casper0072014.11.29. 20:45

Fajtájából nem az utolsó

Kezdjünk egy már-már klisés és agyonhasznált elmélkedéssel, mert hát valahogy illene belekezdenem a The Last of Us-t célba vevő, néhol a játék, máshol a játékok körül keringő boncolgatásomba. Nem lesz itt deus ex machina, nem bizony, mert a Noughty Dog legutóbbi fejlesztését az azt körülölelő kitüntetett státus miatt fokozott óvatossággal kell kezelni. Mint a nitroglicerint.

Én már jó ideje úgy érzem, elhatárolódom az AAA címektől. Régen sem kizárólag ezekkel ütöttem el az időt, és most sem zárkóztam el tőlük teljesen. Ahogy fogalmazom ezt a szösszenetet, úgy törnek majd rám a gondolatok, és akkor elkerülhetetlenül kifejtem a véleményem erről-arról, de jelen pillanatban nem próbálom összeszedni a már unalomig ismételt problémákat: uniformizálódás, elfilmesedés (sic!), …, ohó, csak belekezdtem, ugye? Szóval egyelőre legyen elég annyi, hogy egyre kevesebb késztetést érzek a hatalmas költségvetésű játékokkal való időtöltésre. Kiégtem, megelégeltem őket? Mit tudom én, egyszerűen már nem tartom vonzónak őket. Pedig a The Last of Us korunk egyik legnagyobb AAA játéka. És mint ilyen, megvolt az alapos gyanúm, hogy jó eséllyel azok minden rákfenéjét az arcomba fogja tolni.

Egy kis előrehozott konklúzió, mert nem bírom megállni, hogy a többi bekezdésen gondolkodjak, miközben ez kikívánkozik. A The Last of Us-t két oldalról igencsak túlzó, szélsőséges vélemények övezik. Ki lett kiáltva igazi mérföldkőnek, az előző konzolgeneráció legjobb játékának, a PS3 koronaékszerének. Ezzel szemben vannak, akik nem is tekintenek játékként rá, és szívesebben néznék végig youtube-on, mert a cinematic experience ott is megtapasztalható. Na szóval, a The Last of Us igenis játék, méghozzá nem is rossz, kellő kihívást is tud nyújtani, de ezen a téren nem tesz semmi olyat, amiért toronymagasan kiemelkedő csodának kellene tartani. Úgy érzem, más elemeiben üt meg egy olyan szintet, ami miatt annyiak szíve lágyult meg tőle.

