Úgy gondolom (és mivel rég nem voltam itt) val.szeg elkerülte a figyelmemet, azért bemásolom ezt az érdekességet, hátha.
Forrás: Vámosi Gergő (ORIGO)
A hackerek kedvenc játékszere lett az Xbox csodakamerája
Az Xbox 360-hoz készült Kinect tudása már önmagában is elég látványos, mivel a felhasználó mozgását tökéletesen követő, arc- és hangfelismerésre is képes, beépített infravörös távolságmérővel felszerelt mozgásérzékelős kameráról van szó. A Microsoft eredetileg csak a játékszoftver-fejlesztők lehetőségeit szerette volna bővíteni kiegészítővel, de a világ hackerei úgy gondolták, a kütyü túl jó ehhez, és bőven tartogat más lehetőséget is.
A készülék azért mozgatta meg a hackerek fantáziáját, mert 150 dolláros, tehát az átlagos amerikai vagy nyugat-európai vásárló számára filléres ára ellenére (idehaza 42 ezer forintba kerül) egy rakás olyan szenzort tartalmaz, amelyeket házilag bonyolult lenne összeállítani, vagy az alkotóelemeit beszerezni. A Kinect a távolságméréshez infravörös sugarakat, az arcfelismeréshez digitális fényképezőgépekben is használt CMOS-szenzort, és érzékeny hangfelismerő mikrofont is tartalmaz, és részben egy izraeli székhelyű, 3D-s szenzorokra specializálódott cég, a PrimeSense munkája.
Most viszont, hogy Microsoft mindezt egyben leszállította, vagyis a dolog körülményesebb részével, a bütyköléssel nem kellett bajlódni, a szoftverfejlesztők vehették kézbe a készüléket. A Kinect november elején jelent meg, és pár órával a 10-i európai bemutató után már el is készült hozzá a nyílt forráskódú driver, amivel az eszköz az Xbox 360 konzol nélkül, PC-re csatlakoztatva is használható.
Díjat írtak ki az első sikeres hackernek
Abban, hogy a mozgásérzékelős kamerát ilyen gyorsan ráapplikálták a számítógépre, az Adafruit Software nevű, nyílt forráskódú fejlesztőcégnek is szerepe volt. Az Adafruit ugyanis közvetlen a készülék premierje előtt felhívást intézett hackerekhez, és 1000 dolláros díjat ajánlott fel annak, aki elsőként írja meg a nyílt forráskódú meghajtót. A Microsoft, nem vette jó néven a kezdeményezést: a vállalat képviselői a CNetnek azt mondták, a szoftvercég "nem hagyja jóvá" a készülék módosítását, vagy feltörését.
Ez a reakció nem tántorította el az Adafruitot az eredeti céljától, és a cég felemelte a hackereknek ígért jutalom összegét 2000, majd 3000 dollárra. A verseny győztese egy Hector fedőnevű hacker lett, aki úgy írta meg a szükséges kódot a Kinecthez, hogy egyáltalán nem is volt Xbox 360 játékkonzolja. Az OpenKinect kezdeményezésben részt vevő fejlesztők azóta is folyamatosan osztják meg egymással az ötleteiket és a szoftvereiket.
A redmondi szoftvercég ezek után még meglepőbb lépést tett: nem hogy fellépett volna a vele packázó hackerek ellen, hanem egyenesen elismerte munkájukat. A Microsoft xboxos fejlesztésekért felelős egyik vezető munkatársa, Alex Kipman az amerikai közszolgálati rádióban, a National Public Radio Science Friday nevű adásában november 19-én pénteken azt mondta, a Kinect szoftverét eleve úgy tervezték, hogy kiskaput kínáljon a hackereknek - bár azt, hogy a készülékhez alternatív driver készült, nem tartják feltörésnek, és a kiskapu csupán annyit jelent, hogy az USB-portot direkt nem védik. Kipman kollégája, Shannon Loftis ugyanebben az adásban egyenesen arról beszélt, milyen inspirálónak találja az OpenKinect közösség munkáját, és mindazt, amit eddig megvalósítottak az eszközzel.
Komoly munkára is jó lehet
A Kinect-hackerek alkotásai valóban lenyűgözőek: a készülékből készült teljes térbeli képalkotást, így filmfelvételt és térbeli rajzolást lehetővé tévő szoftver, és átalakították vetített, vagy monitoron megjelenített felületen használható többkezes (multitouch) vezérlőeszközzé is. A játszadozáson, így például a virtuális karmesterkedésen kívül a készüléket így használhatják a 3D-s grafikai vagy mérnöki tervezéssel foglalkozó szakemberek is.
Ezek után joggal vetődik fel a kérdés, hogy a Microsoft miért nem egyenesen PC-s perifériaként dobta piacra az eszközt? Biztos válasz erre nincs, de az fontos tényező lehet, hogy a szoftvercégnek nem a hardverkiegészítő, hanem a vele Xboxon játszható játékok értékesítéséből származik haszna. Az eredeti forgatókönyv szerint a Kinectnek az Xbox360 vonzerejét kellett volna növelnie, és felpörgetnie az eladásokat, amiben sikerrel is járt. Az év végéig több mint ötmillió darabot adhatnak el a Kinectből..."