Azzal, hogy a Halo 4 fejlesztése a 343 kezébe került nagyon sok Halo rajongó nem volt biztos benne, hogy a 343 képes lesz olyan jól elkészíteni a Halo 4-et, mint a Bungie a többi Halo-t. Így utólag kiderült a 343 is képes arra, mint a Bungie, de azért még kell fejlődnie ahhoz, hogy tényleg minden FPS imádónak jó Halo-t készítsenek. Miért? A lenti kritikában megtaláljátok a választ.
Mivel már régóta Halo rajongó vagyok, így ezt a kritikát különösen nehéz megírnom szubjektíven, azért egy próbát mégis ejtek hátha sikerül a vékony zsinegen egyensúlyozva vennem az akadályokat.
**[Spoiler]
A Halo 3 úgy ért véget, hogy a John 117, azaz Master Chief megmentette az emberiséget a Covenanttól és a Floodtól viszont az 04-es létesítmény aktiválása miatt a Forward Unto Dawn hátsó fele ismeretlen pályán haladt a mély-űr felé. A Legendary befejezésből az is kiderült, hogy valamivel később egy ismeretlen bolygó pályája keresztezte a Forward Unto Dawn pályáját.
[Spoiler]**
Egy kis sztori
A Halo 4 története pontosan 4 év 7 hónap és 10 nappal később játszódik, mint a Halo 3 vége. Chief-et ekkor ébreszti fel a krio-álomból Cortana a miatt, mert támadás alá vette a hajót egy teljes Covenant hadosztály az ismeretlen bolygó mellett, amiről akkor kiderül, hogy egy pajzs világ. A pálya végéhez érve, mielőtt még a megnéznénk milyen egy Master Chief vs pár száz Covenant űrhajó végkifejlete (én Chief nyerésére tippelnék) megnyílik a bolygó felszíne és beszippantja a Forward Unto Dawn-t és a Covenant armadát. A felszínen derül fény arra, hogy a bolygó, amin landoltunk a Requiem nevet viseli. És itt találkozunk először az új ellenfelünkkel is a Promethean fajjal.
Kampány
A Halo 4 kampánya hasonlóan jól sikerült, mint az eddigi Halo részeké.
A történetmesélést sikerült a 343-nak új szintre emelnie a Halo játékokon belül. Sokak féltek attól, hogy a Master Chief és Cortana érzelmei köré íródó cselekményszál el fogja rontani a Halo 4 sztoriját, de ettől nem kell tartani, mert 343 történetírói sikeresen vették az akadályt és egy érzelmekkel teli, de mégse csöpögős részt raktak bele a Halo történetébe. Emellett a történetíráshoz felhasználták a Forerunner trilógia könyvei, aminek köszönhetően egy nagyon jó történetet eszkábált össze a 343 történetíró csapata.
A mesterséges intelligencia (továbbiakban MI) a Halo játékokban mindig jól szerepelt és ez a 4. részben sincsen másképp. A Covenantok MI-je egy kicsit gyengébbre sikerült, mint az eddigi Halo részekben, de járművekben még mindig nagy kihívás képesek nyújtani a játékosnak. A Promethean MI viszont nagyon jó vérfrissítésnek bizonyult.
A játékban 3 Promethean fajta van: Crawler, Watcher. Knight és ezeknek a magasabb rangú változatai. Olyan képességekkel is bírnak, amiknek köszönhetően az eliminálásuk nem olyan egyszerű mint a Covenant-oké. A Crawler képes falra mászni, a Watcher pajzsot von az épp támadott ellenfél elé, feltámasztja a megölt Knightokat, visszaküldi a feladónak a gránátját vagy épp erősítést hív, a Knight pedig képes teleportálni és Watchereket létrehozni.
A játék grafikája olyan nagyon jól sikerült. Még a Crysis-ok grafikához szokott embereknek sem lehet panasza és ezzel az Xbox 360 eddigi legjobb grafikájú játékát hozták össze. A fényjáték nagyon valósághűre sikerült, a textúrák nagy része még SD tévén is éles és a hátterek még mindig nagyon jók mint, ahogy a Halo-kban megszokhattuk. A fegyverek, járművek és az ellenfelek nagy része is új dizájnt kapott, emellett a lövések és a motorhangok hanghatásait az összesnél kicserélték. A zene annak ellenére, hogy Bungie-val együtt Martin O'Donnel is elment nem lett rosszabb, és még mindig tartja a Halo-któl elvárható szintet. Az új zenei alapért Neil Davidge volt a felelős és sikerrel vette az akadályokat.
A kampány számomra Heroicon 8 óra alatt megvolt egy-két elakadással. Ez küldetésenként 1 órát jelent ami egy mai shooter FPS-hez mérten megfelelő, de szerintem nagyon rövid.
A játék a kampány alatt komolyabb hibákat nem produkált, bár nagyobb robbanások esetén (több tárgy egyszerre felrobbanása) a játék képes lemenni 30 FPS alá és a kivitel alatt két esetben előfordult, hogy egy Elit a folyton a falnak ment, amíg le nem lőttem.