A The Last of Us az Uncharted játékoktól eltérően egy fokkal összetettebb és mélyebb játékmechanikát kínál és ezzel párhuzamosan a feldolgozott téma és a megütött hangnem is komorabb. Egy agresszív gombafaj megfertőzi az emberiséget, a fertőzöttek eszüket vesztett szörnyetegekké válnak, a társadalom pedig szépen szétesik. Mint a 28 nappal később, csak itt húsz év telik el az első észlelés óta, ekkor vesszük fel a történet fonalát. A The Last of Us nem rövid játék, ráérősen bontogatja szálait és formálja eközben a szereplőket. A sztori gerincét adó páros egyik fele egy darabig fel se tűnik, ez pedig elég jól bemutatta, hogy itt emberek a szereplők, senki sem nélkülözhetetlen. Ez a kellemes, és játékokban szokatlan perspektíva végig jelen van, ami miatt meg kell dicsérnem a játékot. A történet kb. öt-hat nagyobb szegmensre tagolódik, amik Joel és Ellie utazásának hangsúlyosabb állomásait mutatják be, ezek pedig hosszúságuk mellett egy-két jobban kidolgozott karaktert és komplett mini történeteket is bevonnak a képletbe, ami miatt kifejezetten olyan érzésem volt, hogy egy hosszan tartó utazás részese voltam. A videojátékok történetmesélése messze van még a filmekétől, könyvekétől, ezt is jól mutatja, hogy az e tekintetben etalonként kezelt The Last of Us nem kopogtathatna be Oscar bácsi előszobájába. Nem buta egyébként, többször egészen érdekes kérdéseket vet fel. Meg az ember agya kapcsol egyet, ha leül filmet nézni vagy játszani. Így egy mélyenszántó mozi után is élvezni és értékelni tudja a jobban sikerült sztorikat videojáték formájában is. Ezért sem tartom illúziórombolónak azt a problémát, amit getro kolléga vetett fel annak idején. Joel a végigjátszás majd 15 órája alatt több, mint száz életet oltott ki, de a játékok így működnek, már ha nem soroljuk az adott darabot az interaktív filmek vagy a logikai címek műfajába. Szóval működik a dolog, néhol egészen megrendítő módon. Egy másik érdekes vita volt, hogy Joel és Ellie párosa miért a legemberibb, amit játékokban látni. Hogy a leg érvényes-e, azt nem tudom, de ha kiegészítjük azzal, hogy az egyik, akkor már nem tévedtünk. A szereplők rengeteget beszélgetnek, ami miatt van sok-sok üresjárat is - ezért is olyan hosszú a végigjátszás -, de nem csak annyi történik, mint sok más játékban, ahol például a katonák fegyverüket fogva sétálnak és közben lökik a sódert. Ellie megbámulja a hátrahagyott világ lenyomatait, megpiszkálja, ami a keze ügyébe kerül, sok tárgyról pedig kis monológot ad elő, ha aktiváljuk az eseményt. Egy pont különösen megmaradt bennem, amit azóta a fórumban is megosztottam. Egy akadályt leküzdve Ellie kért egy pacsit, én pedig belemehettem a buliba. Kis nüánsz, de sokat dobott a beleélésen. Ugyanezt az érzést erősítette, hogy fedezékben Joel eltakarta a kislányt, így védve őt az ellenségtől. Mindenki eldöntheti, hogy ezt, a vegytiszta játékmenetet nem érintő úgymond atmoszférateremtő hozzávalót miként kezeli. Én egy videojátékban mindig a játékmechanikát tartom elsődlegesnek, és szívesebben fogadok egy banális keretbe helyezett, de agyszaggató játékbeli megoldásokkal operáló címet, mint egy jó történetet két gombnyomás mögé rejtve. Természetesen a The Last of Us nem tartozik az utóbbi kategóriába, még erősen sarkítva sem, a játékmenet a maga elfogadható szintjén csak minimálisan szenved csorbát a narratíva miatt. Viszont ez utóbbit nagyon jól csinálja, az utálatot pedig annak tudom be, hogy akik nem ezt keresik egy játékban, azok orrolnak rá, amiért ekkora rajongás övezi, ezáltal megágyazva hasonszőrű alkotásoknak. Ugyanígy a bálványozást is ebben látom.

Most, hogy ezzel megvolnánk, lássuk, hogyan épül fel a The Last of Us, és mit is kell benne csinálni. Vannak lövöldözős, lopakodós, fejtörős szekvenciák, és az ezeket összekötő, beszélgetésekkel és egyéb narratív finomságokkal kitöltött üresjáratok. Egy piros pontot adnék a játéknak, amiért lehet felszerelést barkácsolni, még ha ezek száma korlátozott, és a szükséges nyersanyagok után kutatva időt húzva ide-oda be kellett kukkantanom. Az igazat megvallva a The Last of Us egyetlen játékmenetbeli eleme sem nevezhető kiemelkedőnek, de mindegyik kielégítően funkcionál a kortársak teljesítményét figyelembe véve. A játék magasabb nehézségen kellő kihívással állít szembe, Hard fokozaton az ellenség nyílt tűzharcban hamar kilyuggatott, ráadásul néha megtántorodtam egy-egy bekapott lövés után, így célozhattam újra. Persze nem lehetetlen küldetés akár többedmagunkkal megbirkózni, de többször előfordult, hogy az ellenséges csoport nagy létszámfölény esetén megpróbált bekeríteni. Egyébiránt az emberei ellenfelek nem mutatnak túl más játékokon, bebújnak a legközelebbi fedezék mögé, és onnan kihajolva tüzelnek. Lövöldözés helyett érdemesebb lopakodni, egyrészt, mert viszonylag kevés a lőszer, másrészt így nem hívja fel magára a figyelmet a játékos. Nem kell Splinter Cell mélységű rendszerre gondolni, Joel leguggol és elsunnyog leendő áldozatai mögött. A kor követelményeinek megfelelően beépített csalás is könnyítette a dolgom, Joel hatodik érzékének köszönhetően észleli a körülötte ténfergő rosszakarókat, ez egyfajta röntgen látásként valósul meg. Embereket viszonylag könnyű becserkészni, hacsak nem éppen akkor fordulnak meg, amikor már megragadtam volna a nyakukat. Sajnos ez többször fordult elő ahhoz, hogy mindig a véletlennek tudjam be. A fertőzöttek már keményebb kihívást jelentenek. Egyrészt össze-vissza bóklásznak, rohangálnak, ezért nehezebb a hátukba kerülni, mint az embereknek, ha pedig meglátnak, akkor nem bújnak fedezékbe, hanem jó zombi módjára neked esnek. Ami nem kellemes, mert nem éppen kényelmes megfordulni és lelőni őket, eközben arra is figyelni kell, hogy ne verjenek agyon - ami hamar bekövetkezik -, ráadásul Joel-t nem olyan könnyű fordulásra kényszeríteni, ha sprintel. Többször megtörtént, hogy nagy sietségemben nem az ajtón rohantam be, hanem nekicsapódtam az ajtófélfának. Aztán a másik oldalon is koppantam, persze elkaptak. Érdemes külön figyelmet szentelni a rondábban mutálódott clicker-eknek, aki vakok, így simán lapíthatsz, míg elcsoszognak melletted, viszont kifinomult érzékeiknek köszönhetően megérzik, ha nem közlekedsz elég óvatosan. Ráadásul a megfelelő fejlesztés hiányában nem ütnek, hanem rögtön megrágják a fejed. Bizony, korlátozott változatosság keretei között bizonyos tulajdonságainkat finomíthatjuk, feltéve, ha megfelelő mennyiségű gyógyszert lopkodtunk össze. Ahogy az előbb említettem, élve megúszhatjuk, ha egy clicker ránk ugrik, növelhetjük életerőnket, gyorsabban eszkábálhatunk, superman látásunk nagyobb hatókörű lesz, és így tovább. Végül következzenek a logikai feladványok, hogy azokról is említést tegyek, mert ha más játék esetében szidjuk a fejtörőket egyszerűségük és ismétlődésük miatt, akkor ezt itt is tegyük meg. Általában valami mozgatható tárgyat kellett egy kerítés elé vagy ablak alá tolni, hogy továbbjuthassak, de meg nem mondom, hányszor csobbantam a vízbe, hogy találjak egy palánkot, amin szegény Ellie-t eljuttattam a túlpartra. Egy alkalommal a lány meg is jegyezte, mennyire unja már az állandó csónakázást, azon mondjuk jót mulattam. Volt egy kis önkritika.

