Invi2013.02.20. 22:21

Konzol VS PC: generációs körforgás

Az előző generáció lezárulásával és az új kezdetével egyre többször előkerülő téma, hogy a PC vagy a konzol az erősebb. Melyik jobb játékra vagy akár melyik érheti meg jobban. Aki csak a generáció egy pontján teszi fel magának a kérdést és ott vizsgálja meg az erőviszonyokat, az sokszor ferde, kicsavart helyzetet láthat, mivel a két "platform" viszonya folyamatos körforgásban van.

Az alábbi kis írásban erre a körforgásra és az erőviszonyokra térnék ki, amelynél nálam alapul az elmúlt két generáció, 20 évnyi PC gaming, 5 évnyi kurrens generációs konzol gaming valamint PS2-SNES-GC-PS1 tapasztalatok szolgáltak.

A játékos pályafutáson felül rendelkezem 10+ évnyi IT munkatapasztalattal, dolgoztam boltban, helpdesken, IT infrastrukturális csoportnál, rendszergazdaként, 2 évig dolgoztam vezető hazai Gamer havilapnál külsősként és végül jelenleg IT mérnökként foglalkoztatnak többek között K+F projekteken, szoftverfejlesztéssel és beágyazott rendszerekkel. Így remélem nem csak gamer, de technológiai oldalról is konyítok egy kicsit a témához.

Konzol: egyen hardver - elviekben tökéletes optimalizáció lehetséges, amellyel egy a névleges teljesítménnyel megegyező PC kepésségeinél jóval több látvány, kinyerhető a vasból. Gondoljunk csak bele, az XBOX360-ban 512MB Ram van (a VGA is ebből gazdálkodik). Mit lehet kezdeni egy 512MB ramos géppel? Gaming szempontjából?! Gyakorlatilag semmit, örülünk ha a Windows XP SP3 stabilan fut rajta... Eközben pont az optimalizálás, a cél OS és egyebek miatt mégis mire képes ez az öreg vas...

PC - nincs optimalizáció, mivel számtalan iteráció létezik (ugyanez a helyzet árnyaltan az android-nál is optimalizációs szempontból), nem ismert a futtatási környezet (hardver változik, OS változik, háttérben futó alkalmazások változnak, szabad memória változik)....

Mindezek miatt a PCnek mindent erőből kell megoldania a konzollal szemben.

Akkor miért van az, hogy most mégis szebb minden PCn? A generáció végét írjuk, ami nem is akármilyen hosszú generáció volt, így a PCk hardveresen jóval túlhaladták a konzolokat. Térjünk vissza a RAM példájához ismét. XBOX360 512MB ram, egy átlagos irodai gép 2-4GB ram, ha gaming akkor 4-8GB +1GB RAM a videokártyán...

Na már most, generáció elején a konzol az optimalizálás miatt sokkal jobb látványt képes a kijelzőkre csalni, mint a PC. Példának okáért az inflációval számolva az utóbbi két generáció váltásnál egy cca 300-400ezer forint értékű PC nyaldosta a konzolos látványt, gyakran csak alulról. De ahogy a fejlesztők kezdték kiismerni a gépet és ahogy az egyre szebb grafika egyre nagyobb nyers erőt kovetelt meg a PCtől (ami a konzolon az egyen hw miatt könnyebben volt kicsalható ), igy az egyre erősebb gépek vásárlására volt kényszerítve a PC játékos, ami általában alkatrészek cseréjében valósult meg, hozzávetőlegesen 8-12 havonta kellett VGA-t, Ramot vagy CPUt bővíteni. Persze mindez csak akkor volt igaz, ha az ember korlátozások nélkül akarta évezni a konzolos látványt. Sokaknak nem adatott meg az a pénzmag, amiből a fejlesztést finanszírozni tudták volna, így maradt a grafikai részletesség csúszka balra mozgatása illetve a felbontás lejjebb vétele. A generáció közepe felé a konzol felett eljár az idő és a PCnek már nem kell annyira erőlködnie a konzolos látvány eléréséért az új hardvereknek köszönhetően, így a PC behozza az optimalizáció hiányából fakadó hátrányát. Az iméntiek miatt, egy generáció közepén vásárolt közepes PC (kb 200k) már hozza a konzol szintet és megszűnik a kényszeredett hardver fejlesztés is, pár év múlva egy újabb 200k-s gép már veri is a konzolt.

És hogy minek a képességeire fejlesztik a játékokat? Arra amiből a befektetéshez képest a legtöbb pénz nyerhető és ez mindig a konzol... Ez azt eredményezi, hogy a generáció elején a szebb grafikát könnyebben hozó gépre történő fejlesztés miatt egy egy átlag PCn küszködni kell a teljesítménnyel, a generáció végén viszont a konzolokat jóval túlhaladó csúcs PC teljesítménye még az optimalizálás hiánya mellett is kihasználatlan marad (továbbra is nagy többségben a konzolra optimalizálnak, egy-egy kivételtől eltekintve maximum nagyobb felbontású textúrát kap a PC port), és egy közepes PCn is minden elmegy szebben, mint a konzolon.

Ez persze nem biztos, hogy a következő generációban is így lesz, de ne csodálkozzon senki, ha esetleg az alig egy éves gépe, amelyet viszonylag "olcsón" 150-200ezerből vásárolt és most mindent maximális beállítások mellett visz, az egy év múlva esetleg köhögni fog a játékok alatt és egy kompromisszum mentes gép árából az összes konzolt megveheti majd. Hiszen most egy 7-8 éves fejlesztéssel kell csak megverekednie.

Valamint remélem ezzel a kis írással sikerül végre megszüntetnem azt a tévhitet, hogy egy 1000MHz-cel gyorsabb és 2GB rammal többel rendelkező PC törvényszerűen gyorsabb kell legyen egy konzolnál. A cél HW és az univerzális HW között nem igaz az 2MHz jobb teljesítményt nyújt, mint az 1MHz képlet.

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Necroman Mk2
The Crew

7 napja
8

Malleus
Faith of Danschant (神舞幻想)

2024.04.07.
2

CHASE
Nolan filmjei

2024.04.02.
5

Necroman Mk2
Video Game Hall of Fame 2024

2024.03.20.
16

Necroman Mk2
Majd nálatok

2024.03.15.
6

p34c3
PlayStation VR2: Valós halál?

2024.03.15.
6

drag
2023 legjobb filmjei - szerintem

2024.03.09.
8

Necroman Mk2
Flashpoint Archive bemutató

2024.02.25.

Malleus
Mists Beyond the Mountains

2024.02.17.

p34c3
Red Dead Redemption dedikálás

2024.02.15.
2

Necroman Mk2
Barbie Fashion Designer

2024.01.11.
3

liquid
Wonka

2024.01.07.
10

p34c3
Marvel's Spider-Man 2 ajánló

2024.01.04.
11

mcmacko
Pecker - egyem a pöckölőjét

2024.01.02.
3

CHASE
Kedvenc soundtrackek

2023.12.31.
1

Necroman Mk2
2023. év dala

2023.12.31.
3

p34c3
Globular Cluster CMP2 PS VR2-höz

2023.12.24.

liquid
Az univerzum urai

2023.12.17.
3

liquid
Minden idők legjobb trailere?

2023.12.05.
10

p34c3
Én kicsi gamer sarkom

2023.11.22.
34

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==