Belső BioWare háború, az én szemszögemből. Összehasonlítom a két sci-fi RPG-t. Vajon melyik jön ki győztesen a csatából? (Gyengébbek kedvéért: PC-n folyik az ütközet, KotoR 1-gyel.) Nincsenek spoilerek, így aki még nem játszott velük, az is elolvashatja. Azt már nem garantálom, hogy a kommentek között nem lesz :)
Történet
A Star Wars: Knights of the Old Republic története az űrben kezdődik: a hajódat megtámadják a Sithek, és lezuhansz a közeli Tarison. Ezzel megkezdődik a kaland, mely során Darth Malak vadászik rád és kompániádra, először Bastila miatt, ám később rájön, hogy valami sokkal nagyobb gondja is van a társaságoddal, mint az ifjú Jedi.
Ezzel szemben a Mass Effect egy teljesen új univerzumot tár elénk, amely szépen fel van építve, reméljük nem kavarják össze a többi 2 résszel. Nem tudok belekötni.
Végszó: a KotoR csavarja nekem jobban bejött, nagyobbat ütött mint a Mass Effecté. Azonban utóbbinak sem kell szégyenkezni: kellemes kis sztori volt, csak paraszthajszállal marad le. A sztori a spoileveszély miatt ilyen csekély, sajnos.
KotoR - Mass Effect 1-0
Játékmenet
Alapvető különbség van a harcrendszerben. A KotoR körökre osztott harcrendszere megállja a helyét, ám a Mass Effect valós idejű harcai nagyobb akciót, több izgalmat ígérnek. De ezzel együtt könnyebb is a harc az ME-ben. Személy szerint a Mass Effectet mint egészet könyebbnek éreztem, mint a KotoR-t. Például a fegyverek: a vásárlást tulajdonképpen feleslegesnek éreztem, olyan jó fegyvereket és eszközöket össze tudtam szedni anélkül is mindenkinek, csak eladásra használtam az árusokat. Éppen ezért is, a pénzhiány nem is volt rám igaz: 8 600 000 pénzem volt kb. a végére. Ha nem alakítok át pár fegyvert omni-gel-é, lehet, hogy a 10 millió is összejött volna. A KotoR-ban pedig mindig pénzszűkében vagy, ha a legtisztább Jedi akarsz lenni, mivel a rászorultak adományozása mellett ott a vásárlásra is rászorul az ember, ha igazán minőségi fegyvert akar a társainak, sőt, nem csak fegyver és páncél szükséges. Enélkül is teljesíthető ugyan a játék, de észrevehetően nehezebb lesz, ha nem tesszük meg. Ha meg a Sithek útján mész, mindig van pénz bőséggel (zsarolás, fenyegetések stb.). Másfelől, a Mass Effectben tetszett a tárgylimit, a KotoR végtelen birtoklásának nem igazán láttam értelmét, ha másra nem is, de pénzre és nosztalgiára jó volt. Plusz még logikátlan, hogy ezernyi tárgyat birtokolsz egyszerre. A küldetések harcát a KotoR nyeri: sokkal több küldetést kaptam a KotoR-ban (úgy érzem), és ráadásul hosszabbak is voltak, ami a játék hosszúságát növeli, és komplexebbek is. A csapattársak esetében jön ez ki: a csapattársak küldetéseire sokkal jobban ráfeküdtek BioWare-es testvéreink az SW-ban (elegem van a KotoR kiírásából), hosszabbak voltak, míg a Mass Effectben egyedül Liara kiszabadítása és Garrus balhéja Saleonnal ért fel egy küldetéssel hosszúságban. Az SW-ben minden csapattársnak hosszú küldetése volt (kivéve a T3-M4-es asztrodroidodnak és a vukinak), és ráadásul igazi kihívás volt mindet összeszedni. Ugyanis nem mindegy, hol és mikor szedsz össze egy-két küldetést (Canderous és Carth mellékküldetése példának okáért). Ami még az SW felé billenti a mérleget a csapattársak szintjén, az az, hogy a Mass Effectben a csapattársaim teljesen szürkék voltak, amin meg is lepődtem, nem tudom velem volt-e baj. Nem volt különösebb véleményük, míg az SW-ben a karaktereknek még külön konfliktusuk is volt (pl. a Jedi-Canderous és a Carth-Mission ellentét), amelyek bizonyos pontnál megszakították a játékot és összevesztek, akár a nyílt utcán, és némelyik dolgot csak úgy kommentáltak külön. Míg a Mass Effectben a csapattársaim max. a liftben beszéltek egymással huzamosabban. Továbbá még ezeken felül nagyon szürkének tartottam Kaidant és Talit: belőlük még az Investigate terén is alig lehetett valamit kihúzni. Azonban a Mass Effect nagyot dobott az arc és testi reakciók terén: az SW-ben minden ugyanazzal az arccal ment, míg az ME-ben azért volt arcjáték rendesen. De gondolom ezt a technológiának köszönhetjük, de attól még nagyon jó volt látni az arcokat. Az SW-ben hiba még, hogy az összes csapattárs ugyanúgy viszonyul hozzád, akárhogyan is viselkedsz vele. Ezt a 2-ben már javították mondjuk.
