[25] Karez (offline)

Higgadt - Poéngyilkos

Ő egy 30 éves fiú és itt lakik: Pest / Dunakeszi

4963 napja regisztrált felhasználó, ez idő alatt 56525 kreditet gyűjtött

2011 October
20:25 Szuperhősök és Szamurájok III.
Mindig kell egy barát!
Hajaj, nehezen megy ez nekem. Annak idején hetente akartam beszélni a nyugati és keleti képregények kapcsolatáról, rengeteg témát érintve. De a téma bonyolultságát tekintve kicsit parkoló pályára is helyeztem ezt. Nem beszélve hogy magánéleti dolgaim is fontosabbak voltak most, és csak most kacsintok vissza a gamer világba is. Plusz engem is elért a költözés szele és külön úton folytatom írásaimat. (ott publikálva, vagy itten is kiteszem) De ha már régebben megígértem magamnak ezt a nemes témát, nosza rajta fussunk neki még egyszer. (hogy utoljára? még nem tudom...)

A mai téma a szuperhősök és társai lesznek. És már meg is kérdezem: Tényleg szükséges egy ilyen hősnek társat szereznie? Hisz mégis csak ő a főhős, egyedül is boldogul a többiek csak hátráltatnák a munkájában. És ez persze mindenek a kezdetén még működött is. Az a bizonyos arany korszak, ahol még Bob Kane Batman figurájával egyedül náspángolt el bűnözőket. Keleten pedig Tezuka mangaka mester tengette Astro Boy sajátos gyermeki kalandjait. Ám idővel a kezdeti lelkesedés hamar leszállóágba csapott volna át, hogyha az alkotók nem gondolnak egyet és több fontosabb karaktert is beépítenek! Igaz kezdetben mindenki csak mellékszereplők voltak. Általában a hősnek segítettek információszerzésben, tanácsokat adtak neki, szerelmesek lettek stb. De magába az akcióba sose voltak részen, ha mégis, akkor megmentendő túszként szerepeltek. Ez persze a manga kultúrában kicsit másképp működik. Ott ált. midben szereplő baráti viszonyt folytat a főhőssel, sokszor már testvéri szinten is. Ha pedig új szereplővel találkoznak, akkor ált. elsőre eldől, hogy jó barátok, vagy épp riválisok, de mégis egy oldalon harcoló félként maradnak meg. És főleg ebben erős a Japán manga része, hogy a fő sztori és a harcok mellett, hatalmas munkát fektet a többi szereplőre is. Sőt, sokszor még teret is add neki egy fontos eseményben, amit csak ő tud megoldani.
Persze nem azt mondom, hogy a nyugati képregényekben ez nem volt megtalálható. De a háború idejében, és azután nagy részük propaganda és tanulságot lekövetkeztethető tanmesék voltak. Amit az akkori kor embere nagyon is szeretet, és élvezet is! Ezért is születhettek idővel olyan társai a szereplőknek, akik bár barátok, mégis csak másodhegedűs szerepet játszva a sajátos poénjait olvashattuk. Személyiségükbe annyira nem látunk benne, csak véleményüket ebben is ebben. Ez persze a rajongói bázisok növekedésével egyre több teóriák és rengeteg írás is megjelent egy-egy ilyen társ karakterről. Ami arra vezetett, hogy az olvasó közösség egyszerűen könyörgött egy-egy karakter jobb megismeréséhez. Nem elégedtek, meg hogy csak néha láthatják. Külön kalandot, eredetet, és egyszerűen többet akartak az olvasók.

Azt tudni kell, hogy az amerikai képregények bő 15-20 évente, mindig bekövetkeztetett egy reboot, vagy inkább recon esemény. Ahol a régi írók letették a tollat, és a fiatal lelkes utódjainak adták át. Akik legtöbbjük mind-mind rajongók is voltak, így a 60-as, 70-es évekre elkezdődhetett a mellékszereplők diadala is! Ez főleg azért is jó, hisz idővel a két nagy képregény kiadó is belátta, hogy nem felétlenül kell, külön kezelni a sorozatait. Így idővel a két kiadó saját univerzumai végre találkozhattak. És ezzel megkezdődtek a crossoverek megjelenése is.

Furcsa is ez egy Japán manga rajongónak. Hisz ott a sorozatok mind, mind külön utakon járnak, és szinte elképzelhetetlen egy univerzumba belepasszírozni őket. Voltak ehhez hasonló kísérletek, de mindenki úgy látta jobb, ha külön utakon járnak a sorozatok. És ha véletlenül egy-egy mellékszereplő akkora rajongói tábort növeszt, mint maga a főhős, akkor, nosza a saját sorozatban bizony mindig lesz helye! Itt nincsenek újra kezdések, és további írók átadása. Erre a Japánok nagyon érzékenyek, és nagyon hamar dühkitörésbe kezdenek, hogy ha valaki hozzámer nyúlni a saját termékéhez. Persze ez máshol a világban is igaz a könyvsorozatok terén, de a keleti írók mégis azon kivételek közé tartoznak, hogy nem adják senkinek sem a karaktereit. Majd ők szépen befejezik, ha úgy látják.

