Óriási tévedésben van a játékipar, egészen pontosan az a része, amely nem csak minőségellenőrzéssel, hanem ennek kommunikálásával foglalkozik - a szaksajtó. Itt van a Shellshock 2, amely gyakorlatilag sok szempontból a jelenlegi generáció legjobb játéka és mi bűnösen hallgatunk róla. Nézzük elemeire bontva!
Grafikailag azt hiszem nem kell sokat taglalnom a látottakat, a Crysis-ra alaposan ráverve minden idők legreálisabb dzsungel-ábrázolását láthatjuk a SS2-ben. Magyar emberként igazából két lehetőségünk van, ha egy tízméteres kígyóra vagy 200%-os páratartalomra vágyunk: vagy befizetünk egy utazási irodának egymilliót két személyre, vagy turcsizunk egy Shellshockot ezerötért valamelyik fórumon. Körülbelül hetet biztosan eladtak belőle hazánkban, tehát csak várni kell, hogy felbukkanjon valamelyik fórumon.
Tehát dzsungel-hangulat: 85-ben, amikor B-Tóth Laci betette a Poptarisznya utolsó számaként a Tarzan boy-t, akkor éreztem így utoljára. Tudod, olyan ez, mint amikor a lapulevélről az arcodra cseppen a hűvös víz. Hiperrealisztikus. De a kereteken túllépve a játékmechanika is odacsap a padlóhoz mindent.
AI.
Milyen lehet egy vietnami zombi intelligenciája? Megfejtették ezt is, ennyi. Balra fordulsz, sok zöld. Belőle jelentős erőkkel tüzelnek, mint kabátba öltöztetett lakótelepi mopszok a majálison. Nem látod? Nem azért van, mert a zombi-modell beleolvad a hetven poligonos aljnövényzetbe, hanem azért, mert olyan okos, mint egy nindzsa és egy tinédzser sakknagymester törvénytelen gyermeke, így elbújik.
Sztori? A hetvenes-nyolcvanas évek olasz és amerikai zombifilmes ikonjai elismerően csettintenek a csavarok láttán: a kezdetben katonákat, később élőhalottakat hentelünk. Dramaturgiailag hiteles, történetszövésben hibátlan. Design könyvekben azóta is tanítják, ha a negyedik pályára elfogy az ellenfeled, hozz be zombikat. Lassúak? Akkor gyorsítsd be őket. Ettől ugyanolyanok, mint a sima ellenfelek? Dugd el őket a hetven poligonos dzsindzsásban. Pazar munka.
De ami végképp elsöpri a versenytársakat, az a multiplayer.
2008-ban már elég sokat lehetett tudni arról, hogy mire harap rá a konzolos multiplayer közösség. A Shellshock 2 multija annyira jó lett, hogy nem akarták megalázni a sztárokat. Megcsinálták, hogy a friss fertőzöttek CTF módban küzdjenek az ellenszerért. Zombifikálódott amerikai hippik „Kérsz egy harapást?” transzparensekkel vonulhassanak az utcákon a fegyveresek ellen. Vietnami tinik logikai minijátékokban oldják fel a konfliktusokat. Aztán mindez annyira megalázóan jó lett, hogy úgy döntöttek, egy az egyben kihagyják a játékból, mert úriemberek. Mert megtehetik. És ezért - csakis ezért - nincs benne multi sem.
A Shellshock 2 valójában top20-as cím, hiszen sok szempontból alázza a Halo-t (pimaszul zseniális, meg nem valósult multi), a a Cod-ot (rafinált dramaturgia) és a Half-Life2-t (járműhasználat mellőzése, nagyvonalőságból), de nem vagyok elég tökös ahhoz, hogy ma ennél magasabbra helyezzem. Must have, na.
Örökké emlékezetes pillanat: Náci zombikat írtani Vietnamban. Vagy az egy másik játék/film? Nem baj.
Mélypont: Szívem szerint kiszedtem volna belőle még háromezer achievementet. Nagy kár, hogy nem volt hozzá néhány 1600 pontos DLC, amire egyben el lehet égetni egy teljes kártyát.