A szövegeknél éreztem lemaradást a Mass Effectnél: minden el volt szépen rendezve, szinte el se kellett olvasni, már tudtad, hogy hol van a paragon és a renegade kimenetelt eredményező válasz. Míg a KotoR-ban azért nagyjából megkeverték a válaszokat. Néztem, amikor azt hittem, a jó/rossz kimenetelűt választom, és pont az ellentétes pontokat kaptam érte, mint amit vártam. Itt nem arról beszélek, hogy az SW-nél nem tudom eldönteni, hogy melyik a rossz és jó válasz, remélem világos a dolog. A Mass Effectben még a Mako-val nem voltam kibékülve: na nem az irányítással, hanem a mennyiséggel. A nyersanyagok összegyűjtése kellemesnek mondható (segíted az emberiséget attól még, hogy Spectre vagy), de annyit kell Mako-zni érte, hogy engem már frusztrált. A sokat vitatott liftes dologhoz meg annyit: színesebbé tette a játékot számomra. Sokkal zavaróbb volt az az idő, amit a Normandy-be való belépés vett el. Továbbá a játék közbeni betöltés is zavaró volt (a Loading felirat pörgő lemezzel), mert nem egyszer harc közben jött be, de annyiszor mégsem, hogy egyértelmű hátránynak rójam fel (itt hozzáteszem, a játék akadásmentesen futott nálam középmagas értékeken). Az SW-ben nem voltak hosszúak a töltési idők, de ezt is betudom a technológiának, nagyobb teljesítményhez több töltési idő kell. Tehát a ....
....végszó: a csapattársi hiányosságok és a szövegek a KotoR felé billentik a mérleget. A ME2-ben a csapattársi dolgokon remélem javítanak, mert ezt érzem a játék legnagyobb hiányosságának.
KotoR-Mass Effect 2-0
Grafika
Itt nem sokat kell gondolkozni, az időbeli különbségeken felül is a KotoR az ő korában nem volt olyan szép, mint most a Mass Effect az övében. De a grafika nem minden, sőt....(ezzel nem a ME eredményeit akarom kisebbíteni)
KotoR-Mass Effect 2-1
Hangok, zenék
A hangok jobbak a Mass Effectben, a KotoR-nál vannak néha csúszások a hangban (itt nem a beszédre értem, hanem pl. a kath morgások, fénykard zümmögése, pisztoly dördülése. Hozzáteszem, NEM ÁLLANDÓ PROBLÉMA.) A zene azonban már a KotoR felé billen: ez személyes ízlés kérdése, így nem is ragozom tovább (habár a ME csillagtérkép zenéje nagyon tetszett)
KotoR-Mass Effect 3-2 (két pontot adtam itt, alant leírom miért)
**Végeredmény:
Star Wars: Knights of the Old Republic - Mass Effect 3-2**
All in all, mindenképpen a KotoR-t akartam győztesnek kihozni, a játékmenetbeli dolgok miatt, mert a történetet és a zenét szubjektív dolognak érzem. Viszont mindenképpen az SW nyer, mert a játékmenet jelen esetben többet nyom a latban, mint a másik kettő téma, mert azok ígyis-úgyis jók (a Mass Effect játékmenete is nagyon jó). Tehát a Mass Effect fanok ne haragudjanak meg rám, ez az én véleményem, a Mass Effectet is nagyon szuper RPG-nek tartom, a 2-t is biztos kijátszom.
P.S.
Nagyon kíváncsian várom a kommenteket. Két dologban főleg: milyennek találtátok a bejegyzést, továbbá, hogy ti hogy éreztek a két játékkal kapcsolatban. Remélem sokan olvassátok és kommentelitek, mert TÉNYLEG kíváncsi vagyok a ti szemszögetekre.
Aki meg elolvasta és meglátogatta a blogom, annak köszönet érte.