De haladjunk szépen a korba. Ahogy közeledünk a 80-as évek felé, úgy nő a politikai és cenzor beleszólása is a nyugati társadalomban. Míg az aranykorban annyira nem zavart senki sem egy-egy haláleset a képregényekben, úgy lett hirtelen a sátán terméke a 70-es években alakult család és gyermekvédelmi politikusok megjelenésével. Az akkori képben a képregényeket főleg gyerekek és fiatal felnőttek vásárolták. Miközben a képregények sztorijai egyre jobban erősödött a túlzóan valósan kinéző eseteknek is. Nem kellet több, rengeteg erkölcscsősz úgy látta hogy ezek a történetek, és képek egyszerűen ártalmasak a fiatalok lelkivilágára. És itt jönnek a képbe a mellékszereplők is, akik talán a legnagyobb sallert kapták eme agy halott politikus bábúknak. Ugye mindenki ismeri a Meleg Batman és a selyemfiú Robin kapcsolatáról szónokló legendákat? De ott van a pedofil Superman is, aki a nála jóval fiatalabb Supergirl-el együtt segítenek, miközben félreérthető megjegyzéseket zúdít rá. Persze ezek nagy része akkora egy belemagyarázás és baromságnak az áradata, hogy sajnos ez egy-két kiadónak a halálát is követelték volna. Az mindenkinek tiszta hogy Amerikában bármi miatt belehet perelni bárkit, és győzelemre hozni. Amit a fenti események láttán meg is tettek sokan. Bár nem tudok egy sikeres perpatvar esetről, annyi biztos hogy a képregény kiadók ezek után nagyon meghúzták magukat. És utasították az íróknak és rajzolóknak, hogy csak is olyan sztorit és karaktereket írjanak, ami miatt az idióta anyukák nem fognak nyafogni. Így ezzel a mellékszereplők is hamar eltűntek a képregényekből. Helyükre állatokat tettek a hősök mögé (nem vicc! Mind Superman-nek és Batman-nek, sőt Green Lantern-nek is van saját kutyája és macskája!!! ), és a történetek is talán dedósabbak lettek mint valaha. Ekkor születtek meg egyébként az első élőszereplős sorozatok és rajzfilmek is, amik szintén ezek szintjét tartva maradtak. Félve minden felháborodás elkerülve. Ez a viselkedés egyébként mostanság meglátszik a videojátékok ügyében. Túl erőszakos, erotikus és egyéb szalagcím botránykeltések váltogatják egymást.

Ez keleten persze szintén nagy gond volt. Tezuka és társai is néha már olyan témát boncolgattak, és képekkel mutatták, amik már túl voltak az egyszerű gyermekded meséken. De ezt egy hamar megoldották. Rájött a kormány ugyanis, hogy a régi korokban is rengeteg felnőtt szívesen hallgatta a mitológiákat, és meséket is. Ezt tisztázva végül úgy döntöttek, hogy elkerülve bárminemű felháborodást, létrehoztak több különböző médium műfajt is. Kis gyerekeknek szánt, fiatal srácoknak/lányoknak, felnőtt férfiaknak/nőknek, és persze az erotika és túlzó erőszak ábrázolásnak is külön kategóriát alkottak. Így már nem volt kérdés az hogy ennek és ennek a mellékszereplőnek van-e helye a sorozatban.

A nyugati esetre visszatérve ez szerencsére hamar lecsengeni látszott, hisz egy amerikai törvénynek hála, már nem volt semmilyen szervezetnek beleszólása semmilyen médiai termék bírálására. Így mindenki fellélegezve elérkezett egy új végre szabadabb alkotói világ is. A képregény kiadók megegyeztek, hogy külön szekciót nyitnak a mindenki olvashatja, illetve a felnőtt olvasók számára készült kategóriába. Így az alkotók újra szárnyalni kezdtek, és a 80-as évek ezzel egy hatalmas ugrás is volt. Megszülettek a darkosabb, komoly témát boncolgató sorozatok is.
És mi a helyzet a mellékszereplőkel? Ők köszönik, a 80-as évek végén már nagyon jól érzik magukat. Rengeteg új író látott fantáziát a karakterekben, így meg több teret adtak nekik. Sokuknak pedig új saját sorozatot is indítottak. (pl. Batman első Robinja - Dick Grayson idővel úgy érzi felnőtt már hogy Batmant szolgálja, így eltűnik, és mint Nightwing, Gotham új sötét lovagjaként tér vissza) Nem beszélve arról hogy a társas sorozatok is megjelentek. A Fantasztikus Négyes, A Bosszú Angyalai, Az Igazság Ligája stb. Amik csak még jobban erősítették, sőt közös hősökké formálták a mellékszereplőket.

