[16] MRenton1985 (offline)

Ő egy 33 éves fiú és itt lakik: Budapest / Budapest

3191 napja regisztrált felhasználó, ez idő alatt 27521 kreditet gyűjtött

2012 április
18:56 A 100 legjobb játék - 23

23 - Resident Evil 2

Megjelenés éve: 1998
Platform: PSone, PC, Nintendo 64, Dreamcast, Gamecube, PSN



Hogy az alapötlet nem új, arra már a cím mögé biggyesztett kettes szám is utal. Viszont a Resident Evil sem volt új - volt pofája lenyúlni az Alone in the Dark alapkoncepcióját. Sőt, a NES-re készült horror-RPG, a Sweet Home is szerepel az inspirációs források között. Mindegy. A Resident Evil 2-t nem azért kell, nem azért lehet szeretni, mert innovatív. Hanem azért, mert okos. Mert a fejlesztői okosak voltak. Az előd sikere nyert helyzetbe hozta őket, ők pedig kihozták ebből a maximumot.

Látszólag nincs sok változás. Ugyanúgy megvan a két szereplő, a kisebb-nagyobb mértékben variálható végigjátszás lehetősége, a rugalmasan alakítható befejezés. A körítés kevésbé horrorisztikus és nyomasztó, inkább rideg, helyenként ijesztő. Megmaradt a megszokott tárgylista-menedzsment a kibővített inventoryként használható ládákkal, megmaradt a rögzített kameranézet, megmaradt az ebből fakadó, kissé suta tűzharc. És megmaradtak az agymunkát nem igazán igénylő logikai feladatok - megfelelő tárgyat a megfelelő helyre, oszt ennyi. Igen, ez Alone in the Dark, csak kevesebb Lovecrafttel, több B-kategóriás akciófilmmel.

És ezzel tulajdonképpen mindent elmondtunk a játékról - tessék, nyomorultak, lehet utána csinálni! (Csinálták. Martian Gothic: Unification; Soul of the Samurai; In Cold Blood. Hehe. De még az önismétlés sem sikerült: ugye, milyen könnyen feledhető a Dino Crisis?) Nem sikerült, mert csak a Resident Evil 2 volt képes a hibáit erénnyé kovácsolni. Olyan, mint egy profi aikidós: az ellenfél támadóerejét hasznosítva győz.

Minden játéknak megvannak a maga hibái; a kérdés csak az, hogy ezeket a fejlesztés során milyen mértékben sikerül enyhíteni vagy eltüntetni. Sok játékban megfigyelhető, hogy a bugot egy feature-rel próbálják kivédeni. A Resident Evil 2-ben az a zseniális, hogy még a bugból, egy látszólagos hibából is feature-t csinál.

Van, persze, ami a maga idejében persze nem is tűnt hibának. Hogy miről van szó? A backtrackről, a korábban már bejárt/felderített terület újrahasznosításáról. Ezt sokan gyengeségként értékelik; ki az isten akar ugyanazon a pályaszakaszon hatszor megfordulni? Költői kérdésre prózai válasz: azok, akiket maga a történés érdekel, nem pedig a helyszíne. A backtrack meg a kukából előrángatott elemek manapság gyengeségnek tűnnek: nem akarnak a rohadékok irtózatos mennyiségű grafikus tartalmat gyártani, pályát építeni, objektumokat kidolgozni? Hát mire költöm én a tizenkétezer forintomat, mi? (Hatórás, egyirányú játékokra, arra.)



A Resident Evil 2 a backtracknek az izéje, apoteózisa, mégis megéri mind a tizenkétezret. Ugyanis olyan könnyedséggel kovácsolt előnyt az újrahasznosított pályaszakaszokból, hogy a szakújságírók nem győztek kezet csókolni érte. Az A+B történetek kombinációja a két választható szereplővel az újrahasznosítás diadala: minimális mennyiségű új pályaelemmel sikerült megnégyszerezni a játék szavatosságát, új történetszálakat fűzni a már ismerős helyszínekhez; és persze sikerült minimális mennyiségű átjárhatóságot is teremteni ezek között.