Többjátékos mód
A Halo 4 többjátékos módja több újítást is tartalmaz az előző részekhez képest. A Reachben bevezetett Kredit rendszert felváltotta az Xp rendszer. Míg a Halo Reach-ben a Kreditekért páncél részeket lehetett vásárolni. A Halo 4-ben szintlépésekért jár 1 pont és megfelelő mennyiségű pontokért lehet venni fegyvert, páncél képességet és 2 részre osztott passzív képességeket (pl. végtelen sprint, gyorsabb pajzstöltés). Ezekből a vásárolt dolgokból magunk állíthatjuk össze úgynevezett Loadoutokat amiben a fent felsorolt tárgyak találhatóak meg.
A páncélok feloldása itt a szintlépéssel és a különböző commendationok megoldásával lett megoldva. Például Master Chief páncélzatát a játék Legendary kivitelével lehet elérni.
A páncél képességek még a Reach-ből lettek átemelve, de itt az előző rész balansz hiányát kiküszöbölték. Sokkal jobb képességek kaptak helyet, mint az elődben és a sprint alapképességként szerepel a játékban.
A fegyverek között van 1-2 új fegyver, mint a Railgun ami egy gyengített Spartan lézer, a Sticky Detonator ami egy kilőhető robbanófej ami kattintásra robban és a SAW ami a mai gépágyúk Sci-fi verziója. A fegyverek egy jó része a régebbi részekből lett átemelve vagy egy fegyverfajta átalakított verziója. Kinézetben az azonos típusú emberi, Covenant és Forerunner fegyverek és első látásra ugyanazok a fegyverek átskinnelt verziói, de egy gyakorlott Halo-s kezében látszanak a kisebb különbségei a fegyvereknek. A fegyvereknek ezen, kisebb különbségeinek köszönhetően viszont a játékélmény nagyot ugrik az eddigi Halo-k multijához képest.
A járművek nagy része beleillik a multiba az újonnan megjelent lépegető viszont szerintem egy kicsit erősre sikerült, ha jó kezekbe kerül, akkor tank vagy egy másik lépegető nélkül szinte lehetetlen kiszedni nekem ma 2 Spartan Lézer lövésembe került a kiszedése, pedig még a tankot is ki lehet szedni 1 lövéssel
A többjátékos módban újításként szerepel az is, hogy a már folyamatban lévő játékokhoz is csatlakoztathat a rendszer, ami a kilépegető játékosok miatti játékvesztés lehetőségét csökkenti, emellett a legkisebb apróságok miatti host-váltás is, aminek köszönhetően eltűnt két nagyon idegesítő tényező a játékból, ami elriaszthatta a játékosok nagy részét.
A multi kemény 10 játékmódot tartalmaz (Spartan Ops-ot nem számítva) ami az előző részekhez képest édeskevés, ráadásul egy-két nagyon jó mód hiányzik, mint a multi team, viszont a jelenlegi 10 játékmóddal is el lehet lenni. 7 játékmód a régebbi Halokból lett átemelve, mint a Flood és a SWAt, de 3 új is megtalálható a multiban.
Az első a Regicide ami, egy mindenki mindenki ellen játszódó játékmód, amiben a játék az első helyezettet kijelzi és a megöléséért bónuszpontok járnak.
A második új játékmód a Dominion ami egy újfajta területfoglaló, amiben az elfoglalt területekért lehet pontokat kapni és a pontokért járműveket lehet venni. Számomra ez a GoW 3 Horda módjára hasonlít egy kicsit.
A harmadik pedig a Team Ragicide ami a Regicide játékmód szabályai szerint megy, csak a csapatban legjobb játékos van megjelölve.
A multiban az a legidegesítőbb, hogy, ha nincs megfelelő sebességű csatlakozásunk, akkor sajnos tapasztalnunk kell azt, hogy ha a host internete lassú vagy a földteke másik felén lakik, akkor a játék szinte élvezhetetlenné válik, bár még mindig nem olyan szinten mint a Halo Reach, viszont ez egy fokkal sűrűbben következik be.
Spartan Ops
A Spartan Ops az ODST-ben bemutatott Firefight módot kívánta lecserélni viszont ez elég felemás módon sikerült.
A játékban pár előre meghatározott küldetést kell végrehajtani. Ezt színezi az, hogy adott helyeken találhatunk kis dobozokat, amit meglőve a Red vs Blue egyik párbeszédét hallgathatjuk a küldetéssel haladva. Emellett a játékot a Loadoutjainkkal játszhatjuk ami, jó próbaterep az általunk összerakott Loadoutnak.
A játéktér szépen kivan dolgozva, viszont küldetések monotonak (menj ide, védd meg ezt, menj oda) és az eddigi 25 rész pár random ismétlődő térképen játszódik, ami miatt sokkal rosszabb ez a játékmód mint a Firefight.
[utólag hozzáfűzött]Összegzés
A Halo 4 nagyon jó játék lett. Jó kampány élvezhető multival, viszont a multi csatlakozási hibája és a Spartan Ops mégis lehúzza a Halo 3 alá, így bár látványban ez a legjobb Halo és Xbox 360 játék, de összességében csak a 2. legjobb Halo címet érdemli meg szerintem.
[/utólag hozzáfűzött]
A játék tízes skálán pontozva nálam 7/10
A képek hiánya az előzetes anyaggyűjtés kihagyásának köszönhető.