Drazse2016.04.26. 16:43

A Diablo III jelene és jövője

Hogyan változott a Diablo III a Reaper of Souls megjelenése óta?

Kicsit több, mint kettő éve jelent meg a Diablo III Reaper of Souls címre hallgató kiegészítése, mely a folyamatos patchelések következtében gyökeresen megváltozott akkori állapotához képest, a vanilla Diablo III-hoz képest pedig ég és föld a különbség. Ritkán látni ennyire alázatos, a közösség igényeit figyelem előtt tartó fejlesztést, így az előző (2.4-es) patchre oda jutott a játék, hogy bátran merem a régi kiszállóknak ajánlani a visszatérést. Nekem, mint állandó vendégnek is újabb egy-egy hónap szórakozást nyújtanak az új patchek. A legújabb patch okán gondoltam arra, hogy részletesebb kivesézésnek vetem alá a különbségeket. Alant a főbb változások és új feature-ök ismertetését olvashatod a Diablo III 2.0.1-hez képest, a teljesség igénye nélkül.

Core Gameplay Loop

A játék magja továbbra is az Adventure Mode köré épül, aki hosszabb távú szórakozásra vágyik, még mindig itt találja meg a számítását. A maximális nehézség Torment VI-ról Torment X-re emelkedett, a hetesnél magasabb fokok pedig Paragon 100-tól nyílnak meg minden ötvenedik szint után. Adventure Mode-ban a bounty-k szerepe egy kissé módosult, már nem adnak többé Rift Keystone Fragmentet, viszont megfelelő sorrendben teljesítve az öt Act öt bountyját a normál Horadric Cache mellé további Bonus Cacheket kapsz, amikben Legendary Craft Materialok lapulnak.

A Rift Keystone Fragment ezzel ki is került a játékból, már nem kell többé “fizetni” a Riftek nyitásáért, nincs állandó várakozás sem a városokban, hogy valaki nyisson, meglehetősen gördülékeny és - mondjuk ki - magasabb szinten túl gyors lett a játék. A Rift zárása és újranyitása közti 30 másodperc pedig nem kifejezetten kedvez a lassabb játékosoknak, akik emiatt időnként eleshetnek némi loottól, vagy ha túl sokat pötyögnek a városban, akár a komplett Rifttől. Ezért érdemes minél gyorsabban mérlegelned, hogy mit kell felszedned, illetve hogy azok közül mire is van valójában szükséged később és mit törhetsz be némi craft materialért cserébe.

Amit mindenképp fel fogsz venni, az a Rift Guardian által dobott Greater Rift Keystone, ezzel az itemmel lehet Greater Rifteket nyitni. A Greater Riftek két dologban különböznek a sima Riftektől: egyrészt nehézségi szintjüket nem a Torment fokozat szabályozza, hanem te választhatod ki egy legördülő menüből, másrészt 15 perced van teljesíteni őket, míg a Riftekre kiszabott idő gyakorlatilag korlátlan. Egy Greater Rift nyitása egy Keystone-t kóstál, a megnyitható maximális nehézségi szint pedig eleinte skálázódik az épp elérhető maximális Torment fokozattal, míg később a teljesítési idődtől függően nyílik meg egy vagy több új nehézség. A Greater Rift Guardian legyőzése után egy Legendary Gemet dob (ezekről később), illetve megjelenik az Urshi nevű NPC, akinél három lehetőséget kapsz a Legendary Gemed fejlesztésére. Vagy négyet: ha Greater Rift nyitásakor kipipálod az Enpowered Greater Rift opciót, egy nagy adag goldért cserébe további egy lehetőséget kapsz. Urshinál a fejlesztés esélye mindig a gem szintjétől és a Greater Rift nehézségétől függ. A szintidőd megjelenik a Leaderboardon, a Legendary Gemek pedig a karakteredre aggasztásuk után tovább erősítik karaktereidet, illetve a Gemet craft materialként is használhatod bizonyos tárgyak main statjának növelésére. Ilyenkor ugyan a Gem elvész, de legalább lesz okod visszamenni a Greater Riftbe felhúzni egy újabbat.

