Nem lehet egyszerű Nomura élete, az már egyszer biztos...
Néha-néha megkérdeik tőlem: "Oldern, hogyan csinálod?" Na nem a titkos kólareceptemet, hanem azt, hogy képes vagyok a legnagyobb kupac "kakinak" is kinéző (nem feltétlenül grafikára gondolok itt) projecteket is pozitív töltéssel várom, nem temetem őket évekkel előre. Általában az a válaszom, hogy ami ténylegesen nem érdekel engem, azt gyorsan és fájdalommentesen temetem el magamban, és onnantól kezdve semmilyen kommentet nem szánok rá, nemhogy dicséretet, vagy szidást. A mai nappal sajnos bekerült a Final Fantasy Versus XIII ebbe a bödönbe. Vagyis félig-meddig bekerült. A másik felét most mesélem el.
Japán csapatoknál nem ritka az, hogy az x csáppal rendelkező nagy kiadók különböző belső stúdiói nem működnek össze. Vagyis: az egyik csáp nem tudja, hogy mit csinál a másik. Ez legutóbb pont a Marvel vs Capcom 3-nál fájt annyira, amikor láthattuk, hogy a Super Street Fighter IV után "alapelvárásként" bejegyzett funkciók töredékét sem tudja az engine - mert hogy nem ugyanaz a banda készítette. Na de ez hol is kellene, hogy minket érdekeljen? Nem kellene újra kitalálni a spanyolviaszt - de mégis sikerül nekik, évről-évre. A Final Fantasy XIII-al a stúdió kapott egy hatalmas, atyai pofont. A rajongói kritikák, illetve a nemzetközi sajtó véleménye az, amire itt gondolok. Ez a pofon jól láthatóan a megfelelő útra térítette a csapatot, és tényleg már csak a legbeszűkültebb anti-fanok (haterek?) nem látják azt, hogy a XIII-2 az eddigiek alapján bizony tényleg minden fronton rá fog csapni az elődre. Ezt úgy hívják felénk, hogy feedback. Megvót, benyeltük, fájt is, meg nem is, de jobbak lettünk általa. Ez a feedback az, ami annyira hiányzik a Versus XIII fejlesztőinek. Azt mondják, pre-production phase? Azt mondom: na ne röhögtess. Azt mondják, nem mutathatnak képeket? Azt mondom: akkor baj van. A baj az, hogy egy ilyen hosszú project esetében -főleg egy japán csapatnál- egész egyszerűen elszáll, elszállt a csapat mellett a világ. Egy generáció.
Lehet, hogy jó lesz a játék. Kívánom, hogy jó, menő, tartalmas, stílusos, modern játék legyen. De valószínűbb, hogy akár rossz, akár jó, senki nincs a világon, aki megmondja nekik ezt - így a pofon leghamarabb a játék megjelenésekor jöhet majd el. Ami mikor lesz? 2012? 2013? Onnan pedig hová iterálunk? Na ugye. Ezért van nekem most egy új versenyzőm a "nem foglalkozom vele" bödönben: a Versus XIII. Mert hiszem, hogy a mi gondolataink határozzák meg azt a világot, ami körülöttünk van (még nagyobb mértékben is, mint ahogy azt egy ilyen fajta fórumon le lehetne írni máglyára vetés veszélye nélkül...) - és felesleges negatív gondolatokat fűznöm egy elhúzódó fejlesztéshez. Sok sikert, Nomura: találkozunk 2013-ban. Ja nem, hamarabb: nemrég kezdtétek a Kingdom Hearts 3D-t, és már 50% környékén jártok. Na ez a kemény, nem a faláb.