Necroman Mk22016.06.06. 21:00

Az Overwatch árnyékában...

...avagy Shootmania Storm ismertető. (Bocsi, ha a cím után a Battlebornról szóló írást vártál!)

Noha nekem nagyon bejött az Overwatch bétája, végül még sem vásároltam meg (egyelőre). Ennek oka pedig a Quake Live mellett egy másik online, PC exkluzív FPS, a Shotmania Storm. A játék neve nem véletlenül hasonlít a Trackmania-ra, hiszen az autós játékkal ismertté vált nadeo áll emögött is, a Ubisoft kiadói hátterével.

Ha nagyon rövid akarok lenni, akkor azt mondanám, hogy a Shootmania az Overwatch tökéletes ellentéte: nincs itt class based képességek meg fegyverek, a meccsek elején mindenki egyenlő felszereléssel startol, és még a grafika sem rajzfilmszerű - a vért meg a szétrobbanó testrészeket meg csak hírből sem ismeri. Ám a program nem is ezekkel kívánja magát eladni!

A játék egyik sarokpontja leegyszerűsített fegyvertár, vagyis max. 3-4-féle "gyilkoló" eszköz. Az alaptípus egy négylövéses plasmagun, ami két találatból elpárologtat egy ellenfelet, de van még railgun meg robbanó szmötyit kilövő "rakétavető" is. A fegyverek automatikusan utántöltődnek, és legtöbb játékmódban nem lehet őket váltogatni, mert bizonyos területeken állva aktiválódnak.

A szegényes repertoárt azonban tökéletesen ellensúlyozza a gyors, pörgős játékmenet: ez az FPS elsősorban a játékos képességeiről és reflexeiről szól . A Shootmania ugyanis egy nagyon gyors FPS, rengeteg parkour elemmel megtűzdelve, amiket tovább fokoznak a pályákon található ugratók, gyorsítósávokról, csapdák és egyéb finomságok. Mivel nincs külön tutorial, ezeket mind nekünk kell kitapasztalnunk, ami eleinte kicsit kényelmetlen lehet, azonban pár menet után már ráérez(het) az ember az ízére.

A csaták igen sebesek még a Quake-hez viszonyítva is, sőt, az alapfegyver lövedékeinek sebessége miatt szükség a pontos célzás mellett jó intuíció is, vagyis egy-egy párharcnál előre látni az ellenfél mozdulatát - kiváltképp, hogy itt általában 2-3 találat elég ahhoz, hogy a karakterünk elpárologjon. Mindeközben persze figyelni is az objektívára meg az esetleges ellenfelekre, hogy a végén győztesként a dobogón láthassuk magunkat.

Végre eljuthatunk Óz birodalmába?

Noha megtalálhatóak a másutt is népszerű módok (DM, Infection, Duel), viszont a számtalan, egyedi játékszabályokkal rendelkező mód tesz élvezetessé. Ezekből szemezgetek most:

  • Battle: Két csapat harcol egymás ellen szimmetrikus pályákon a kontroll tornyokért. A csavar a dologban az, hogy csak az egyik csapat támadhat, a másiknak meg kell akadályozni ezek érintését. Egy-egy támadóidő alapbeállításon 15 másodperc, ha eddig egy támadónak se sikerül aktív, még el nem foglalt kontrollpontot érintenie, akkor fordul a felállás. Nagyon gyors, de ugyanakkor összjátékot meg stratégiát is igénylő mód - a személyes favoritom!

  • Siege: Két csapat van itt is, egy támadó és egy védő. A támadó csapatnak egy általában 10 teremből álló pályán kell eljutnia a célig, a védőknek persze ezt kell megakadályoznia. Igen ám, csakhogy amíg a védők minden egyes elveszített helyszínt követően újratermelődnek az új "teremben", addig a támadóknál az adott körre permadeath vonatkozik. Emiatt nem könnyű eljutni az egyes helyszínek végére, de nem is szükséges: amelyik csapat adott körben előrébb ment, az kapja a pontot. Még a profikat is megizzasztja!

  • Royale: Gyakorlatilag egy eliminációs free-for-all, de egy kis csavarral. A pálya közepén van egy torony, amit ha valaki megérint, akkor egy visszaszámláló mellett elindul egy forgószél is a pálya közepe felé, likvidálva mindenkit, aki nem tud előle elmenekülni. A menetet az utolsó túlélő nyeri, a meccset meg az, aki először eléri a kitűzött ponthatárt. Az egyik legnépszerűbb szerver a Smurfs Cup, akik rendszeresen tartanak versenyeket is.

  • Elite: A Shootmania e-sport jellegének sava-borsa, avagy a versenyek is többnyire e módban futnak. Két kis, legfeljebb 3 fős csapatok vannak, ahol egy railgunos támadó harcol három plazmás védő ellen. Az attacker team kört akkor nyeri meg, ha sikerül leszednie mindhárom ellenfelét, vagy ha sikerül elfoglalnia a pályán található tornyot - ami csak 45 másodperc után válik elérhetővé. A YT videókon általában a támadó oldaláról lehet az eseményeket követni - mivel ezt a módot a profik játsszák, ezért csak némi gyakorlatot követően tudom ajánlani.