Nagyjából ennyi a core gameplay loop. Mint látható, minden a ranglistára van kihegyezve, ami igazából a legtöbb játékost hidegen hagyja - például engem is, de én úgyis az új buildek miatt játszom. A Leaderboard bevezetése persze magával hozott egy régóta kért új feature-t is, ami a:

Season

Ez pedig Josh Mosquiera óta a legjobb dolog, ami a Diablo III-mal történhetett. A Season pontosan az, ami a Diablo II-ben volt: az úgynevezett tiszta lap, ami kellő motivációt ad, hogy az ember felhúzzon egy karaktert első szintről hetvenre, majd ismét belevesse magát a szörnyvadászatba. Jelen állás szerint új Season három havonta indul, ilyenkor minden season karakter átkerül Non-Seasonbe az összes megszerzett tárggyal, arannyal és XP-vel (a Paragon XP összeadódik a Non-Season profil Paragon XP-jével), a Seasonal Leaderboardokat pedig törlik. Itt érdemes megjegyezni, hogy van Softcore és Hardcore Season is, átjárás pedig ugyanúgy nincs köztük, mint Non-Seasonben. Amennyiben véletlenül szívedhez nőne egy karakter, a Seasonal Rebirth funkcióval visszaemelheted őt Non-Seasonből, ilyenkor azonban elveszíti a tárgyait, az aranyát és az XP-jét, tehát olyan, mintha egy azonos nevű első szintű karaktert indítanál. Sajnos a Rebirth-t csak háromszor lehet ellőni egy Seasonben, szóval olyan, mintha ott sem lenne - én inkább törlöm a meglévő karaktereket és csinálok helyettük újakat. Ez persze a játék lehető legrosszabb része, hiszen újra el kell érni a 70. szintet, de némi community támogatással csupán tízpercek kérdése az egész, ráadásul már temérdek leveling guide található a neten a kezdeti bukdácsolás minél rövidebbé tételére.

Aki viszont magányos farkasként lendülne át ezen az időszakon, annak segít a Season Journey, ami csoportokba rendezett listákban nyújt mindig elérhető kihívásokat, így amíg ezek teljesítésével vagy elfoglalva, szinte észrevétlenül jutsz a Paragon szintek közelébe, viszont adott csoportot csak akkor tudod kipipálni, ha már minden objektívát teljesítettél benne. Zseniális ötlet, hogy a harmadik és negyedik csoportban bizonyos célok aktuális karakterednek megfelelő, azonos setbe tartozó tárgyakat adnak jutalomként, így ezek teljesítése egyrészt prioritással bír, másrészt jelentősen megkönnyítik a magasabb Torment szintekre való jutást.

A Season Journey-nek köszönhetően a fejlődés folyamatos és fókuszált, az ajándék set pedig rengeteg időt és frusztrációt spórol egy induló játékosnak, hiszen a hatos setbónusszal szabadulnak el az igazán pusztító, Torment 10-kompatibilis kombinációk - a játék pedig már ott kezdődik 70. szint helyett.

Ha esetleg valamiért mégsem fekszik a Season, akkor is mindenképp érdemes belekóstolnod, hiszen ott további egy tab a jutalmad, illetve az előző Seasontől minden újabb után eggyel bővül a tabjaid száma. Erre pedig szükség is lesz, hiszen a Diablo mindig is a lootról szólt, loot pedig most van, talán több, mint eddig bármikor a sorozatban.

Tárgyak és fejlesztések

Már a 2.0.1 előtt is voltak Legendary Powerrel rendelkező legendary itemek, azonban ezek számát brutálisan emelték az azóta kiadott patchekben. Ezek az tárgyak egészen széles spektrumban módosítják a játék működését, véletlenszerű effektusoktól bizonyos skillek használatáért másokra bónuszt adókon keresztül a játékmechanikát módosító darabokig terjed a lista. Kiemelni nincs értelme egyet sem, mert valóban többszázas nagyságrendről beszélek.

Talán ennek a káosznak a feloldására jött létre a Kanai's Cube nevű szerkentyű, ami majdnem Horadric Cube - ebben is különféle recepteket lehet aktiválni, amik nagy részéhez Legendary Craft Materialokra van szükség. A leghasznosabb recept kétségkívül a Legendary Power kivonása egy legendás tárgyból, amit utána beállíthatsz a karakterednek, gyakorlatilag úgy, mintha viselné azt. Fontos, hogy egyszerre csak egy ékszer, egy fegyver és egy páncél erejét használhatod így, viszont a már kivont erőket bármikor beállíthatod újra.

