelentős változáson megy át, akkor az alábbi írás érvényét veszti.

Minden ágazatnak, (legyen szó kulturális, fogyasztópiaci stb.), megvannak a maga trendjei, korszakai. A legtöbb esetben egy bizonyos háttér teremt trendeket. Mondjuk divatban a divatikonok, filmekben a rendezők, zenében az adott műfajban elismert személyek. A videojátékoknál viszont más a helyzet. itt a trend a játékosok és fejlesztők közt alakul ki. Ahogy telnek az évek láthatjuk, hogyan is változtak ezek. Például: 2d side scroller action, 3d platformerek világa, volt a "Doom Clone" korszak, és a lista eléggé hosszú. Úgy tűnik a 2010-es években a horror játékokra van az egyik legnagyobb igény, köszönhetően Pewdiepie 2012-ben elindított Amnesia végigjátszásának, majd a később hatalmas felhajtást generáló Five Nights at Freddy's-nek. Rengeteg Indie fejlesztő lovagolja meg ezt a hullámot a mai napig, ami úgy néz ki, egy ideig még maradni fog. Úgy gondolom a csúcspontot a Kojima által babusgatott Silent Hills játszható demója a P.T. jelentette volna. A lelőtt projekt annak idején felrobbantotta a netet, a jól használt horror-elemekkel, okos feladványokkal és rémisztő grafikájával. Elmondhattuk volna, hogy ennél nincs tovább, vége egy korszaknak. A versenytárs kiesett, az új Resident Evil visszakaphatta volna trónját, de az idei E3-mas megjelenésével nem hiszem.

A Resiknél is vannak franchise trend-teremtő epizódok. Az első, a negyedik, és a sorra halmozó negatív visszajelzések miatt itt lenne az ideje újra valami innovatívat alkotni. Az idő sürget, a lojális rajongók távolodnak, ami arányos azzal, hogy újakat sem szereznek. Viszont a nemrég megjelent demo nem más, mint egy részeges koncerten alapozó, majd egy házibuliba betévedt rókázó egyetemista diplomamunkája.

A demó alapján a játék váltott. Inkább visszavett az akcióból és a sejtelmes hangeffektekre, és rettegés-faktorra helyezi a hangsúlyt. A napsütés totálisan eltűnt, az egyetlen fényforrásunk egy zseblámpa. Egyfajta jelen-flashback állapotot mesél el nekünk, aminek igaz ugyanaz a végkimenetele, de többféleképp juthatunk el oda. A belsőnézet miatt a tárgyak szebben kivannak dolgozva, a falak jobban penészednek, az utunkban a hús "élesebben" rohad; és minden lépésünket egy undorodó grimasz követi. Ahogy mászkálunk a házban, több titokra is bukkanunk, a hangok miatt pedig tényleg azt érezzük, hogy a házban trappolunk...vagy mellettünk trappol valaki. Az atmoszféra remek, az elszigetelődés egyre csak összenyom minket percről-percre, miközben teljesítjük küldetésünk.

De miért is olyan rossz ez a demó?

Egyetlen szóban összefoglalható: klisék. Annyi klisé, és már milliószor ellőt elem van, hogy én laikus horror játékos tudom, éppen miből emeltek át elemeket. De a legborzasztóbb nemcsak az, hogy indie játékokban milliószor ellőtt dolgok vannak benne, hanem az, ahogy karakterünk felkel a földről, már ott tudjuk ezt: Ez egy P.T. másolat. Nem több, nem kevesebb. A csörgő telefon, a manökenek, a rossz minőségű VHS kazetta, a pince helység, a zongora, a játék utolsó képkockáján fogadó rohadó fogú asszonyság (P.T.), az őrült pszichopata, mind-mind klisé. Van egy mondás, miszerint mindent kitaláltak már. Ha ez igaz is, akkor mások, miért tudnak ezeken alakítani, jobbá tenni, és ez a játék miért csak egy más elemekből összeollózott valami? Azért, mert ez nem más, mint egy jól célzott reklám. Azoknak szól, akik folyamatosan a horror-trendeket figyelik, azoknak, akik tudják, ma mitől lesz egy játék igazán ijesztő. Biztosra mentek a fejlesztők, és a VR-t leszámítva inkább ragaszkodtak a jól bevált dolgokhoz úgy feltüntetve, hogy ők bizony újítottak. Újítottak, mert nem az akciódús TPS Resihez nyúltak vissza, de közben egész végig úgy tűnt, hogy semmit nem haladtak előre, csak toporzékolnak egy helyben.

Van benne valami jó?

