[9] bagszi (offline)

Segítőkész - Alattomos - Jólnevelt

Ő egy 29 éves lány és itt lakik: Budapest / Budapest

4228 napja regisztrált felhasználó, ez idő alatt 12705 kreditet gyűjtött

2015 március
14:12 Pokémon Shuffle TESZT
Idén év elején a Nintendo bejelentette, hogy érkezik a Pokémon Shuffle 3DS-re, és Free to play lesz. Innentől kezdve pedig elszabadultak az indulatok a rajongók körében. Hogy miért? Mert a Nintendo olyan játékformátumot merészelt kipróbálni, ami eddig rá nem volt jellemző.
Alapvetően a Nintendo mindig dobozosan kiadta a nagy gonddal elkészített játékait, a vásárló pedig megvette és játszott vele, majd feltette a polcra. Természetesen a Nintendonak is lépést kellett tartania a technológiával és hamarosan megjelentek az eShopban a digitális letöltések, ami már alapból megosztotta a dobozos gyűjteményhez szokott rajongókat. Nem sokkal később elkezdtek a Nintendo címekhez szállingózni a cégre addig szintén nem jellemző fizetős DLC tartalmak is. És most kérem szépen elértünk ahhoz a ponthoz, hogy a Nintendo kiad egy Free to Play/Freemium játékot, mely IAP-os/Mikrotranzakciós (azaz játékon belüli vásárlást tartalmaz) és ismét minden a feje tetejére állt.
Hát mégis mi az, hogy Free 2 Play?!

A F2P játékoknak alapból nagyon rossz a megitélése, ami legfőképpen a mobilos és facebookos F2P csodáknak köszönhető.
Kezdjük ott, hogy egy F2P játék 3 féle lehet:
1. Ami rákényszerít, hogy fizess
2. Ami annyira nem kényszerít, hogy sokkal érdekesebb a játék, ha nem fizetsz
3. Aminél örülsz, hogy fizethetsz
Az első fajtát senkinek se kell bemutatni szerintem, aki valaha játszogatott a zynga cég facebookos gyöngyszemeivel. "Hívj meg 2800 ismerőst a játékba, vagy fizess 10 dollárt, különben sajnos minden tehened meghal a random vírusban, amit most találtunk ki" - sok opciód nem marad, vagy fizetsz vagy hagyod az egészet a fenébe.
A második játékok ugyan élvezetesek lehetnek és kihívást is adnak, de a legtöbb esetben ezekből formálódik a Pay To Win játék. Azaz, ha fizetsz, akkor elveszik a kihívás, instant nyersz. Ez főleg akkor rossz, ha multiplayer funkciói is vannak az adott játéknak, mert így a fizetős játékosok lényeges előnyre tehetnek szert az ingyen játszókkal szemben.
A harmadik kategória, bár nagyon hihetetlennek hangzik, de létező dolog. Vannak bizony olyan F2P játékok is, amiknél a játékos nem érzi kényszernek a fizetést és ha fizet, azt önként teszi és utána még örül is neki. Ilyen példa mondjuk a méltán népszerű League of Legends játék is, ahol a játékosok championokat, vagy hozzájuk különféle skineket/kinézeteket vásárolnak. Nem borul fel a játék egyensúlya attól, mert valaki fizet és nem is kötelez rá a Riot, hogy vegyél tőlük bármit.
Hogy hová sorolnám a Pokémon Shuffle-t? Véleményem szerint a 2. kategóriába tartozik. Mert hiába a F2P pánik, a Shuffle nem kényszeríti a játékosokat vásárlásra és nem hagy maga után üres pénztárcát és rossz szájízt se, ha mégis megtesszük.