Illetve említhetném még a szintén népszerű Obstacle módot is, ami gyakorlatilag a játék parkour elemekeit kihasználó "futó" verseny. Előre bocsátom: a pályák többnyire nem könnyűek, ezért nagyon is jól kell ismerni az irányítás trükkjeit is.

Pillanatkép a kavalkádból

Talán ezekből is látható, hogy a játék nem egy szokványos multis lövölde, és ez így is van jól. Mivel a legtöbb módban nincs fegyverválasztás, ráadásul az alaplövedéknek még sebessége is van, ezért meg kell tanulni bánni vele. De ugyanez igaz az "stamina" csíkra is, ami nem csak a futást méri, hanem akár az ugrás közbeni korrekciókat során is fogy - természetesen ez is visszatöltődik, csak közben mi vánszorogni tudunk, ideális célpontot nyújtva másoknak.

Minderre szükség is van, hiszen az embernek gyakran másodpercek alatt kell eljutnia a pálya egyik szegletéből a másikban, miközben a felé száguldozó lövedékeket próbálja kerülgetni. Emiatt sokat számít az adott map ismerete is, szerencsére azonban kellően sok van belőlük ahhoz, hogy mindig találjon az ember valami újat. A játék egyébként erősen közösségileg lett tervezve, vagyis bárki létrehozhatja a saját játékszabályát vagy térképét.

A Shootmania kb. 3 éve jelent meg, de grafikailag még ma is abszolút rendben van. Mind a környezet, mind a karakterek kidolgozottsága megfelel a kor elvárásainak, viszont a játék akár egy Intel videókarin is elfut - igaz, csak erős kompromisszumokkal. Ugyancsak egyfajta stílus található, de a készítők ígértek más környezeteket is - tegyük hozzá, hogy már jó pár éve ennek, és még semmit sem láttunk.

A játékban a regisztrációk alapján - jelenleg - olyan 2100 magyar van fenn, de nekem kb. egy hosszú hétvége alatt sikerült a legjobb 100 közé kerülnöm (mondjuk ebbe benne lehetnek a Quake tapasztalatok is). A fő bázisa egyébként itt Európában van, és bár az egy időben fenn lévők száma nem túl nagy, de mindig látni minimum pár száz embert, aki ezzel játszik. Mondhatnánk persze, hogy egy konzolos megjelenés sokat lendíthetne a globális népszerűségen, azonban legyünk őszinték: ehhez a stílushoz bizony billentyűzet+egér kell, mert kontrollerrel bajosan lehet ugrabugra közben, aim assist nélkül lövöldözni.

Senki sem emlékszik már arra, mikét kezdődött a pirosak és kékek háborúja

Ha nem hiszed, próbáld ki: a hivatalos oldalról le lehet tölteni egy ún. universal demót is, ami gyakorlatilag egy igencsak bőkezű kliens. Az összes meccshez csatlakozhatunk, de persze vannak megkötések: nem indíthatunk saját szervert, nem állíthatunk be magunknak győzelmi pózt vagy modellt, illetve a pályaszerkesztőt sem használhatjuk. Örülnék, ha kicsivel több ember tudna még csatlakozni, akár innen is, hiszen itt mindenki megmutathatja, hogy milyen jó FPS játékos is valójában!

Pro:

  • izgalmas, skill alapú FPS;

  • gyors, mozgásra sarkaló játékmenet;

  • az ügyesség remekül ellensúlyozza az arzenál korlátoltságát;

  • szép grafika, e-sport barát dizájn (nincs vér, de nem is baj);

  • a billentyűzet+egér kombináció maximális kihasználása;

  • "csak még egy menet, csak még egy menet"

Kontra:

  • nincs semmilyen tutorial;

  • kezdőknek a legnépszerűbb játékmódok eleinte homályosak lehetnek;

  • néha nem akar egyből csatlakozni az adott szerverhez (utána viszont oké);

Kiknek ajánlható?Akik szerint az igazi FPS-kben a játékos képessége sokkal előbbre való a felszerelés erejénél!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Necroman Mk2
Video Game Hall of Fame 2024

8 napja
16

CHASE
Top 15 FIFA

2024.03.17.
2

Necroman Mk2
Majd nálatok

2024.03.15.
6

p34c3
PlayStation VR2: Valós halál?

2024.03.15.
6

drag
2023 legjobb filmjei - szerintem

2024.03.09.
8

Necroman Mk2
Flashpoint Archive bemutató

2024.02.25.

Malleus
Mists Beyond the Mountains

2024.02.17.

p34c3
Red Dead Redemption dedikálás

2024.02.15.
2

Necroman Mk2
Barbie Fashion Designer

2024.01.11.
3

liquid
Wonka

2024.01.07.
10

p34c3
Marvel's Spider-Man 2 ajánló

2024.01.04.
11

mcmacko
Pecker - egyem a pöckölőjét

2024.01.02.
3

CHASE
Kedvenc soundtrackek

2023.12.31.
1

Necroman Mk2
2023. év dala

2023.12.31.
3

p34c3
Globular Cluster CMP2 PS VR2-höz

2023.12.24.

liquid
Az univerzum urai

2023.12.17.
3

liquid
Minden idők legjobb trailere?

2023.12.05.
10

p34c3
Én kicsi gamer sarkom

2023.11.22.
34

p34c3
Negyven2

2023.11.14.
26

Dude
Harc a 41. évezredben

2023.10.23.
5

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==