Miért is várják annyira az emberek ezt a játékot? Ja igen, azért, mert szép. Képek alapján nagyon. Így hát várjuk, mert ami szép, az remélhetőleg jó is lesz. A Colin McRae: Dirt sajnos megmutatta, hogy ez nem mindig van így. A külsőségek ott vannak, de ami a felszín alatt van, az egy elég gyengécske játéknak tűnik. Fotóztam már ilyen modellt: Gyönyörű a ... teste, csak szóba ne kelljen állni vele.
Az első dolog, amit a demo megmutat magából, természetesen a menü, amit nem véletlenül dícsértek sokan sok helyen. Profin megtervezett, 3D-ben mozgó, átlátható, high-tech menürendszer, SDTV-n is tökéletesen olvasható, könnyen kezelhető. Az egyetlen problémám vele, hogy valami tipikus amerikai partiarc nyomja közben a dumát, amit NAGYON nem kéne. Dehát elviseljük, mert a többi jó.
A demóban három járművet, és ezzel három versenymódot lehet választani. A Subaru Impreza egy Crossover versenyen vesz részt, amiben maga Colin McRae ellen kell küzdenünk. A Mitsubishi Evo akárhány Hill Climb szakaszra ad lehetőséget, míg a képekről, videókról már jól ismert buggy-val egy több ellenfeles körversenyen mérettethetjük meg tudásunkat. Mindhármat kipróbáltam, természetesen, többször is.
Mégiscsak a grafika, ami először "éri" az embert, vegyük hát ezt górcső alá. Nincs itt nagy hiba, kérem szépen. Bár szeretek fanyalogni a 30 fps képfrissítésen, túl nagy gondot nem okoz - a játék nem annyira gyors, hogy bármiről is lemaradnánk - legalábbis a sebesség érzése nem ezt sugallja. A képfrissítés ráadásul stabil, nálam egyszer sem akadozott, igaz, a buggy-val mindig bőven elöl mentem, így nem tudom, hogy ha egyszerre sokan bukdácsolnak a képernyőn, akkor ez megterheli-e az engine-t.
Nem csoda, hogy a Codemasters az előző generáció Colin-jaihoz képest felezte a képfrissítést: a HD-ba való átállás nyilván őket is visszavetette, de ők akarták tartani a látványbeli fejlődést. Ezt tartották is, a játék kinézete abszolút Colin McRae Nextgen, pont olyan, amilyet el lehet várni. Szépen kidolgozott, HATALMAS autók a képernyőn, a belső nézet egyenesen mesés, a táj kidolgozása technikailag remek, bizonyos pályaelemek törhetők, ahogy maguk az autók is. Látványos, poligonokkal és effektekkel tömött 3D.
Mégis, miért nem ömlengek, lelkendezem jobban? Mert valahogy... Szép, szép, de ezt el is vártam. Körülbelül ugyanaz a hatás, mint Xboxon a Colin McRae 3 volt - gyönyörű, de nem esek hasra. Az már megtörtént a PGR3-nál, és hogy őszinte legyek, a Forza Motorsport 2-nél is (elég volt csak megnéznem a netre nemrég felkerült 60 fps Nürburgring videót). Ami nekem nem tetszik, az a naplemente. Aki kitalálta, letörném a kezét. Persze a végleges játékban lesznek naposabb, látványosabb pályák is, de könyörgöm, itt minden sárgásbarna, sötét, elnyújtott árnyékok mindenhol. Fenébe a hangzatos fényeffektekkel, LÁTNI akarok egy világos, napos, színes pályán. Itt nincsenek színek, tipikus Tolvajtempó, barnás-naplementés-sárga az egész. Technikailag elsőosztályú, de nem szép. Nekem nem.
Azért összegezzük: Látványban nagyon ott van a Dirt. Közel PGR3 színvonal, sőt, talán el is éri azt (nehéz összehasonlítani, hisz egyik város, másik természet). Sokszázezer darabot el fog adni pusztán a grafika. Kérdés, hogy állunk a többi fronton...
