**39. - Grand Theft Auto: San Andreas
Megjelenés éve: 2004
Platformok: Playstation 2, Xbox**
Azt hiszem mielőtt belekezdenék a San Andreas magasztalásába (számított valaki másra?), talán a Vice Citynél kell kezdenem. Az volt az egyik első játékom, ahol csak mászkálni és furikázni a városban nagyobb élmény volt mint maga a sztori. Persze, persze élvezetes volt a csónakos küldetések végén tizedik próbálkozásra végre túlélni mindent majd a partszállás közben belesni a vízbe, vagy egy hosszú autósüldözés után felborulni és soha többet nem találni egy járművet sem ;) de mégis a leghangulatosabbnak a küldetések közti semmittevés bizonyult. Miami napsütötte utcáin motorozni vagy egy vadítóan piros (kék, fehér, narancs...) sportkocsival végiggurulni a késő éjszakai utcákon a színes neonfények tengerében valami észvesztően jól esett.
Az előző generáció vége felé pedig a Rockstar nem kisebb fába vágta a fejszéjét minthogy mindezt beszorozza hárommal és rátesz még néhány lapáttal. A végeredmény a videojáték történelem egyik legnagyobb szabású projectje lett, három teljesen eltérő (valós helyszínek alapján modellezett) nagyvárossal, településekkel és a köztük elterülő végtelennek tetsző hegyes-völgyes területtel. A Harmadik 3D-s Grand Theft Autot bejárni sem kis feladat, nemhogy felfedezni. Persze a készítők nem dobják oda nekünk csak úgy az egészet az elején.
Kezdetnek egy kis csöves gengszterként bandázgatunk Los Santos utcáin, gyilkolásszuk a konkurenciát, foglaljuk a területeket és kipofozzuk egy kicsit hősünket a helyi konditermek és ruházati / fodrászati / tetováló üzletek segítségével (lásd még: Boyz N the Hood - nálunk Fekete Vidék). Ha nem számítjuk a főküldetések számát már ez is eleget nyújtana egy egész játékra (már az első város is nagyobb mint VC), de ekkor beüt a krach és el kell menekülnünk. Vidéken kolbászolunk egy rövidebb ideig majd jön a második város San Fierro, ahol az autós üldözések és (il)legális tuningolások bűvöletébe kerülünk. Na valahol itt szakad el a cérna az átlag játékos kezében, valahol ilyenkor kezd rájönni, hogy ez a játék milyen hatalmas és a térkép majd fele még nincs is felfedezve! Több száz autó, úszó és repülő alkalmatosság birtokában keresztbe kasul bejárható a terület ameddig a szem ellát. Csináljuk a (mellék)küldetéseket, furikázunk az éjszakába a szénné tuningolt autónkkal, elmegyünk táncolni a barátnőnkkel, esetleg megmásszuk a szomszéd hegyet... biciklivel, hogy aztán leugorjunk róla ejtőernyővel? Semmi gond, ez csak a töredéke a lehetőségeknek!
Ha pedig ez még mindig nem lenne elég hát irány a kies vadnyugat, az elhagyatott bányászvárosok, repterek és a csodálatos Las Venturas, ahol előkészítjük az évtized bankrablását és persze a kevésbe sem epikus végifejlett, ahol aztán tényleg mi leszünk a „világ” urai.
Valahol ebben rejlik a (the entire state of) San Andreas legnagyobb vonzereje. A karaktereket, stílust, küldetéseket (All you had to do was follow the damn train, CJ!) lehet szeretni - nem szeretni, de a bejárható terület sokszínűsége, a rengeteg utca, kisváros és elhagyatott település még mai szemmel is lenyűgöző.
/playmore/