Az ősz folyamán kijöttek a szokásos sportjátékok, ezeket mindenki ismeri, vagy megismeheti. Én viszont az egy évvel ezelőtt megjelent Blitz 2 című - kicsit alternatív - amerikai focis játékról osztanám meg tapasztalataim:
Az első résszel nem volt szerencsém játszani, habár mindig ott volt a majd egyszer beszerzendő játékok kategóriájában. Aztán teltek-múltak az évek, kijött a második rész és beszereztem. A Madden NFL 08 demója vezetett egyébként ide. Letöltöttem, próbálgattam, de mivel a kezdőrúgást sem tudtam elvégezni, két perc alatt felhúztam magam és letöröltem. És akkor megtudtam hogy létezik a Blitz nevű “ellenjáték” ahol a fél szezont megélő Playmakers című focis sorozathoz hasonlóan nem hiányzik a sportág kevésbé publikus hozadéka: Gyanús gyógyszerek, drogok, prostik és harc a szponzorokért. Mindamellett persze jócskán leegyszerűsítették a meccseket, a sportággal ismerkedők is könnyen levezényelhetnek egy meccset. A campaign módot játszom, ahol egy franchise-player draftolása után követhetjük végig a meccseit és a meccsen kívüli karrierjének lépéseit. A játékos beceneve egyébként stílusosan csak ennyi: “Franchise”. Egyszerűek a mérkőzések, nincsenek is beállítási lehetőségek: egy negyed 3 perc és 30 yardot (!) kell haladni a 4 play alatt. Gondolom a történet gyorsítása volt a készítők célja. Nos ez sikerült, egy meccs hipp-hopp elrepül, cserébe viszont telepakolták olyan öcsívmentekkel a jatékot, amiket viszont így rohadt nehéz kiszedni: 7 TD passz egy meccsen, 3 TD egy negyed alatt, 2 kickoff or punt return for TD stb.
A kezelés egyszerű, kiválasztjuk kinek passzolunk (ha mi irányítjuk a QB-t), vagy futhatunk is, mindesetre elkapás után vagy futás esetén jön az érdekes rész: akár az időt is lassíthatjuk és különböző elkerülő, blokkoló és védőn átmászó mozdulatsorokat hajthatunk végre. Ezeket frankón megtanítja a játék a training modulban, nem túl bonyolultak. A védekezésre ugyanez igaz, megindulunk a védőnkkel, lassítjuk az időt, kikerüljük / áttörjük a blokkot és repülünk a QB felé. Igazándiból nem túl változatosak a meccsek, 2 dolog okozhat még egy kis izgalmat:
1) Sérülést tudunk okozni a lassított - “unleash” - módban, egy jó tackle esetén megcélozhatjuk a szerencsétlen támadó valamely testrészét és az (A) nyomkodásával egyre komolyabb sérülést okozunk. Törik a csont, szakadnak a szalagok. Egyébként a gépi ellenfél sem rest ilyen módon lekaszabolni a szupergyors szélső elkapónkat, vagy a féltve óvott irányítónkat.
2) A mérkőzések kezdetekor a szponzorok gyakran különféle extra feladatokat is kitűznek (nyomd le az ellenfél sztárjátékosát, csinálj 3 sack-et stb), ezek teljesítéséhez pedig más-más harcmodorra lehet szükség.
Említettem az ellenfél sztárjátékosát, minden csapatnak van egy franchise playere, akik spéci tulajdonságaira felhívja a figyelmet a program a meccsek előtti bemutatáskor. Ők a veszedelmes ellenfelek, egy sztár futójátékosról például lepattognak a védők de akár kettővel a hátán is beviszi a labdát a célterületre, ha pedig egy védőjük a csillag, könnyedén töri át blokkokat, pillanatok alatt a nyakunkon van és töri el a labdás játékosunk bokáját.
A grafikai megvalósítás szerintem rosszabb az átlagnál, a kampány viszont élvezetes, egy végigjátszást megér. Az egymás elleni játékról nem tudok nyilatkozni, de az a gyanúm, hogy nem ezt nyúzzák a live-on a foci szerelmesei. Sőt az igazi fanatikusok valószínűleg a közelébe se mennek, a csapatok, játékosok mind-mind a fantázia szülöttei (az NFL nyilván nem adná a nevét ehhez a “mocsokhoz”), illetve a szándékos sérülés okozása sem jellemző erre a csodás csapatsportra a valóságban.