Egy ideje már érett bennem a gondolat, hogy a sárga földig lehordom az illetékes kiadókat és fejlesztőket, de mindig türtőztettem magam. A tegnapi nap azonban betelt a pohár. Nem történt semmi kirívó vagy szokatlan, csupán pont most lett elegem.
Már több mint egy hónapja minden nap játszok egy-két órát a Rayman Legends-szel. Szeretném elérni az utolsó, tizenegyes szintet a játékban, ami 6000 awesomeness pontot tűz ki célul a játékos elé. A kampány teljesítésével nagyjából 4000 pontot lehet elérni, ami akár egy hét alatt is összejöhet, utána azonban a napi és heti kihívásoknak kell nekigyürkőzni. Az itt mutatott teljesítményért bronz, ezüst, arany vagy gyémánt kupa üti a játékos markát, ami egy, öt, tíz, illetve ötven pontot eredményez. Jól látszik a differencia, ha valaki nem tud a bronz szintről előrelépni, sosem fogja elérni a hőn áhított csúcsot. Minden nap van egy daily és egy extreme daily, illetve minden héten egy weekly és egy extreme weekly kihívás. Azaz 16 kupaszerzési lehetőség egy hét alatt. Ha van olyan jó a játékos, hogy a gyémánt kupát eredményező 1%-ban végez, akkor elég hamar teljesíteni tudja a kiszabott feladatot. De egyre kevesebb a vállalkozó kedvűek száma, egyre nehezebb bekerülni a krémbe. Én megelégszem az arany kupákkal és a tíz pontokkal is, így egy bő három hónapos feszített játék szükségeltetik.
Nem semmi elhivatottságot követel meg tehát a Legends. Cserébe pedig minden nap egy olyan szerveren kell játszani, amibe csak hálni jár a lélek. Állandóan gond van a pályák elérésével. Untalan kiírja a gép, hogy a szerverek nem elérhetők. Beleugrok a festménybe, hogy nekiveselkedjek az aktuális kihívásnak, de a sárga fejecske csak pörög, egyre csak pörög, majd a képernyő elsötétül is hirtelen a menüben találom magam. Előfordult, hogy a pálya végén nem értem el a szervereket és az eredményem nem került regisztrálásra. Egy idő után nemhogy unalmas, de felháborító és a végletekig idegesítő, hogy a játékidő ha nem is annyira jelentős, de nem elhanyagolható része ilyen szerencsétlenkedéssel megy el.
Ez a probléma nem egyedülálló. Itt egy másik friss megjelenés, az Arkham Origins. Amikor először elindítottam a játékot, tíz percet kellett várnom, hogy megtalálja a WB szervereket. Addig nemhogy az online felület, de még a főmenü sem volt elérhető. Tegnap végre rászántam magam, hogy kipróbáljam a többjátékos módot, erre egyedül ücsörögtem a lobby-ban, holott egy stabilabb rendszerrel megáldott cím esetében ilyesmi nem fordul elő. Nem újkeltű a probléma. A Diablo III megjelenésekor a Battle.NET omlott össze, lutri volt az egész. A GTA Online körüli botrányra sokan emlékezhetnek, hiszen pár hete volt aktuális. Ráadásul a Rockstar ahelyett, hogy a játékélményt romboló hibákat orvosolná (törlődő karakterek, szintvesztés, járművek eltűnése, egymás hátára respawn-olás deathmatch-ben), inkább felezi a pénz és xp jutalmat, nehogy hamar elérhesse az ember a maximális szintet. A csapat egy kisebb virtuális vagyont ígért a kellemetlenségekért, amit szintén nem adtak oda a játékosoknak. És ez a tarthatatlan állapot jellemzi a legtöbb megjelenést, aminek bármi köze van az online fogalomhoz.
De más jellegű kellemetlenségeket is felhozhatok. A fagyások, beragadások, a játék menetét megtörő bogarak, mentések elvesztése, és még sorolhatnám. Aktuális példa az Arkham Origins, ahol rengeteg játékos kezdhette előröl a történetet, mert korrupt lett a mentése. Többen képtelenek teljesíteni Riddler feladványait egy bosszantó hiba miatt. Szerencsére ezeket nem tapasztaltam (kopp-kopp), de napi rendszerességgel lefagy a program. Tegnap háromszor-négyszer is. Van, amikor elég kivenni a lemezt, máskor ki kell kapcsolnom a gépet. Sajnos ez sem egyedi jelenség.
Az ilyen dolgokra jobban oda kell figyelni. Ha már mindenki azt harsogja, hogy fénysebességgel robogunk a digitális jövő felé, ahol csak letölthető formában lesznek elérhetők a játékok és boldog-boldogtalan online lesz, akkor nem ártana túllépni az olyan "apróságokon", mint a szerverek elérhetetlensége. Egy minőségi produktum nem csak olajozott játékmenetet, jó ötleteket, szép grafikát jelent, hanem egy beton biztos alapot is, ahol nem kell állandóan foltozni a játékot és magyarázkodni a rosszalkodó szerverek miatt.