Rince2008.10.29. 13:56

Dead Space Benyomasok

Benyomasok...

Tegnap sikerult vegigjatszani a jatekot, de kozvetlenul utana annyi minden kavargott a fejemben, hogy muszaj volt hagynom egy napot ulepedni. De most leirom a velemenyem (lehetoleg kerulve mindenfele konkretumot, hogy azok is elolvashassak, akik meg nem jatszottak a jatekkal).

Mindenekelott azonban le szeretnem szogezni, hogy nem tudok objektiven velemenyt mondani a jatekrol es nincs is szandekomban. Egyszeruen annyira magaval ragadott a Dead Space, hogy hajlamos vagyok egyszeruen figyelmen kivul hagyni a hibait (de azert majd kiterek nehany hianyossagra is a vegen). Ez egyebkent reszben talan annak is betudhato, hogy egeszen nehany hettel ezelottig nem is tudtam, a jatek letezeserol. Igy aztan nem is voltak kulonosebb elvarasaim vele szemben; gyakorlatilag derult egbol a villamcsapaskent robbant be a tudatomba.

A jatek elso es talan legszembetunobb pozitivuma a latvany. A Dead Space ugyanis egyszeruen gyonyoru. Mind technikailag, mint design szempontjabol tokeletesen egyben van; velemenyem szerint a jelenkori technika abszolut csucsat kepezi (bar nem vagyok hozzaerto :) ). A USG Ishimura (az urhajo ahol a jatek jatszodik) annyira hihetoen van abrazolva, annyira rendben van vele minden (sotet, fustbe borult folyosok, villodzo lampak, es ver mindenutt) hogy szinte lemaszik a kepernyorol.

Ehhez kapcsolodoan a hangokrol is csak szuperlativuszokban lehet beszelni, mert tokeletesen hozzajarulnak a jatek nyomaszto atmoszferajanak megteremtesehez; a grafika melto kiegeszitese. Fenomenalis, ahogyan tompan kong minden a legures terben vagy amikor felcsendul a "Twinkle Twinkle" lullaby a jatek sotetebb zugaiban (pusztan ragondolva a hideg kiraz :) ).

De mivel ez egy jatek, igy elsosorban maga a jatekelmeny ami szamit, es a Dead Space szerintem ebbol (is) csillagos otosre vizsgazik. Soha egy masodpercre nem laposodik el; tokeletesen van osszegyurva a horror/kaland/ackcio/RPG egyveleg (melyek nagyreszet persze mar lathattuk ilyen-olyan formaban mas jatekokban, de ami bevalt azon ugye minek valtoztatni?). Amikor mar eppen kezdett elegem lenni a meszarlasbol (ami egyebkent meglehetosen taktikus tekintve, hogy nem lehet csak ugy eszetlenul loni, hanem minden egyes szorny mas-mas taktikat kovetel meg), jott egy kis fejtoro, boss fight, vagy ugyessegi resz. A boltbol vasarolhato es RPG-szeruen fejlesztheto felszerelesek pedig csak meg tovabb melyitik az amugy is tartalmas jatekot.

Annak ellenere, hogy a Dead Space sokat merit mas klasszikus jatekokbol, azert fel tud mutatni nehany ujitast is. Ezek egyike a fenomenalis zero-G reszek valamint a HUD teljes hianya. A terkep es minden mas real-time van elenk vetitve hologram formajaban, soha egyetlen percre sem szakitjak meg az akciot. Ez a megoldas jelentosen noveli a feszultseget, hiszen nem erezhetjuk magunkat sehol teljes biztonsagban.

A storytol feltem, mert elsore elegge egy innen-onnan ollozott klisehalmaznak tunt, de a vegere sikerult egy relative fordulatos es meglepetesekkel teli tortenetet elem rakni. Egyaltalan nem talaltam eroltetettnek es annak ellenere, hogy sok mindent elore lehet latni, a vegere azert megis sikerult kicsalnia belolem egy "Bakker, nem erre szamitottam"-ot. Amit masoktol kolcsonoztek az mind nagyon szepen be van agyazva a Dead Space univerzumba egy kerek egeszet alkotva.