A játék maga

A Shuffle a Pokémon Link spin-off sorozat harmadik tagja. Az őt megelőző DS-re megjelent Pokémon Link(Torozei) és a 3DS-es csak letölthető Pokémon Link: Battle! játékok nagyon hasonlóak, ám mégis mások. Mind a három játék a Match-three, azaz párosíts 3 azonos ikont stílushoz kötődik, de a Pokémon adalék miatt ezen kicsit tovább megy. (A Bejeweled vagy Candy crush is ilyen stílusú puzzle játékok vagy a hamarosan Marios újragondolásban érkező Puzzles&Dragons játék is.)
A játékban az összepakolandó ikonokat 1-1 pokémon feje jelképezi és amennyiben sikeresen összeteszünk legalább 3 azonos Pokémon ikont, az adott Pokémon típusának megfelelő támadást mérünk a felső képernyőn látszódó ellenfelünkre. A felső képernyős vad Pokémon szintén rendelkezik egy típussal, aminek a Pokémon eredeti játékaival megegyezően vannak gyengéi vagy ellenállásai. Ha az alsó képen 3 Charmandert pakolunk össze, akkor egy tűz támadást mérünk a felső képernyőn levő Bulbasaurra, ami így lényegesen többet sebez, mintha 3db Squirtle ikon párosításával támadtunk volna egy vizi típusú támadással.
Ha elegendőt támadunk a felső képernyőn levő Pokémon életcsíkja elfogy és győzünk. Ám botorság lenne azt gondolni, hogy csak ennyi az egész.
A Shuffleben ugyanis minden Pokémon ellen limitált mennyiségű lépésünk van és ha az adott lépésszámmal nem tudjuk úgy pakolni a Pokémon ikonokat, hogy nyerjünk, akkor az ellenfelünk elmenekül. És hát mégis miféle Pokémon mester az, aki csak úgy futni hagy egy vad Pokémont?
Ha győzünk, akkor esélyt kapunk a vad Pokémon elkapására. Más-más Pokémonoknak más-más az elkapási esélye, melyet a játék %-okkal fejez ki nekünk. Ha maradt felhasználatlan lépésünk, akkor ez növeli az elkapási százalékunkat. Az elkapott Pokémont pedig felhasználhatjuk ikonként a következő pályákon más vad Pokémonok ellen.




Emellett minden pokémonnak saját képessége is van a támadáson kívül, melyeknek a megfelelő kombinációja sokat segíthet egy-egy pályán az ellenfél legyőzésében.
Ne higgyük továbbá azt sem, hogy a vad Pokémon, aki ellen küzdünk csak áll és bambán tűri a rá mért csapásokat. A Link: Battle! játékkal ellentétben itt ugyan nem minket támadnak, hanem a pályát nehezítik. Néhány ikont befagyasztanak, mozdíthatatlan blokká változtatnak, vagy kicserélnek másik Pokémonra.



És akkor még nem is beszéltünk a Megafejlődésekről! Mert bizony néhány Pokémonnak ilyene is van. Ha egy Pokémonhoz már sikerült beszerezünk a megafejlődéséhez szükséges követ, akkor használatakor megjelenik az alsó képernyőn bal oldalt egy mérce. Minél több ikont párosítunk az adott Pokémonból, annál jobban megtelik a megafejlődéshez szükséges mérce, végül az ikonja formát vált és új képessége is lesz a Pokémonnak, amik jelentősen erősebbek, mint egy átlagos Pokémon ikoné.



Továbbá annak megfelelően, hogy jól használjuk-e a típusokat egymás ellen, hogy mennyi ikont pakolunk össze vagy hogy a leomló ikonok összekombóznak-e további támadásokat a játék pontokkal jutalmaz minket. Így minden pályán elérünk egy pontszámot is, aminek köszönhetően kapunk egy osztályzatot. Az osztályzatunk D-től S rank-ig terjedhet. Minél több pályán érünk el S osztályzatot, annál több Expert pálya nyílik meg, ahol már nem a lépéseink száma, hanem a pályára szánt idő van korlátozva.
Mert, ha nem lenne elég a 150+ normál pálya, 20 Expert pálya és naponta/hetente változó Special pálya várja még a játékost, hogy véletlen se unja el magát.



Hogy jön mindehhez a vásárlás?

Freemium játékoknál bevált formula, hogy a játék játszhatóságát lekorlátozzák a készítők, így nem ülhetünk le és játszhatunk zavartalanul a végtelenségig. A Pokémon Shuffle esetében ez egy időhöz kötött életben/szívekben mutatkozik meg. Minden pálya kipróbálása 1db szívbe kerül a játékosnak és alapból 5 szívvel indulunk. Amint egy szívünket felhasználjuk, elindul egy számláló, hogy visszatöltse idővel a szívet. 1db szív visszatöltődésének ideje 30 perc. Így ha egyhuzamban használjuk fel az 5 szívünket, az első pálya elkezdésétől számítottan 2 és fél órát kell várnunk rá, hogy ismét legyen 5 játékra esélyünk.