A Legendary Powerek egy speciális vállfaja a Set Power, amiket értelemszerűen a set itemek viselnek. A legerősebb setek hat-hét darabból állnak és kettő, négy illetve hat darab után adnak egy-egy brutális módosítót, amik nem ritkán egymást buffolják. A setek sajátossága, hogy gyakorlatilag mindegyik teljesen másfajta játékstílust igényel, ez pedig hatalmasra tárja a lehetőségek tárházánál kapuját. Amint egy setet összegyűjtöttél, felkeresheted a hozzá tartozó Set Dungeont, ami gyakorlatilag a konzolos hack and slashek/beat ‘em upok challengeinek felel meg, tehát adott idő alatt kell egy fix pályán előre meghatározott objektívákat teljesítened, tesztelve képességeidet a set által determinált játékstílusban. S bár ez a fajta tartalom teljesen idegen a Diablo világától, viszont azt kell mondjam, kiválóan működik!

Jelen állás szerint egészen jól körülhatárolható, hogy melyik set mire való, így speedfarmolásra és Greater Riftre is külön geart kell tárolnod a megnövekedett stashben. Ez egyrészt remek, mert pontosan fogod tudni, hogy mikor mire képes a karaktered, másrészt kevésbé remek, hiszen ha váltani akarsz a “játékmódok” között, akkor bizony eltart egy darabig, amíg átöltözöl.

A legendary és set itemek egyik extrém ritka variánsa az ancient item, amiken jóval magasabb értékű main statok jelennek meg, mint társaiknál, továbbá csak az ő főértékeiket lehet növelni a Legendary Gemek segítségével a Kanai's Cube egy másik receptjével.

De mik is azok a Legendary Gemek? Ezen tárgyakat kizárólag socketes gyűrűkbe és amulettekbe tudod rakni, valamint rendelkeznek egy, a Greater Riftekben növelhető elsődleges és egy fix másodlagos tulajdonsággal, ami az elsődleges 25. szintjén aktiválódik. Egy-egy gem megszerzése után szinte kötelező jellegű felhúzni 25. szintre.

Mint látható, eléggé összerakták a rendszert a Blizzardos fiúk-lányok, karaktered statjai összesen négy szintnyi fejlesztésből tevődnek össze (gear, Kanai's Cube, Paragon szintek, Legendary Gemek), ez pedig elképesztő mennyiségű variációt hoz magával, főleg, ha megemlítem a “no-set setet”, ami kettő darab gyűrűből áll és minden felvett ancient tárgy után 100%-kal megnöveli a kimenő sebzésed, ha nincs rajtad más set bónusz, biztosítva a szabadon variálható tárgyak lehetőségét. Ezt a setet jómagam kifejezetten díjazom, mert imádok a kombinációkkal kísérletezni, azonban akinek nincs ideje minden tárgyat összevakarni, nyugodtan dobhatja a kukába és ragaszkodhat a hatos setekhez és meglévő buildjeikhez - a lényeg, hogy az opció létezik.

Helyszínek

Persze mit sem ér a loot és a farmolás, ha immádon négy éve ugyanazt a vidéket rójuk, gondolhatták Irvine-ban, ezért az utóbbi időben csöpögtettek néhány új területet.

Először a Cesspool névre hallgató egészen gusztustalan csatornát adták ki, amit eredetileg a Reaper of Soulsból vágtak ki és kizárólag Riftekben jelenik meg, aztán a Not the Cow Levelt, ami nevével ellentétben bizony egy tehenes pálya. A Ruins of Sescheron és a Greyhollow Islands új területek a térképen. Előbbi az Act III-ből érhető el és ott játszódik, ahol a Diablo II introja, ráadásul még az ikonikus hídon is átrongyolhatsz, utóbbi pedig egy sötét, vészjósló erdő Act V-ban. Az Eternal Woods nagyjából előbbi kettő keresztezése, egy Sescheronból elérhető, hóval borított erdő, míg a Leoric's Manor az Act I-es Leoric's Courtyard meghosszabbítása északra. Mindegyik fent említett helyszínhez új szörnypaletta társul néhány egészen egyedi darabbal.

Ugyan ezek a helyszínek túl sokat nem adnak a játékhoz, kétségkívül bizsergető érzés volt először felfedezni őket és persze az sem mellékes, hogy közel két évvel a megjelenés után, ingyenes tartalomként érkeztek.

