Egy rövid(nek szánt) bejegyzés arról, hogy hogyan lehet csiszolni a PC-s Mass Effect élményen.
Töredelmesen bevallom, hogy mikor először találkoztam a Mass Effecttel (konzolon), akkor bár maga a játék nagyon megtetszett, de volt pár grafikai megoldás, mely szúrta a szemem. Aztán debütált PC-n, és csalódottan konstatáltam, hogy ezek ugyanúgy megmaradtak, és a menüben is csak kevés opció van. No de ilyenkor jön a "póver júzer" és a "márpediglen most jól meg...buherállak!" csatakiáltással beleveti magát az .ini fájlok rengetegébe. Ezen oknyomozó riport zanzásított eredményét szeretném megosztani mindazokkal, akik PC-n játszanak a közelmúlt egyik (ha nem A) legjobb sci-fi RPG-jével.
Mostantól azonban célratörő és tömör leszek... legalábbis igyekszem. A célszemély nem más, mint a BIOEngine.ini nevezetű fájl. Koordinátái: Documents and Settings \ felhasználó neve \ My Documents \ BioWare \ Mass Effect \ Config. Készítsünk vészmásolatot! Aranyszabály. Mindezek előtt pedig erősen ajánlott a legutóbbi, 1.01a verzióra frissíteni, már csak azért is, mert ezen a platformon a patch mellé a DLC, vagyis a Bring Down the Sky is dukál. Click!
Irány az ominózus fájl, majd szerkesztés! Az első, és számomra leginkább vizuálisan zavaró jelenség a Depth of Field. Általában más játékokban fokozza a látványvilág élethűségét, ám a Mass Effect esetében szerintem kifejezetten bénára sikeredett: a (nem is annyira) távolban minden elmosódott, négyzetes, egyszóval ronda lett. Teendő: rákeresni a DepthOfField kifejezésre, majd a mellette szereplő TRUE feliratot módosítsuk FALSE-ra. Tadaa! Tűéles kép, bármilyen távolra is hesszelünk. És ami a legjobb, hogy nem csak a kép minősége, de a teljesítmény is javul!
Második számomra kiábrándító jelenség az árnyékok recés, négyszögletű mivolta volt. Ám aggodalomra semmi ok, ezt is pofonegyszerű korrigálni! Keressünk rá a ShadowFilterQualityBias bejegyzésre, majd a 0 számértéket módosítsuk 2-re. Megjegyzés: két helyen is szerepel, mindkettőnél végezzük el a módosítást. A játék menüjében a Dynamic Shadows opciót be kell pipálnunk, és bár az én középmezőnyös X1950 Pro-m ált. nem kedveli az árnyékokkal kapcsolatos műveleteket, ez a kis korrekció még bőven belefért.
Előtte-utána: Click!
A harmadik már inkább csak egy opcionális hibajavítás, méghozzá nem a vizualitás, hanem a hangok terén. A patch elviekben javítani hivatott azt az amúgy nagyon kellemetlen problémát, miszerint sokszor kimaradnak hangok, vagy elnyomják egymást, gyakorlatban még így sokaknak megmaradt. Többek közt nekem is. Megoldás: MaxChannels kifejezés, a mellette lévő számot pedig minimum 32-re, de ha újabb hangkártyánk van (pl SB Audigy), akkor 64-re, vagy akár 128-ra is nyugodtan feltornázhatjuk. Másik ezzel kapcsolatos probléma, hogy a Half-Life-fal egyidős Sound Blaster Live!-om (cirka 11 éves) képes a hardware-es támogatásra, ezt azonban a Mass Effect nem hajlamos feldolgozni. Segítsünk neki: keressünk rá a DeviceName kifejezésre (akár három darab is lehet belőle), majd a mellette szereplő Generic Software bejegyzést firkáljuk át Generic Hardware-re. Ez azért jó, mert nem csak a hangzáson, de a teljesítményen is dob.
Előtte: pew-pew, bumm Utána: pew-bumm-pew-pew-bumm-piúúú-pew
No, mindössze ennyi! A fenti instrukciók mentén a mutatvány teljesen veszélytelen, úgyhogy próbáljátok csak ki otthon. Off: az egész aktualitása az volt, hogy most vettem ismét elő, és minthogy jófiúként egyszer már megmentettem a galaxist, ezúttal egy sziklaszilárdságú, kopasz, paplanszájú néger szoldzsával vágtam neki Hardcore fokozaton, aki kisebbségi komplexusa mentén úton-útfélen beszólogat. :) Sok sikert, jó szórakozást!
Bónusz: a sokszor látott bevezető videók csak megnyújtják az indítási időt. Irány a Mass Effect \ BioGame \ CookedPC \ Movies könyvtár, majd töröljük / helyezzük át a következő három fájlt: BWLogo.bik, db_standard.bik, ME_EAsig_720p_v2_raw.bik.