Így leírva gonosznak hangozhat a dolog, de a limitációra a shuffle esetében szükség is van, hiszen bár rendkívül sok a pálya és meg kell szenvedni míg minden Pokémont elkapunk és mindenhol elérjük az S osztályzatot, ha egyhuzamban játszanánk az egészet, hamar belefáradnánk és kevésbé maradna a játéknak szavatossága. Így viszont, amennyiben türelmesek vagyunk (vagy smucigok), két és fél óránként 5-10 perc játékunk lesz, ami mondjuk iskola vagy munkahely mellett is egy vállalható szórakozás.
A Shuffleben két(technikailag 3, de ne kukacoskodjunk) bolt van: Egy, a valós pénzes tranzakciókból vásárláshoz és egy a játékon belüli pénzzel való vásárláshoz. A Pokémonok legyőzéséért ugyanis Coin-okat kapunk. Egy-egy pálya elsőre 100-300 coint ad, de többszöri legyőzésnél már csak 30-at. A speciális pályákon pedig néha 5000 coint is bezsebelhetünk egy legendás legyőzése után.
Az ingame érmékből különféle tárgyakat vásárolhatunk a harcok előtt, amik megkönnyíthetik a dolgunkat. Ilyenek pl a Mega start, ami a játék kezdetén megafejleszti a pokémonunkat, vagy a Complexity -1, aminek köszönhetően nem 4, hanem csak 3-féle pokémon ikonunk jelenik meg a pályán, így jelentősen nagyobb az esélye a kombóknak is.
A valós pénzes boltban ékköveket vásárolhatunk, amiket tetszés szerint beválhatunk érmére vagy szívre. Amennyiben egy harc végén kifutunk a lépésekből vagy időből, a játék felajánlja, hogy egy teljes ékkőért cserébe kapunk még plusz időt/lépést. Ez nem túl előnyös számunkra, kivéve, ha egy rendkívül nehéz pályán vagyunk és szinte biztos, hogy csak extra támadás kellett volna a győzelemhez.

Mégse gonosz?

Ahogy korábban is írtam, a Shuffle nem igazán erőlteti, hogy vásároljunk. Sőt, rengeteg jutalmat osztogat az ingyen játékosoknak is. Legyőztél egy megapokémonos pályát? Nem csak a megakő jár neked, de nesze itt egy ingyen ékkő is. Elértük az 1 millió letöltést? Mindenki aki bejelentkezik netre ajándékot kap, függetlenül attól, hogy vásárolt-e valaha valamit a pénzes boltban vagy sem.
A menüben találhatunk egy Passcode részt is, ahová egy 8 számjegyű kódot lehet beírni. Eddig összesen 1db kódot tettek közzé, az is a japán Pokémon Smash! TV műsorban hangzott el, majd később kikerült a játék hivatalos oldalán minden nyelven. A passcode beírása 2db ingyen Megastart tárgyat adott a játékosoknak.



A játékban továbbá a streetpass is bekapcsolható. Minden 10. streetpass után +1 szivet visszatölt a játék, ha pedig egy másik játékossal egyhuzamban többször is streetpassolunk, további +2 szívet kapunk.
Minden reggel 7 órától be lehet jelentkezni a Check in gombbal a netre. Ekkor a játék letölti a frissítéseket, az új napi vagy heti special pályákat és a bejelentkezésért további 500 érmét is ad. Minden 10. check in után pedig 1000 érme jár.

Csak azért népszerű, mert Pokémon...

Bevallom, mikor először bejelentették a Shuffle-t, mint első mikrotranzakciós 3DS játék, bizony én is felhúztam a szemöldökömet és azt mondtam: Ez egy teszt. A Nintendo rácsapja a Pokémon Franchise-t egy bevált sémára és megnézi mennyire működik. Mivel Pokémon, így tuti lesz rá érdeklődés.
Azóta viszont, hogy megjelent és naponta játszok vele, a fenti mondatnak a felét visszaszívnám. Továbbra is úgy gondolom, hogy a Shuffle egy teszt volt a Nintendo részéről, hogy működik-e a 3DS-es játékosoknál a F2P formula (főleg, hogy a Shuffle sikereit követően a cég bejelentette, hogy okostelóra is elkezd játékokat fejleszteni), de hogy csak ráhúzták volna a Pokémon nevet egy létező játékra, az abszolút nem igaz. A shuffle rendkívül igényes lett és remekül át van gondolva. A korábbi Pokémon Link játékokhoz képest, ennek van a legélvezhetőbb harcrendszere és minden pálya változó. Egyes pályákon fix megoldás vezethet sikerre, itt gondolkodnunk kell, melyik lépés hozza el a sikert és melyik pokémonokat használva lesz a legtöbb pontunk, más pályákon pedig a vakszerencse dönti el, hogy mi lesz a sorsunk, de minden esetben sokat befolyásol, hogy melyik pokémonokat használjuk, milyen típusuk van és milyen képességeik. Ez a játék nem csak egy pokémonnak nevezett candy crush, ami gonosz módon szeretne pénzt kunyerálni tőlünk, ez a játék önálló és egyedi. Nincs okod nem kipróbálni, hiszen ingyen van, ha nem tetszik, nem veszítesz semmit a letöltésével!