A játék tele van ehhez hasonló piszkos kis trükkökkel. Nem mozgatható a kamera valós időben? Akkor legyenek renderelt hátterek, úgyis sokkal szebbek. Hogy így nem lehet mindig belátni a terepet? Akkor használjuk úgy, hogy egyszer áttekinthető legyen, máskor viszont ijesztő! (Ez az a recept, ami látszólag nem kéne, hogy működjön. Manapság nincsenek korlátok, amik beleverik a fejlesztőkbe az önfegyelmet, kísérletezésre kényszerítik őket - pedig valahogy így születik a csoda.) Akcióelemekkel megszórt kalandjáték, nem arcade shooter? Valahogy mégis számszerűsíteni kéne a teljesítményt - és megszületett a speedrun, a játék végén a kiértékelés, a Hunk / Tofu missziók pedig mészárlással fűszerezett gyorsasági versennyé változtatták az interaktív horrorfilmet. Nem erre tervezték, de ezzel is működik.

Mennyi kompromisszum, mennyi megalkuvás, mennyi, ragasztópisztollyal utólag odagányolt díszítőelem! És mégis csúcsmodell. Nem értékeljük ezt a teljesítményt eléggé. Moldova György is megírta, hogy a pofátlanságnak tényleg nincs határa (http://dia.pool.pim.hu/html/muvek/MOLDOVA/moldova00533/moldova00553/moldova00553.html) - és tegyük hozzá: szerencsére. Mert a Resident Evil 2 igazi hamiskártyás, aki úgy átbasz, hogy még meg is köszönjük; mégsem ez a maradandó élmény, hanem a játék öröme.

/tyler/



A Capcom túlélő horror játéka volt az egyik első amivel a stíluson belül találkoztam. Emlékszem először mennyire meg is lepett, hogy a kezdeti ráhangoló – betanító jellegű menekülés a játék fő helyszínéül szolgáló rendőrösre hányszor nem sikerült, mivel a gyilkoláshoz szokva hamar kifogytam a lőszerből. Persze volt még meglepetés bőven a későbbiekben is (limitált mentés, boss aki elől csak menekülni lehet, stb.), de utólag azt kell mondjam el sem tudtam volna képzelni a játékot ezen megkötések nélkül. A gondosan felépített helyszínek rengeteg variációs lehetőséget adtak a készítők kezébe, ezért nemcsak főszereplőink Leon és Claire kapott egy-egy teljesen különböző végigjátszást, hanem végső mentésüket betöltve egymás történetein is végigmehetnek, mindkét alkalommal egy másik perspektívából megismerve Raccoon City történetét.
A RE2 legnagyobb erőssége azonban a hangulata. A rögzített kameraállásoknak köszönhetően minden folyosó bejárása magában is nyugtalanító, figyelni a zörejeket, a távoli hörgéseket és csoszogásokat, hátha éppen a következő sarok mögött „lapul” valami iszonyat. Aztán persze, amikor már éppen kezdenénk jól érezni magunkat hirtelen valami előugró dolog a frászt hozza ránk.
A zsáner egyre inkább akcióba hajlása után vajon retteghetünk-e még úgy igazán? Talán van még remény: a RE5 Lost in Nightmares fejezete elég jól bebizonyította, hogy vannak lehetőségek a modern köntösbe bújtatott klasszikus történetmesélésben is.

/playmore/

23 komment

[13] MagicT
ápr 10., kedd 9:47 #23
Legelső PS1 játékom a Resi 1 volt, természetesen eredetiben. A géppel együtt vettem, heteket hezitálva hogy a resi vagy a tomb raider legyen... Végül resi + gép lett, memocard nélkül! Hónapokig lett játszva így jaj.. gyerekként szegény csóró proli korszak de "jó volt" így utólag visszaemlékezve
A kettőt is imádtam, de ott már volt memocard , a 3. és Veronica is kedvenceim...
Nálam a 4. résznél ért véget a sorozat... azt már nem tudtam elfogadni Resident Evil - nek...
kapcsolat: magasvaritamas@freemail.hu
[17] dpb
ápr 06., péntek 23:14 #22
Válasz MRenton1985 (#18) üzenetére
Nem, mi?
"Master. We're in a tight spot! A real tight spot. Like, I haven't seen you for ages. It is I, Vincel Dill Boris VII Iwazaruscof, at your service."
[21] szasza10
ápr 05., csütörtök 9:02 #21
Régebben tudták mi az igazi horror játék
Ma már szinte csak a Dead Space hozza az elvárást!
PSN ID: playabrition (ps4-ps3-psvita)
[23] Leslie
ápr 04., szerda 10:11 #20
The Best!
A folyamatos önkritika nyomorba dönt! Ne hagyd hogy mások döntsék el helyetted van-e helyed ezen a világon!
[10] tomi23
ápr 04., szerda 8:25 #19
Mai napig az egyik kedvenc játékom. Imádom minden részét, az egész hangulatát, a környezetet, hangokat, zenéket... Tényleg egy felejthetetlen élmény mindkét lemez. Mindig bízom abban, hogy egyszer kap egy olyan remake-et, mint az 1. Talán majd a következő generációban...