A vilag egyebkent talan a legnagyobb vonzereje, hogy baromira hiheto. A keszitok nem mentek tul messzire a sci-fi adta lehetosegekben, hanem velemenyem szerint inkabb megmaradtak a realitasokhoz kozel, ami meginkabb segitett abban, hogy beleeljem magam a tortenetbe.

Nagyon keves hibat tudok csak felroni neki. Ezek egyike (es talan a legnagyobb), hogy szerintem kisse kiaknazatlanul maradt Isaac karaktere. Gyakorlatilag nem tudunk rola semmit; egy szotlan, arctalan bab. Ez ugyan a jatek nagyreszeben nem problema, mert igy barki azonosulni tud vele es jobban beleelni magat a jatekba. De bizonyos szituaciokban az erzelemkinyilvanitas teljes hianya sajnos a jatek hihetosegenek rovasara megy.

A Dead Space egy masik nagy hibaja hogy a jatek masodik felere ugy ereztem elfogyott a horror-patron es egy kicsit atment sci-fi kaland/lovoldebe. Ez persze nem azt jelenti, hogy a jatek vegefele nem fogunk megijedni, de az ember viszonylag hamar hozzaedzodik a szornyekhez es emiatt jelentosen meggyengul a jatek nyomaszto atmoszferaja. Szamomra ez ugyan oromteli volt, mert pontosan a sci-fi aspektus miatt szerettem bele a jatekba, de aki egy kokemeny horror jatekot vart elejetol a vegeig, az lehet, hogy csalodni fog.

A jatek tovabbi hibai igazabol csak aprosagok, de azert megemlitem oket. Nagyon ritkan ugyan, de elofordul, hogy beragadnak targyak, fura zajokat generalva (ami ironikusan csak tovabb noveli a feszultseget). Illetve a rongybaba fizika csinal meg erdekes dolgokat es elofordul egy-ket ajtokon atlogo kar/lab, de igazabol semmi olyan ami a jatekmenet vagy a hangulat rovasara menne. Jo esetben eszre sem veszi az ember annyira bele van merulve a jatekba.

Sokat gondolkodtam, hogy ha tesztet irnek, akkor mennyit adnek a Dead Space-re. Abban biztos voltam, hogy valahol 9 es 10 kozott van a pontszam, de aztan vegulis arra jutottam, hogy siman megerdemelne a tizest. Egyszeruen, mert ilyen minosegu es ekkora gonddal es odafigyelessel elkeszitett jatek nem terem minden sarkon. Aki szereti a sci-fi es/vagy horror jatekokat azoknak kotelezo darab, de mindenki masnak is erosen ajanlott (persze nem gyerekeknek ;) ).

  • R.

Vegezetul pedig alljon itt egy kis kedvcsinalo:

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Necroman Mk2
The Crew

2024.04.12.
13

Malleus
Faith of Danschant (神舞幻想)

2024.04.07.
2

CHASE
Nolan filmjei

2024.04.02.
5

Necroman Mk2
Video Game Hall of Fame 2024

2024.03.20.
16

Necroman Mk2
Majd nálatok

2024.03.15.
6

p34c3
PlayStation VR2: Valós halál?

2024.03.15.
6

drag
2023 legjobb filmjei - szerintem

2024.03.09.
8

Necroman Mk2
Flashpoint Archive bemutató

2024.02.25.

Malleus
Mists Beyond the Mountains

2024.02.17.

p34c3
Red Dead Redemption dedikálás

2024.02.15.
2

Necroman Mk2
Barbie Fashion Designer

2024.01.11.
3

liquid
Wonka

2024.01.07.
10

p34c3
Marvel's Spider-Man 2 ajánló

2024.01.04.
11

mcmacko
Pecker - egyem a pöckölőjét

2024.01.02.
3

CHASE
Kedvenc soundtrackek

2023.12.31.
1

Necroman Mk2
2023. év dala

2023.12.31.
3

p34c3
Globular Cluster CMP2 PS VR2-höz

2023.12.24.

liquid
Az univerzum urai

2023.12.17.
3

liquid
Minden idők legjobb trailere?

2023.12.05.
10

p34c3
Én kicsi gamer sarkom

2023.11.22.
34

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==