Álljon itt egy kicsi konklúzió, mert pillanatnyilag nem áll rá a fejem, hogyan törhetném meg stílusosan a kötelező gyakorlatot. A The Last of Us ízig-vérig mai AAA játék, ráadásul exkluzív, ami miatt már így is repülőrajtot vehetett azon a pályán, aminek végén a játékosok kegyei csábítják a versenyzőket. A hatalmas hype és a mesterségesen kultstátuszba emelése miatt sokan már alapból ellenszenvvel viseltetnek iránta, de ha a helyén tudjuk kezelni, akkor egy kellemes kalandban lehet részünk, ami néhol megpróbál túlmutatni az „egyszerű, mint a bot” játékmechanikán, még ha nem is mindig sikerül neki. Játékmenet tekintetében egyik elemében sem nevezném kiemelkedőnek, viszont felvállalt feladatát jól végzi, akinek pedig hasonló játékok emésztik fel az idejét, nem hiszem, hogy nagyot fognak csalódni.

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Necroman Mk2
Video Game Hall of Fame 2024

8 napja
16

CHASE
Top 15 FIFA

2024.03.17.
2

Necroman Mk2
Majd nálatok

2024.03.15.
6

p34c3
PlayStation VR2: Valós halál?

2024.03.15.
6

drag
2023 legjobb filmjei - szerintem

2024.03.09.
8

Necroman Mk2
Flashpoint Archive bemutató

2024.02.25.

Malleus
Mists Beyond the Mountains

2024.02.17.

p34c3
Red Dead Redemption dedikálás

2024.02.15.
2

Necroman Mk2
Barbie Fashion Designer

2024.01.11.
3

liquid
Wonka

2024.01.07.
10

p34c3
Marvel's Spider-Man 2 ajánló

2024.01.04.
11

mcmacko
Pecker - egyem a pöckölőjét

2024.01.02.
3

CHASE
Kedvenc soundtrackek

2023.12.31.
1

Necroman Mk2
2023. év dala

2023.12.31.
3

p34c3
Globular Cluster CMP2 PS VR2-höz

2023.12.24.

liquid
Az univerzum urai

2023.12.17.
3

liquid
Minden idők legjobb trailere?

2023.12.05.
10

p34c3
Én kicsi gamer sarkom

2023.11.22.
34

p34c3
Negyven2

2023.11.14.
26

Dude
Harc a 41. évezredben

2023.10.23.
5

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==