Érlelõdött bennem pár gondolat a helyi idõ szerint 29-én, hétfõn esedékes Oscar gálával kapcsolatban, amik így, hogy a jelöltek döntõ többségét láttam felszínre is kerülnek most. Eredetileg a filmes fórumba akartam ezeket bekörmölni, de ahhoz túl nagy a terjedelem, remélem, hogy megfér itt a blogszekcióban. Leírom, hogy az adott kategóriában kit tartok a legesélyesebbnek, illetve, hogy teljesen szubjektív alapon én kit szeretnék díjazottként látni az aktuális kategóriában. Azokat a kategóriákat, ahol magam is úgy ítéltem meg, hogy nem érdemes beleokoskodnom, mert vagy nem láttam elég jelöltet, vagy teljesen inkompetens vagyok a témához békén hagytam, úgyhogy bízom benne, hogy nem egy nagy marhaság, hanem egy érdekes dolog sült ki ebbõl a maszlagból.
Legjobb film
Kezdésnek itt az egyik szerintem legkevésbé megjósolható kategória, Spielberg Bridge of Spies-án kívül mindent volt szerencsém megtekinteni, A nagy dobás és a Mentõexpedíció kivételével pedig az összes jelölt nagyon-nagyon bejött. A Spotlight kezdeti toronymagasnak tûnõ elõnye a hónapok múlásával és az elõzetes díjak kiszórásával szépen lassan elhalványult A visszatérõ és A nagy dobás javára, talán nem tett neki túl jót a korai amerikai bemutató (bár a Birdman ha jól emlékszem ugyanilyen körülmények között tudott nyerni). A Mentõexpedícióra a Golden Globe-díj ellenére nem fogadnék komolyabb összegben. A szoba kicsit a tavalyi év Whiplash-e nálam, az egyik nagy kedvencem az évbõl, és örülök, hogy jelölték, de szerintem vajmi kevés esélye van a végsõ gyõzelemre. A Brooklyn aranyos, és nekem sokkal jobban bejött, mint az átlagnak valószínûleg, de azért megmosolyogtató lenne, mint Best Picture. A Mad Max-et nem írnám viszont még le, ha megoszlanak a szavazatok a három nagy esélyesnek tûnõ film között, akkor odaférhet az elsõ helyre, meglepetés lenne, de nem tartom elképzelhetetlennek. Összességében viszont a Spotlight volt a kedvenc filmem a tavalyi évbõl úgy összességében is, a jelöltekbõl meg pláne, úgyhogy õszintén drukkolok neki, és egyáltalán nem érzem azt, hogy nincs miben reménykedni, viszont a Birdman tavalyi sikere ide vagy oda, meglepõdnék, ha nem a The Revenant lenne 29-én A legjobb film nevét tartalmazó borítékban. Esetleg a Producerek Céhe által díjazott The Big Short még megviccelhet.
Kit szeretnék, hogy nyerjen: Spotlight: Egy nyomozás részletei
Ki fog nyerni: A visszatérõ (esetleg A nagy dobás)
Legjobb férfi fõszereplõ
A dán lány még kimaradt az öt Best Actor in a Leading Role kategóriában jelölt alakításokból, azonban elõzetesen ez tûnik az egyik leginkább lezsírozott kategóriának, DiCaprio valószínûleg már a The Revenant maximálisan pozitív fogadtatása óta magolja az átvételi szövegét. Nem ez a kedvenc alakításom a jó öreg Leotól, de abban azt hiszem, hogy mindannyian megegyezhetünk, hogy egy fantasztikus színész, és még ha nem is az Akadémia szobrocskája a legfõbb minõségindikátor, ha valaki végre megérdemli, az bizony õ. Ez Leonardo DiCaprio éve, ne legyen nagyon senkiben kétség, hogy ki kapja a legjobb férfi fõszerepért járó díjat. A legjobban a jelöltek közül egyébként nekem Fassbender alakítás tetszett, és ha valami csoda folytán nem a Hugh Glass bõrébe bújó színészkedvenc lenne a befutó, akkor valószínûleg Michael Fassbender, viszont olyan messzirõl követi csak DiCapriot a második helyen, hogy nem érdemes vele komolyan számolni szerintem.
Kit szeretnék, hogy nyerjen: Michael Fassbender (Steve Jobs) ha csak az itteni alakításokat nézzük, de amúgy természetesen DiCario (A visszatérõ)
Ki fog nyerni: Leonardo DiCaprio (A visszatérõ)
Legjobb nõi fõszereplõ
Ha lehet valmi még a férfi fõszerepeknél is simább így elõzetesben, az a Best Actress kategória, a 45 évet nem láttam, így arról Charlotte Ramplingrõl nem tudok nyilatkozni, viszont nem létezik, hogy ne Brie Larson vigye el a szobrot a Room-ért. Minden csillag úgy áll, hogy nem kerülhet máshoz a díj, a valószínûleg legkomolyabb ellenfél, Alicia Vikander promótereinek ügyeskedésével mellékszerepre lett jelölve, úgyhogy miatta sem kell izgulni. JLaw szerintem teljesen esélytelen, kezd 25 évesen az új Meryl Streeppé válni, és ha épp nem íjjal rohangál valami ifjúsági regény adaptációjában, akkor borítékolt a jelölése. Cate Blanchett sosem írható le teljesen, de most kapott díjat a Blue Jasmine-ért, nem gondolom, hogy komolyan számolni kéne vele. Maradt Saoirse Ronan, akibe minden bizonnyal szerelmes lettem a Brooklyn után, és ilyen borzalmasan személyes okokból nyilvánvalóan az õ játéka tetszett a legjobban, és az õ díjazásának örülnék a legjobban, sõt minden bizonnyal ha nem Larson kapja a szobrot, akkor Ronan. De a legjobb idei alakítás Brie Larsoné, neki kell nyerni, és õ is fog nyerni, ebben gyakorlatilag biztos vagyok.