Egyre érdekesebb lesz a lista, innentől már tényleg hasonló súlycsoportú játékokra számítok. Várjuk a következőt!
" I Walk the Line" / Live: Hobogamer23 / PSN ID: HoboPS
ápr 04., szerda 6:55 #18
Azért milyen érdekes, hogy nagyjából mindannyian gyerekként toltuk végig ezt az igencsak 18+os játékot és egyikünkből se lett se sorozatgyilkos, se pszichopata
[9] biziclop
ápr 04., szerda 6:48 #17
Máig az egyik kedvenc játékom, uncsitesómmal rengetegszer végigvittük az első lemezt mentés nélkül,mivel hibás volt a memóriakártyánk
Eredeti dobozosban ott figyel a szekrény tetején N64-re, utoljára tavaly toltam végig 2x,ha jól emlékszem
ápr 03., kedd 21:03 #16
Válasz CHASE (#15) üzenetére
Ma is ugyanolyanok...itt nyomom ezt a szutyok soul calibur 5-öt és minden karakterrel ugyanazokat a pályákat kell végignyomni...
[33] CHASE
ápr 03., kedd 20:57 #15
Válasz shearer (#12) üzenetére
ennyi..
ez a backtracking egy jó szó arra, hogy azt lehessen mondani, hogy régen milyen játékok voltak, bezzeg ma
ápr 03., kedd 20:17 #14
A kedvenc RE részem.A Pc verziót kivéve minden gépen végig játszottam(még psp-n is).Iszonyat hangulatos a cucc!Az A-B történet pedig lebilincselő.Anno '99-ben három kissrác ülte mellettem végig,ahogy Leonnal tolom a játék B történetét.Mivel angol ajkuak voltak,totál parásan bámulták a képernyőt.
[54] Doom
ápr 03., kedd 18:36 #13
Válasz MRenton1985 (#4) üzenetére
Én sajnos a Code: Veronica X HD-nél döbbentem rá arra, hogy nekem ez már nem fekszik. És még csak nem is a visszamászkálás, hanem a hihetetlen helyhiány a cuccoknak. Pl. maradék szabad helynél mi legyen? Csak kéne egy továbbjutáshoz szükséges kulcs vagy egyéb tárgynak, de jól jönne egy EÜ csomag, mert úgy is jön xy monszter, de épp lőszer se ártana. Aztán a másik amikor találtam egy cuccot, de nem tudtam felszedni, mert tele voltam.. irány a legközelebbi láda, lepakol, visszarohan.. jaj. Persze ez régen nem volt gond egyáltalán, csak az ember könnyen hozzászokik a kényelmesebb dolgokhoz. (előtte a RE 5 Gold és RE 4 HD-t toltam. szóval játszhatóság szempontjából még durvább a kontraszt - másfelől meg ott az a bizonyos RE hangulat, amivel az újabb epizódok már nem voltak megáldva. :/ )
[25] shearer
ápr 03., kedd 18:27 #12
A backtracking-el kapcsolatban: én a régi Resi játékokban sosem úgy fogtam fel, hogy újra és újra vissza kell menni egyes helyekre, hanem hogy van egy nagy játéktér amit nem csak lineárisan lehet felfedezni, hanem több felé elindulva is (tudom, olyan túl sok ésszerű alternatíva nem volt, de a mai felhozatal képest nincs miért szégyenkeznie a RE1-2-nek). Egyfajta kezdetleges mini-sandbox világ, csak éppen tenni kell érte, hogy jobban kitárulkozzon.
Kimentek a tankok, bejöttek a bankok.
[64] DarkVenom
ápr 03., kedd 17:37 #11
Még általánosban ez volt a "menőzős" játék, mert az igazi arcok - a Tekken 1-2 mellett - ezzel tolták.
Az első survival horror, amit bátorságpróbából vittem végig, majd egyik kedvencemmé vált. Iszonyatosan jó a hangulata, a sztorija, meg minden együtt.