Innentől kezdve szerencsére már realizálódni látszik és erősödik is a mellékszereplők fontossága a sorozatokban. A nagy barátságok mellett, saját utak nyílnak. Keleten pedig a helyzet változatlan marad. Igaz a 80-as, 90-es évekre egy jó ideig inkább a magányos szamurájok és hősök veszik át az uralmat. Nem mint visszavágóként, egyszerűen egy jó ideig megunta a Japán olvasó hogy kizökkentik a sok szereplő, így az alkotók is csak a főhősre koncentráltak. Néha persze szegődik hozzájuk 1-2 társ, de ők sem a fontosabb gárdát alakítják. És ez a 21. század közeledtével mégis változik egyet. Mégis csak visszatérnek a nagy szereplőgárdát felvonultató sorozatok. A fő gonoszok szerepe még talán erősödik is, igaz ez már a 80-as évek végén látszódik, hogy a mangaka nagyobb hangsúlyt fektetnek a történet rossz akaróinak. És furcsa, de a mérleg is feléjük billen, mikor jön ez a magányos korszak. A főgenyónak egyre több csatlósa lesz, míg a főhős egyedül vagy pár társával nekiugranak elintézni őket.

Az írás itten véget ér. Így is picit belemásztam más témába is, de úgy érzem, említésük szükséges volt a megértésükbe. Végső konklúzió? Társak nélkül még a legerősebb hős sem menne semmire se. És ez nagy pozitívum az írók nagy részének, hogy nem hagyták cserbe a nagy erős benga állatott. Más véleményt formálni, vagy épp segíteni a hősnek a további megítélésében a világgal.
A „Szuperhősök és Szamurájok” rovatom persze nem áll meg! Az írás végére, úgy érzem, vannak még megírható dolgok, amit érdemes lenne megosztani. De pontosan merre azt még nem tudom. Remélem tetszettek az írásaim. Ha szeretnétek olvasni még hasonlót tessék csak megírni, én szívesen alkotok véleményt ebben a témában. :)

3 komment

[41] Gulandro
Oct 24., Monday 17:47 #3
Nagyon szép vállalkozás egy ilyen cikksorozat, de úgy gondolom, hogy alapvetően meddő is. A két kultúra animáció esztétikai gyökerei azonosak és így a képregényeik evolúciója is egyazon háború két vadhajtásának tekinthető. Győztesek és vesztesek. Mint két ilyen pólus között általában és törvényszerűen léteznek hidak, áthallások, párhuzamok és közös pontok is, de alapvetően ez egy olyan téma, amit karcolgatni lehet ilyen cikkekkel évekig is, hogy mindenki hümmöghessen rajta elismerően, de a valódi gyökeréig való leásás, egy-egy konkrét példáig való letekintés egy EKKORA adatmennyiségbe felér egy intellektuális halálugrással.

(gy.k.: tetszett a cikk)
Ahogy nap úszik el életünk horizontja felett, Ahogyan a fény tűnik el a messzeségben. Hajósok, tengerek vándorai születnek és halnak meg Otthonuktól távol, idegen vizeken, Uram add, hogy vándor lehessek egyszer.
[25] Karez
Oct 24., Monday 8:41 #2
Válasz Oldern (#1) üzenetére
Örömmel várom. Picit kozmetikáztam a bejegyzésen, átláthatóbb lett és egy képet kukáztam is.

Picit nehéz téma. Az első két cikkben azt hittem könnyű dolog erről beszélni. De tekintve a két kultúra eltérő szokásai miatt mégsem volt az. De rájöttem, ha csak kis témákat veszek ki, máris gördülékenyebben megy az írás róluk.
The bird hermes is my name, eating my wings to make me tame.
[56] Oldern
Oct 23., Sunday 22:46 #1
Oh wow. Remek írás, mindenképpen fogok rá írni egy masszívabb hozzászólást egy-két napon belül

Annak idején a Mondó-ba terveztem egy jap/us összehasonlító, vagy ütköztető rovatot, csak nem sikerült megfelelően keretbe helyezni, felépíteni, így aztán nem lett belőle semmi. Kicsit sajnálom is. Pedig van miről beszélni - mindkét oldal tanulhat a másiktól egyébként : )
This Cannot Continue
Karez
The bird hermes is my name, eating my wings to make me tame.
Ezeken a platformokon játszom
Playstation3
Playstation Portable
PC
Playstation Vita
Kedvenc játék-műfajaim
Akció, Kaland, FPS, Retro
Hobbijaim, szabadidőmben ezt teszem
Játék otthon, Játék mindenhol, DVD, Zene (hallgatom), TV, Mozi , Anime, Csajozás / Pasizás, Barátok, Billiárd, Email, Letöltés, Chat, Fórum, NASA weboldal feltörése, Úszás, Hóember építés, Bicikli, Ping-pong
Barátok, ismerősök
Fatman
(offline)
axl
(offline)
Balee
(offline)
siklara
(offline)
csipa8
(offline)
Controller
(offline)
Istike55
(offline)
Wastelander
(offline)