Kit szeretnék, hogy nyerjen: Brie Larson (A szoba) (és egy halványka szorítás Saoirse Ronanért (Brooklyn))
Ki fog nyerni: Brie Larson (A szoba)
Legjobb férfi mellékszereplõ
Borzasztóan kemény kategória, remek színészek, remek alakítások, összességében ezzel az ötössel vagyok az egyik legjobban megelégedve. Mindenki Stallonéról beszél, megnyerte a Globe-ot, õ tûnik a toronymagas esélyesnek a kategóriában, megmondom õszintén, hogy nekem annyira nem tetszett sem maga a Creed, sem a két nagy férfi szerep benne, de az mindenképpen komoly fegyvertény, hogy egy masszív visszatérés történet, amit szeret az Akadémia, és azért én abban sem vagyok biztos, hogy itt Michael B. Jordan Creed-je volt a fõszereplõ, cím ide vagy oda. A kémek hídját még mindig nem láttam, Christian Bale keveset szerepelt a The Big Shortban, és voltak ennél sokkal jobb szerepei is, nem tûnik egy lehetséges befutónak. Viszont szerintem Mark Ruffalo élete alakítását nyújtja (legalább is, amikben én láttam), és szintén inkább fõszerelõ, rengeteg screentime-ja van. Tom Hardy pedig a Bronson óta nem volt ennyire jó, egyáltalán nem volt alárendelt szerepe DiCaprio mellett, és valószínûleg eddigi karrierjének legjobb éve volt a tavalyi. Emiatt a két színész miatt félek elõre, hogy fájni fog a szívem jövõ hétfõn.
Kit szeretnék, hogy nyerjen: Mark Ruffalo (Spotlight: Egy nyomozás részletei)
Ki fog nyerni: Sylvester Stallone (Creed)
Legjobb nõi mellékszereplõ
Talán az egyik legkevésbé megjósolható, hogy az ötösfogatból kit fog kiemelni az Akadémia, mint legjobb nõi mellékszereplõ.Bár A dán lányt még nem láttam, egyrészt a nõi fõszerepnél említett indokból, másrészt pedig az Ex Machinában nyújtott teljesítménye miatt (ami a kedvenc tavalyi nõi alakításom) a legesélyesebbnek és az általam leginkább vágyott díjazott is egyben Alicia Vikander. Jennifer Jason Leigh és Rachel McAdams remekül hozták a karakterüket, de a nem túl terjedelmes szerepük miatt én nem gondolom, hogy komoly esélyük lenne. A maradék két színésznõnél az a vicces helyzet alakult ki, hogy bár talán Ronney Mara tûnik a komolyabb veszélnyek, ha nekiállnak az Akadémia tagok jól megoszlani Vikander és Mara között, akkor nevetõ harmadikként Kate Winsletnek nagyon komoly esélye van arra, hogy övé legyen 2016-ban legjobb nõi mellékszerepért járó szobrocska. De a pénzemet biztos, hogy Alicia Vikanderre tenném.
Kit szeretnék, hogy nyerjen: Alicia Vikander (A dán lány)
Ki fog nyerni: Alicia Vikander (A dán lány)
Legjobb animációs film
Itt is az egyik kedvenc kategóriám, szuper jelöltek, minden gratulációm az Akadémiáé, nem csak hogy láttam mind az öt filmet, de nagyon-nagyon szeretem is õket. A legesélyesebb természetesen az Agymanók, aminél az egyetlen furcsaság, hogy legjobb filmre nem lett jelölve, szerintem a tavalyi év egyik legjobb darabja, egy kifejezetten széles közösséget szólít meg (sõt, valószínûleg a szülõk jobban élvezték, mint a gyermekeik), a Pixar stúdiójából került ki, gyakorlatilag 100%, hogy gyõztesként távozik az ünnepségrõl. A másik idei nagy kedvencem A fiú és a világ, egy gyönyörû, melankolikus, meditációs néma rajzfilm, nem tudom, hogy honnan húzták most így hirtelen elõ, tekintve, hogy az eredeti megjelenése 2013-as, de mindegy is, frenetikus film. A Shaun, a bárány szintén szuper, és valószínûleg ha nem lenne itt az Inside Out, akkor ez lenne a befutó. Charlie Kaufman Anomalisája remek, de nem különösebben veszélyes, ahogy a Studio Ghibli-féle When Marnie Was There sem, utolsó filmjük ide vagy oda. Ez az Agymanóké, biztos vagyok benne.