Amúgy ez a backtracking szerintem olyan, ami az elmúlt pár évben vált tényezővé. Nekem annak idején fel se tűnt, és nem is nagyon olvastam róla, hogy ez komoly negatívum lenne - szerintem akkor és ott nem is volt az.
Hogy jól öregedett-e...nem tudom, nagyon régen játszottam vele (talán amikor sikerült ismét beszereznem, szarrá karcoltan, úgy 2001 táján), de ha a Code Verát végig tudtam vinni gond és frusztráció nélkül 1-2 éve, nem hiszem, hogy ezzel baj lenne.
Thrills, Chills, Kills!
[2] Jossa
ápr 03., kedd 17:29 #10
Legelőször talán 2000-01 körül találkoztam vele, akkor rengetegszer végigvittem. Mikor megvettem a Game Cubeom, ez volt az első amit beszereztem rá. Kb 2 hete ismét végig vittem 4szer... nemtudom mit tettek evvel a játékkal de én 11év után is jobban élveztem mint a mostani fostalicskákat. Egy remaket azért elbírna a májam Na de mint szokták mondani a tökéletesen kár változtatni!
"aki hülye az is marad"
ápr 03., kedd 16:51 #9
Válasz Wolverine (#7) üzenetére
Konzolstúdióban még van pár ps1-es memóriakártya
A cikkhez pedig annyit hogy máig ez a legjobb rész és azóta sem sikerült felülmúlni.
PSN ID: sirdaniel20
ápr 03., kedd 12:06 #8
Nincs még egy része a sorozatnak, amit annyiszor végigvittem, mint a Resi 2-t. Szerelem volt első látásra és előtte még csak hasonlóval se játszottam (a RE1-et később pótoltam), a visszamászkálást meg kifejezetten élveztem, akárcsak a többi piszkos trükkjét, legfőképp az A-B végigjátszást.
Hogy jól öregedett-e? Nekem sosem lesz elég öreg ahhoz, hogy ne vegyem elő újra.
"We chose to live the only life available to those who would truly be free. We are Thieves."
[34] Wolverine
ápr 03., kedd 11:35 #7
Még mindig a kedvenc sorozatom. Sajnos nekem csak az A lemez volt meg, ebből fakad az is hogy a játékot 100%-ig nem sikerült megismerni. Végre meg van a teljes játék, most pedig a mentéssel van gubanc, mivel PS2es kártyára nem enged menteni PS1es játékokat. Tiszta horror. Szóval most megy a harc egy PS1es kártyáért. Utána már nem lesz semmi akadálya hogy végig vigyem.
Die in peace
[25] shearer
ápr 03., kedd 9:13 #6
Amikor először kipróbáltam az ezredforduló tájékán a RE1-2-őt, akkor érdekes módon egyáltalán nem tetszettek, bár ebbe közre játszhatott, hogy a PC-s portokhoz volt "szerencsém". Aztán jóval később megláttam a REmake-et és a Zero-t GC-on, és egyből beleszerelmesedtem a sorozatba. Nagy csalódás volt szembesülni, hogy a RE2 nem kapott olyan full extrás remake-et, mint az első rész, de aztán végül mégis csak megvásároltam (a harmadikat is), és nem bántam meg. Tény, hogy rosszul öregedett a sorozat, de engem laza 10 évvel a megjelenés után is levett a lábamról, félelmetesen sokat toltam GC-n, a mai napig ez a kedvenc részem a klasszikus epizódok közül. Érdekes módon a RE3 már közel sem kötött le ennyire, és a Code Veronica sem. Szerintem a RE2 kimaxolta a régi resi játékokból amit lehet.
Kimentek a tankok, bejöttek a bankok.
[31] backstab
ápr 03., kedd 9:06 #5
A szerelmünknek elnézzük a hibáit is, ezért a Resiben sosem zavart a backtracking. A Dino Crisis készítőit viszont meg tudtam volna gyilkolni miatta...
Jesszusom, mi lesz még a következő 22-ben?