Pozitívumok:
- Hosszú szavatosságú, de kis időigénnyel rendelkezik
- Nem kényszerít vasvillával a vásárlásra, sőt még osztogat is ajándékokat
Negatívumok:
- Egyes Mega pályákánál nagyon fel teszik a mércét és csak a mázli segíthet.... vagy a pénz

9 komment

[9] bagszi
márc 31., kedd 18:52 #9
Válasz bandee23 (#8) üzenetére
Szerintem igen. A passcode rész is még eléggé pang, szóval már várom mikor kell kódokat vadászni megakövekért mondjuk.
http://bagszipoke.hu - Pokémonos híroldal http://nintendolgok.hu - Nintendo közösségi hírportál
[19] bandee23
márc 31., kedd 17:14 #8
Válasz bagszi (#7) üzenetére
Kösz.
Szerinted majd a frissìtésekkel belerakjàk idôvel az összeset?
NNID: bandee23 3DS: 2552-2406-9956 Switch: SW-1593-2224-3235. PSN: kalmanlehocz
[9] bagszi
márc 31., kedd 16:47 #7
Válasz bandee23 (#6) üzenetére
Igen, az már lemaradt Mew-ról, de szerintem előbb-utóbb lesz ismétlése minden eventnek, vélhetően a lucarionite-ot is be lehet majd szerezni, csak simán lehet, hogy fél év vagy egy év is eltelik mire újra be lesz időzítve ugyanaz a special event.
http://bagszipoke.hu - Pokémonos híroldal http://nintendolgok.hu - Nintendo közösségi hírportál
[19] bandee23
márc 31., kedd 16:33 #6
Nem vagyok nagy pokémon fan, de ezzel màr 41 óràt toltam. A gép szerint. Ami nekem amúgy furcsa a jàtékok rövidsége miatt is. Lehet, hogy nem csak a meccsidôket nézi. Mindig vàrom , hogy visszatöltôdjön a szìvem. 2 kivétellel minden nap bejelentkeztem. Szerencsére Mega Lucario is meglett. 1426. lettem.
Kérdés: lel lehet maradni egy pokémonról? Pl aki most tölti le annak màr nem lehet meg Mew?
NNID: bandee23 3DS: 2552-2406-9956 Switch: SW-1593-2224-3235. PSN: kalmanlehocz
[9] bagszi
márc 31., kedd 11:41 #5
Válasz mcmacko (#4) üzenetére
Köszi!
http://bagszipoke.hu - Pokémonos híroldal http://nintendolgok.hu - Nintendo közösségi hírportál
márc 31., kedd 11:26 #4
Köszönjük, jó kis írás!
"This is our time to medicate..."
[19] ikszkom
márc 31., kedd 10:15 #3
Tényleg jól el lehet bíbelődni vele abban a pár percben, Pichut még mindig nem sikerült befogni.
[22] friedmannt
márc 30., hétfő 16:45 #2
Válasz friedmannt (#1) üzenetére
Márminthogy ingyen csak napi pár percet lehet tolni, de nekem pont ennyi időm is van.
Nintendo network id: friedmannt 3ds friend code: 1907-8705-8705
[22] friedmannt
márc 30., hétfő 16:45 #1
Pont az én kevés szabadidőmre van méretezve a játék.
Nintendo network id: friedmannt 3ds friend code: 1907-8705-8705
bagszi
http://bagszipoke.hu - Pokémonos híroldal http://nintendolgok.hu - Nintendo közösségi hírportál
Ezeken a platformokon játszom
Wii
Nintendo DS
PC
Kedvenc játék-műfajaim
Akció, Akció/Kaland, Kaland, Kártya, Gyerekeknek, Szórakoztató, Verekedős, FPS, Vadász, Online FPS, Online RPG, Zene, Puzzle, Verseny, Retro, Szerepjáték, Szimulator, Sport, Stratégia, Taktikai
Hobbijaim, szabadidőmben ezt teszem
Játék otthon, Játék mindenhol, Kártyajáték, Játék interneten, Társasjáték, Kisállatok bosszantása, Játék zsebkonzolon, Szerepjáték, DVD, Magazinok, újságok, Fotózás, Zene (hallgatom), Könyvek, TV, Írás, Mozi , Anime, Színház, Grafika, rajzolás, Barátok, Programozás, Email, Letöltés, Fórum, Úszás, Esőben sétálás, Hóember építés, Bicikli, Görnyedt ülés, Fat body building
Barátok, ismerősök
Stinger
(offline)
supermario4ever
(offline)
Blase
(offline)
V-ADi
(offline)
Xavi
(offline)
Adam777
(offline)
szako
(offline)
Matos
(offline)
balu87
(offline)
Norbi92
(offline)
jimessor666
(offline)
SZEBI
(offline)
Trijo
(offline)
Light Lugia
(offline)
Arika
(offline)
Lien
(offline)
stk
(offline)
Gladkathie
(offline)
Zakya
(offline)
river
(offline)
PappAJoe
(offline)
Ninten
(offline)
zsida
(offline)
dpb
(offline)
Presley
(offline)
Krisi92
(offline)
mechapawky
(offline)
Dave.
(offline)