Emberek és egyebek

Számtalan dologról nem esett szó, leginkább azért, mert apróságoknak tűnnek a fentiekhez képest. Pedig meg lehetne említeni a Ramaladni's Giftet, ami ad egy socketet a fegyveredhez (szörnyen tápos megoldás), vagy az átgondolt buff bar, ami félretette az eddigi káoszt és végre tökéletesen mutatja, hogy mi van a karaktereden és hol járnak a cooldownok, esetleg a konzolokos verzióból áthozott, a pusztítást még inkább előtérbe toló Action Combatot, vagy talán a Wardrobe-ot, ahol kedvedre kozmetikázhatod a karaktered petekkel, szárnyakkal, zászlókkal. A lényeg, hogy kismillió apró “quality of life” változtatás történt, a minden patchben oldalakat kitöltő balansz és játékmechanikai változásokról nem is beszélve.

Én még csak hovatovább négy éves vagyok!

Nem titok, hogy a Titan 2014-es lelövése után a Blizzard markáns irányváltást hajtott végre fejlesztéseik menetében, amit jól mutat az elmúlt pár évben megjelent játékaik száma - ráadásul azokból kettő új IP. A Diablo III egyelőre kimaradt a futó sorozatok revitalizációjából (ellenpéldaként a StarCraft II minikampányait lehet említeni), azonban most úgy tűnik, hogy valami készül. Az előző, 2.4-es patch közben olyan érzésem volt, mintha a Blizzardnál valamit lezártak volna. Helyére került közel egy évnyi fejlesztés, értelmet kaptak olyan apróságok, amik előtte nem és úgy egyáltalán, összeállt az a bizonyos kép - az új patchben például a fő újdonság egy nagy rakás kozmetikai cucc, ami finoman szólva sem komolyan vehető tartalom.

Az utóbb bekerült helyszíneken néhány apró lore-morzsa viszont arra utal, hogy közel sincs vége mindennek, a gyanút pedig csak megerősíti, hogy már-már havi rendszerességgel bukkannak fel hírek arról, hogy a Blizzard egy új Diablo projektre keres munkaerőt. Hogy mi is ez a projekt, arról megoszlanak a vélemények, de tekintve, hogy egyelőre kizárólag a grafikusállomány hizlalása történik, még nagyon az elején járhatnak - ez viszont azt vetíti előre, hogy nem a várva várt következő expanzió készül, hanem egy Diablo IV, esetleg egy PvP-re kihegyezett Diablo, hiszen azt az oldalhajtást útközben ugyanúgy elvetették, mint a Titant. Az is biztos, hogy a Diablo most népszerűsége csúcsán van: hatalmas community áll mögötte, így most abbahagyni az új tartalmak szolgáltatását rituális öngyilkosság lenne. Szerény véleményem szerint a harmadik kiegészítés további content patchek formájában fog megérkezni és az egyik ilyen fogja magával hozni a rég várt hetedik kasztot.

Persze a fentiek nagy része spekuláció, így bárhogy is lesz, maradok aktívan visszatérő játékos egy-egy új season rajtjánál, legközelebb április 29-én.

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Necroman Mk2
The Crew

7 napja
8

Malleus
Faith of Danschant (神舞幻想)

2024.04.07.
2

CHASE
Nolan filmjei

2024.04.02.
5

Necroman Mk2
Video Game Hall of Fame 2024

2024.03.20.
16

Necroman Mk2
Majd nálatok

2024.03.15.
6

p34c3
PlayStation VR2: Valós halál?

2024.03.15.
6

drag
2023 legjobb filmjei - szerintem

2024.03.09.
8

Necroman Mk2
Flashpoint Archive bemutató

2024.02.25.

Malleus
Mists Beyond the Mountains

2024.02.17.

p34c3
Red Dead Redemption dedikálás

2024.02.15.
2

Necroman Mk2
Barbie Fashion Designer

2024.01.11.
3

liquid
Wonka

2024.01.07.
10

p34c3
Marvel's Spider-Man 2 ajánló

2024.01.04.
11

mcmacko
Pecker - egyem a pöckölőjét

2024.01.02.
3

CHASE
Kedvenc soundtrackek

2023.12.31.
1

Necroman Mk2
2023. év dala

2023.12.31.
3

p34c3
Globular Cluster CMP2 PS VR2-höz

2023.12.24.

liquid
Az univerzum urai

2023.12.17.
3

liquid
Minden idők legjobb trailere?

2023.12.05.
10

p34c3
Én kicsi gamer sarkom

2023.11.22.
34

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==