"Be an Optimist Prime, not a Negatron!"
ápr 03., kedd 7:08 #4
Válasz Doom (#1) üzenetére
Asszonynak beraktam a resi remaket cubera, de 10 perc után követelte vissza a ps3 kontrollert és a psn-ről leszedett eredetit. Én is amúgy pár hónapja nyomtam újra végig az DS-es első részt A meglátásom, hogy valóban megöregedett, de sikerült úgy nyugdíjba vonulnia, hogy a báját megőrizze, szivesen üljön le mellé az ember fia vagy lánya játszani. Jó, egy alapvető tolerancia kell hozzá meg egy bizonyos fokú érettség, de aki a buszon is átadja a helyét az időseknek és nincs különösebb baja a nyuggerekkel, az itt is elnézi, hogy nem egy mai csirkével tölti az idejét.
ápr 03., kedd 6:59 #3
Válasz Hunk2 (#2) üzenetére
No igen, ha csinálnánk egy top 10 - a videojátékok legnagyobb csadái, akkor biztos ott szerepelne a tény, hogy a 2 cd-s, másfél gigás játékot, hogy az istenbe sikerült rányomni egy 64 megás kártyára.
[37] Hunk2
ápr 03., kedd 6:34 #2
A játékot N64 játszottam sokat és hihetetlen volt hogy az egész játék sokall szebb mint az alap platformra megjelent PS1 változat kerekebb és letisztultabb formák voltak jelen.
Meg az egyéb extrák is mi nem volt PS1 változatban.
Mondjuk sokan már abban kételkedtek hogy egyáltalán ráfér e a játék a kártyára.
Nem szólva hogy kaptunk új File-kat is mi talán másnak semmit mondónak tűnik de rajongói szemel az új infók befalatozása isteni volt akkoriban.
Igaz Ps1-en vittem elöszőr végig,de igazán N64 gépen tehetem anno sajátommá.
A játékot szívesen előveszem a mai napig, és igaz már ismerem de mégis végig izgulóm a végig az egészet.
Resident Evil ez még az volt és ilyenek is kelenne lennie.
Már csak egy dolog kel, CAPCOM nyomás keres egy kis pénzt és 1-2-3 kérjük HD kiadásba a jelenlegi gépekre csak egy szép kívánság.
"Élni és élni hagyni"
[54] Doom
ápr 03., kedd 1:50 #1
Nagyon (talán túl) sokszor lenyomtam Ps1-en és Dreamcasten egyaránt, akkoriban letehetetlen volt, a jellegzetes dallamok (mentőhely vagy a rendőrségen a recepció) örökre megmaradnak bennem, ahogy a rejtélyes hangulat - de már inkább csak az emlékeimben. Néha szóbakerül a listán szereplő játékoknál, hogy melyik mennyire öregedett jól (legutóbb a Shenmue-nál) és szerintem ezek a klasszikus játékmenetű RE címeket ma már csak az igazi keménymag játssza újra szívesen. Az "öregedés" alatt egyáltalán nem a grafikát értem, vagy a rejtvények számát (mert azok jók) hanem a sok-sok oda-vissza mászkálás, nagyon kevés hely a cuccoknak, amiből még a mentéshez szükséges írógép szalagoknak is kell a blokk. Na meg -és ezért írtam az elején hogy talán túl sokszor is nyomtam le- már nem okozna meglepetést, tudom melyik sarok után mi rám.. anno persze a körmömet lerágtam mikor megnyílt egy új ajtó, és vajon mi fog mögötte várni.
MRenton1985
MRenton1985 még nem írt idézetet!
Ezeken a platformokon játszom
Xbox
Xbox 360
Playstation2
Playstation3
GameCube
Wii
Playstation Portable
Nintendo DS
Kedvenc játék-műfajaim
Hobbijaim, szabadidőmben ezt teszem
Barátok, ismerősök
babzsák
(offline)
mcmacko
(offline)
qper
(offline)
CHASE
(offline)
Sith Lord
(offline)