A hangok szerintem nem valami jók. Persze ott vannak a jó kis talajhangok, a felverődő kavicsok, a váltó kopácsolása, de valahogy olyan mű az egész. Nem is tudom, a régebbi Colin-okban ez jobb volt. Az autók hangjai pedig kifejezetten idegesítőek, főleg szegény Imprezáé, ami szó szerint az ember idegeit rezonálja be, ha sokat hallgatjuk. Volt ez már jobb is. A "kommentátor", vagyis a rádióbeszélgetések, a pálya végén örülő, eredményt véleményező hang nem rossz, ad egy kis plusz hangulatot a játékhoz.
És akkor el is érkeztünk az egész Dirt-jelenség rákfenéjéhez, az irányításhoz. Mert ez rákfene, se több, se kevesebb. Az autóknak semmi tömege nincs, kanyarba érkezéskor nem érezzük, hogy az autó kifelé törne, közben pedig olyan érzékeny az irányítás, mintha mindig optimális tapadás lenne a gumi és a talaj között. Nem lehet érezni, hogy az autó bármelyik pillanatban elszállhat - őszintén szólva nem lehet érezni semmit. Még az irányító sem nagyon rezeg, csak néha, amikor épp eszébe jut - istenem, hol vannak azok a RalliSport Challenge 2-s idők...
A fék csak dísznek van, sokkal jobban járunk, ha a gáz felengedésével és a kézifékkel lassítunk kanyarok előtt. A normál fék szinte azonnal megállítja az autót, kivéve, amikor annak eszébe jut, hogy ugyan csússzunk már mégiscsak le a domboldalon. Kézifékkel még esély is van arra, hogy egy ralihoz hasonlító, farolós kanyart vegyünk be - mert anélkül még a legélesebb hajtűkanyarokat is olyan szépen be lehet venni farolás nélkül, hogy nézni rossz. Az sem segít, hogy az autót csak akkor lehet érezni kitörni, amikor már régen rossz. Nem lehet finoman irányítani a farolást, nem lehet ellenkormányozni, mert a kocsi tapad, érzékeny, ugyanakkor könnyű mint a nyárfalevél, és egyáltalán nem lehet érezni, hogy az úton megy. Olyan, mintha a levegőben repülne.
Döbbenetes módon még a buggy-nak van a legjobb irányítása, azt egész szépen eltalálták. Csak amikor egy névleg rali játékban egy amorf homokfutó a legjobban irányítható jármű, akkor ott komoly gond van. A Dirt rendkívül árkádosra sikeredett, talán még egy rész sem volt ennyire gyenge. Életszerűtlen, hiteltelen tőle az egész akció - nem ralit látunk és irányítunk, hanem csak egy ralinak látszó tárgyat. Illúzióromboló, de nagyon.
Nem tudom, milyen lesz a végleges verzió, reményeim szerint ezen a szörnyűségen még javítanak. A grafika így jó, igényes, szép (csak az a naplemente...), de mindhiába, ha gagyi a kezelhetőség. Egyesek a Forza Motorsport 2-vel hasonlítgatták, hát én sírva rohantam vissza a demójához, és öröm volt újra igazi autókat irányítani kartondobozok helyett. Az Xboxos RSC2-ről meg ne is beszéljünk...
Milyen lesz a Dirt, szerintem? Olyan játék, ami sokaknak nagyon fog tetszeni, sokkal jobban, mint akár a Forza 2, akár a PGR3, akár bármi más. Nagyon látványos, és tudom, sokan vannak, akiket nem érdekel a fizika, hanem elvannak ezzel az irányítással is. Talán épp ezért csinálták ennyire komolytalanra. Amerikában sosem volt sikeres a Colin McRae széria, ezzel a "mainstreamesítéssel" (ilyen szó eddig nem volt) bizonyára nagyobb sikert aratnak majd odaát. De nálam biztos nem, mert ez így egy amatőr játék profi köntös mögé bújtatva.
Utóirat: Kormánnyal nem próbáltam a demót, mert őszintén szólva semmi kedvem nem volt már hozzá.