Az utóbbi időszak másról sem szól, csak a gazdasági világválságról, és annak - a játékiparra is vonatkozó - következményeiről. Az Electronic Arts esetében is előkerült a téma, a kiadó komoly leépítéseket kellett, hogy eszközöljön, és úgy tűnt, a Need for Speed széria sem fog (még) annyi figyelmet (sem) kapni, mint azelőtt. Titokban, vagy akár nyíltan persze rengetegen örültek ennek, azzal érvelve, hogy így legalább nem lesz annyi NFS, és a mennyiség csökkenése a minőség javulásával fog járni. Ehhez képest jött a nagy pofára esés: nem egy, hanem rögtön négy új Need For Speed játékot kapunk, melyek négy különböző irányzatban próbálnak szerencsét…
Az első a Need for Speed: Shift, amivel a PC-n már sokat bizonyított SimBin egyik alstúdióját bízták meg. Vérbeli szimulációt várhatunk tehát, pontos modellezéssel, remek fizikával, millió féle adattal, beállítási lehetőséggel és egy nagyon csinos belső nézettel, már ha hihetünk a Shift eddigi egyetlen screenshotjának. A játék Xbox 360-ra, PlayStation 3-ra, PlayStation Portable-re és PC-re érkezik, méghozzá idén ősszel. Ami engem illet, biztos ki fogom próbálni a játékot, mert szeretem a Need for Speed sorozatot (igen, a mostani részeket is), és a SimBin neve számomra garancia a jó autós játékra. RACE 07, valaki?
Hol szúrhatják el?
A SimBin szimulátorkészítési tapasztalataiból kiindulva lényegében sehol, talán a grafika az egyetlen banánhéj, amin elcsúszhat a Slightly Mad. A RACE 07 autói nagyon szépek voltak ugyan, de a környezet kidolgozottságe a Mario Kart: Double Dash!!-ben is jobb volt..
A Need for Speed: Nitro-t a Shift tökéletes ellentétének szánják. Az az alapoktól kezdve hardcore szimulátor, ez pedig ízig-vérig casual verseny, Nintendo Wii-re és DS-re. Lehet örülni, innentől kezdve a nagymamánkat is kihívhatjuk egy körre! Iróniát félretéve, én ezt a játékot is várom. Miért? Mert van Wii-m, és mikor haverok jönnek hozzánk, a legegyszerűbb játékokkal a legnagyobb élmény többen játszani. A Wii Sports már két éve aktívan pörög a gépben, pedig az sem egy bonyolult koncepció. A Nitro egyszerű autóverseny, sok tartalommal - minden adott a jó multiplayer élményhez.
Hol szúrhatják el?
Ott, ahol néhány Wii-s autóversenyt már elszúrtak. Grafika és tartalom. Bár az első screenshot meggyőzött, korántsem biztos (sőt), hogy a végleges játék így fog kinézni. Ami viszont sokkal fontosabb: a tartalom. Mély tartalmat ígérnek - remélem be is tartják, mert ha nem, könnyen megunható lesz a Nitro.
A harmadik játék a Need for Speed: World Online. A nevében is benne van, hogy ez a PC-exkluzív cím nem éppen az egyjátékos módra összpontosít. Számtalan autót ígérnek, még több tuningolási lehetőséggel és nagyon jó online rendszerrel. A játék egyelőre az ázsiai piacra készül, de ha ott sikeres lesz, ide, nyugatra is elhozzák. Ez annál inkább fájdalmas tény, hogy a játék ingyenes lesz, mikrotranzakciókkal megfűszerezve. Remélem, minél hamarabb jön Európába is, mert ez a játék nagyon érdekel. MMO autóverseny, az „eddigi leghatalmasabb NFS”-ként beharangozva. Fincsi..
Hol szúrhatják el?
Pontosan ott, ahol sajnos el is fogják. Mikrotranzakciók. Balanszírozás. Az ingyen játszók - ahogy azt anno liquid egy podcastben meg is mondta a Battlefield: Heroes kapcsán - egy demot kapnak, ahhoz, hogy versenyképes maradj, rendesen ki kell majd nyitni a pénztárcát. Ez viszont nem adhat okot akkora aggodalomra, hiszen a játék még így is olcsóbb lesz, mint akár a Shift vagy a Nitro, és az online versenyek bizonyára nem csak nekem vonzók.
Itt ér véget a tudomány, bár még csak három játékról írtam. A negyedikről egyelőre annyit tudunk, hogy a sorozat eddigi részeihez lesz hasonló, és az a Black Box fogja fejleszteni, aki az eddigi NFS részeket. Ez persze sokaknak rossz hír lehet, de én ettől függetlenül bízom benne, hiszen az Undercover, a Carbon és a Most Wanted nagyon tetszett.
Hol szúrhatják el?
Azok szemében, akik a mostani részeket nem szeretik, már a bejelentéssel el van szúrva a játék. Részemről ott ronthatják el, ha ProStreet-et csinálnak belőle.