Kit szeretnék, hogy nyerjen: A fiú és a világ
Ki fog nyerni: Agymanók
Legjobb operatõr
Szintén egy marha erõs katergória, és emelett egy érdekes dilemma is, kíváncsi leszek, hogy odaadják-e Lubezkinek sorozatban harmadszor a legjobb operatõri munkáért járó díjat, minden bizonnyal egyébként igen, alapjáraton is egy zseni, a The Revenantban meg különösen gyönyörû munkát végzett, neki kell nyernie. Ha esetleg nem, akkor valószínûleg Roger Deakins lesz a befutó, akinek az idei a 13. jelölése, eddig egyetlen árva gyõzelem nélkül. Emellett pedig õ volt az egyik, aki miatt a Sicario fantasztikusra sikerült. De a maradék három film fényképezése is lenyûgözõ, nem leszek csalódott, bárhova is kerül a szobor. De a legkomolyabb esélye valószínûleg idén is Chivonak van.
Kit szeretnék, hogy nyerjen: Roger Deakins (Sicario)
Ki fog nyerni: Emmanuel Lubezki (A visszatérõ)
Legjobb rendezõ
Ismét egy viszonylag érdekesebb kategória, Lenny Abrahamsonon kívül talán mindenkinek van reális esélye a végsõ gyõzelemre, de az elõzetes díjak alapján eléggé egyértelmûsödni látszik, hogy Inarritu lesz 1950 után az elsõ rendezõ, aki duplázik. A maradék háromból Tom McCarthy talán az, akinek kevesebb esélye van a többieknél, Miller és Adam McKay viszont simán odaérhet, mindketten fantasztikus munkát végeztek (még ha a The Big Short nem is volt a tavalyi kedvenceim között, a rendezés frenetikus). Talán személyes preferencia alapján nekem George Miller Mad Max-sze van egy paraszthajszállal mindenki elõtt, elképszetõ, hogy egy ilyen, maximálisan akcióközpontú film ekkora kritikai elismerést kaphatott 2015-ben. Ezt a sikert pedig George Miller elsõsorban magának köszönheti. Úgyhogy hajrá Mad Max, hajrá Miller, de a legkomolyabb
esélye Innaritunak van, ezen nem nagyon lehet vitatkozni.
Kit szeretnék, hogy nyerjen: George Miller (Mad Max: A harag útja)
Ki fog nyerni: Alejandro Gonzales Inarritu (A visszatérõ)
Legjobb idegen nyelvû film
Megint egy nagy kedvenc kategóriám, az Embrace the Serpent gyakorlatilag beszerezhetetlen itthon, a többit láttam, és szerettem is. Egyrészt a szívem is haza húz, másrészt pedig amennyire valaki objektív lehet, annyira objektív szempontból is azt gondolom, hogy a Saul fia az öt jelölt közül a legjobb film, és minimum furcsa lenne, ha nem lenne meg bõ egy hét múlva a második Oscar-díjas filmünk. Ami esetleg reálisan megszorongathatja Nemes László alkotásást, az a Mustang, ami szintén egy fantasztikus darab, a Theeb és az Egy háború nem hiszem, hogy érdemben beleszólhatna a dologba.
Kit szeretnék, hogy nyerjen: Saul fia
Ki fog nyerni: Saul fia
Plusz még néhány kategóriában tipp kommentár nélkül:
Legjobb vágás
Kit szeretnék, hogy nyerjen: Spotlight: Egy nyomozás részletei
Ki fog nyerni: Mad Max: A harag útja
Legjobb eredeti filmzene
Kit szeretnék, hogy nyerjen: Ennio Morricone (Aljas nyolcas)
Ki fog nyerni: Ennio Morricone (Aljas nyolcas)
Legjobb eredeti dal
Kit szeretnék, hogy nyerjen: Spectre (Radiohead), így semmit
Ki fog nyerni: Writing's on the Wall (Sam Smith)
Legjobb vizuális effektusok
Kit szeretnék, hogy nyerjen: Star Wars: Az Erõ ébredése
Ki fog nyerni: Star Wars: Az Erõ ébredése
Legjobb adaptált forgatókönyv
Kit szeretnék, hogy nyerjen: Aaron Sorkin (Steve Jobs), így hogy nem jelölték, Emma Donoghue (A szoba)
Ki fog nyerni: Adam McKay és Charles Randolf (A nagy dobás)
Legjobb eredeti forgatókönyv
Kit szeretnék, hogy nyerjen: Spotlight: Egy nyomozás részletei
Ki fog nyerni: Sotlight: Egy nyomozás részletei
Ennyi lett volna ez a hosszúra nyúlt fórumkomment, helymegtakarítás céljából a jelölteket külön nem soroltam fel az egyes kategóriáknál, az
Oscar honlapján megtaláljátok mindet. Nektek mik a tippjeitek, vágyaitok a fõbb kategóriákban?