Egyetlen dolgot tudok pozitívumnak megemlíteni, de azt MESTERIEN csinálták. Sztorimesélés. Annyira profi munka és annyira jó.... Egy sztorit sokféleképpen lehet mesélni. Átvezetők, missziók előtti leírás (pl régi Medal of Honor-ban elolvashattuk a küldetés dokumentumait.), MGS szintű magnókazetták, karaktermonológ és sorolhatnám. A demó pedig az utóbbit használja úgy, hogy nemcsak nem erőltetett, de informatív, és a karakterek mozgása miatt (nem egy helyben állnak, vagy egy szobában vannak és azon belül mozognak), már a pályát is bejárjuk, így ismerős lesz számunkra a környezet. Az ilyenfajta sztorimesélés a legorganikusabb. Ahogy haladunk, szó szerint bemutatják a pályát, a ház múltját, a benne lakott embereket, a karakterek neveit, kinek mi a szerepe és a rövid idő alatt még egy pici jellemrajzot is kapunk. Tényleg azt érezzük, hogy ott vagyunk, oda tartozunk, így a "küldetésünk" nem egy kényszermunka, mint a legtöbb játékban. Nem győzöm hangsúlyozni, hogy a pár perces kazettás flashback alatt, mennyire jól megoldották a tartalmat.

De nem tetszik.

Ezek ellenére még mindig nem érzem azt a valamit, amit egy döglődő franchise-nak kéne mutatnia. Nem érzem azt az elsöprő éjjenezést, azt a megfoghatatlan érzést, amitől instant előrendelést okozhatna. Nem érzem, hogy a fejlesztőket érdekelte volna mit is gondolnak a rég elvesztett rajongók, akik a 90-es években még gyerekek, tinik voltak, vagy korai felnőtt éveikben jártak. Rövidre fogva ezt a posztot. Az egész annyira ironikus és kicsit komikus is. Az új Resinek nem sikerült az, ami a Silent Hills-nek sikerült volna. Az a megfoghatatlan érzés..... a kreativitás....
4 komment

[9] CoolCat
jún 27., hétfő 16:51 #4
Válasz Hunk2 (#1) üzenetére
Az elején a warning erről szól.

Szimplán a remeake és gagyibb RE játékokkal összekanalztak pénzt és még nem tudják hogyan égessék el. Ezért kellett ez a demo, hogy a célpiac visszajelzései alapján módosítsanak rajta. Azért is gondolom ezt, mert szerintem büdös, hogy ennyire a trendeket koppintja egy olyan nagy franchise, mint a resi.
[25] shearer
jún 27., hétfő 13:11 #3
Válasz backstab (#2) üzenetére
Szerintem ez a "Resi4 túl nagy váltás" volt dolog erősen eltúlzott. Nagyot változott a Code Veronicához képest? Igen, mert teljesen új irányítást és kamerakezelést kapott, viszont szellemiségben szerintem utólag visszanézve jóval kisebb a váltás léptéke. A RE2-3-CV is fokozatosan elmentek akció irányba, a CV-ben az ötödik percben Claire már egy dupla UZI-val gyakja a népet, és az átvezetők, a generál hangulat, már ezekben is nagyon "over the top top" volt. Persze sokan visszasírják a kevés lőszert, a backtrackinget, a logikai feladványokat - de igazából a negyedik részben ezek még részben megvoltak (az ötödikben már nyomokban sem). Számon lehet kérni a klasszikus horror környezet és az "ijesztgetések" hiányát is, de ez is minimum véleményes.
Persze, ezt lehet csak én látom így, és igazából magam sem ezen a véleményen voltam (bár mindig is imádtam a RE4-et), csak az utóbbi pár évben, a klasszikus részekből elég sokat újrajátszva tűnt fel, hogy a RE4 sokkal jobban egy természetes folyamat végeredménye, mint radikális hirtelen váltás. Az volt váltás, hogy végre normális irányítást kapott, de a szellemiségben én nem érzek akkora különbségeket a megelőző részekhez képest.
Kimentek a tankok, bejöttek a bankok.
[30] backstab
jún 27., hétfő 10:04 #2
A RE4 sokkal durvábban erőszakolta meg a kedvenc szériámat, mégis mega-siker lett. Semmi jót nem várok az új epizódtól, de nem bánom, lepjenek meg!
"Be an Optimist Prime, not a Negatron!"
[36] Hunk2
jún 24., péntek 21:26 #1
Azt kifelejteted hogy az egész DEMO és főszereplő nem lesz bent a végleges változatban! XD
Ami egy elég érdekes dolog, egy olyan dologgal reklámoznak valamit ami lényegében nem is fog létezni. Így nézve az egész inkább egy tech demó volt, egy felmérés talán mit reagálnak az emberek.
"Élni és élni hagyni"
CoolCat
CoolCat még nem írt idézetet!
Ezeken a platformokon játszom
Xbox 360
Kedvenc játék-műfajaim
Akció, Akció/Kaland, Kaland, Szórakoztató, FPS, Retro
Hobbijaim, szabadidőmben ezt teszem
Barátok, ismerősök
Brandon
(offline)