Benyomasok...
Tegnap sikerult vegigjatszani a jatekot, de kozvetlenul utana annyi minden kavargott a fejemben, hogy muszaj volt hagynom egy napot ulepedni. De most leirom a velemenyem (lehetoleg kerulve mindenfele konkretumot, hogy azok is elolvashassak, akik meg nem jatszottak a jatekkal).
Mindenekelott azonban le szeretnem szogezni, hogy nem tudok objektiven velemenyt mondani a jatekrol es nincs is szandekomban. Egyszeruen annyira magaval ragadott a Dead Space, hogy hajlamos vagyok egyszeruen figyelmen kivul hagyni a hibait (de azert majd kiterek nehany hianyossagra is a vegen). Ez egyebkent reszben talan annak is betudhato, hogy egeszen nehany hettel ezelottig nem is tudtam, a jatek letezeserol. Igy aztan nem is voltak kulonosebb elvarasaim vele szemben; gyakorlatilag derult egbol a villamcsapaskent robbant be a tudatomba.
A jatek elso es talan legszembetunobb pozitivuma a latvany. A Dead Space ugyanis egyszeruen gyonyoru. Mind technikailag, mint design szempontjabol tokeletesen egyben van; velemenyem szerint a jelenkori technika abszolut csucsat kepezi (bar nem vagyok hozzaerto :) ). A USG Ishimura (az urhajo ahol a jatek jatszodik) annyira hihetoen van abrazolva, annyira rendben van vele minden (sotet, fustbe borult folyosok, villodzo lampak, es ver mindenutt) hogy szinte lemaszik a kepernyorol.
Ehhez kapcsolodoan a hangokrol is csak szuperlativuszokban lehet beszelni, mert tokeletesen hozzajarulnak a jatek nyomaszto atmoszferajanak megteremtesehez; a grafika melto kiegeszitese. Fenomenalis, ahogyan tompan kong minden a legures terben vagy amikor felcsendul a "Twinkle Twinkle" lullaby a jatek sotetebb zugaiban (pusztan ragondolva a hideg kiraz :) ).
De mivel ez egy jatek, igy elsosorban maga a jatekelmeny ami szamit, es a Dead Space szerintem ebbol (is) csillagos otosre vizsgazik. Soha egy masodpercre nem laposodik el; tokeletesen van osszegyurva a horror/kaland/ackcio/RPG egyveleg (melyek nagyreszet persze mar lathattuk ilyen-olyan formaban mas jatekokban, de ami bevalt azon ugye minek valtoztatni?). Amikor mar eppen kezdett elegem lenni a meszarlasbol (ami egyebkent meglehetosen taktikus tekintve, hogy nem lehet csak ugy eszetlenul loni, hanem minden egyes szorny mas-mas taktikat kovetel meg), jott egy kis fejtoro, boss fight, vagy ugyessegi resz. A boltbol vasarolhato es RPG-szeruen fejlesztheto felszerelesek pedig csak meg tovabb melyitik az amugy is tartalmas jatekot.
Annak ellenere, hogy a Dead Space sokat merit mas klasszikus jatekokbol, azert fel tud mutatni nehany ujitast is. Ezek egyike a fenomenalis zero-G reszek valamint a HUD teljes hianya. A terkep es minden mas real-time van elenk vetitve hologram formajaban, soha egyetlen percre sem szakitjak meg az akciot. Ez a megoldas jelentosen noveli a feszultseget, hiszen nem erezhetjuk magunkat sehol teljes biztonsagban.
A storytol feltem, mert elsore elegge egy innen-onnan ollozott klisehalmaznak tunt, de a vegere sikerult egy relative fordulatos es meglepetesekkel teli tortenetet elem rakni. Egyaltalan nem talaltam eroltetettnek es annak ellenere, hogy sok mindent elore lehet latni, a vegere azert megis sikerult kicsalnia belolem egy "Bakker, nem erre szamitottam"-ot. Amit masoktol kolcsonoztek az mind nagyon szepen be van agyazva a Dead Space univerzumba egy kerek egeszet alkotva.
A vilag egyebkent talan a legnagyobb vonzereje, hogy baromira hiheto. A keszitok nem mentek tul messzire a sci-fi adta lehetosegekben, hanem velemenyem szerint inkabb megmaradtak a realitasokhoz kozel, ami meginkabb segitett abban, hogy beleeljem magam a tortenetbe.
Nagyon keves hibat tudok csak felroni neki. Ezek egyike (es talan a legnagyobb), hogy szerintem kisse kiaknazatlanul maradt Isaac karaktere. Gyakorlatilag nem tudunk rola semmit; egy szotlan, arctalan bab. Ez ugyan a jatek nagyreszeben nem problema, mert igy barki azonosulni tud vele es jobban beleelni magat a jatekba. De bizonyos szituaciokban az erzelemkinyilvanitas teljes hianya sajnos a jatek hihetosegenek rovasara megy.
A Dead Space egy masik nagy hibaja hogy a jatek masodik felere ugy ereztem elfogyott a horror-patron es egy kicsit atment sci-fi kaland/lovoldebe. Ez persze nem azt jelenti, hogy a jatek vegefele nem fogunk megijedni, de az ember viszonylag hamar hozzaedzodik a szornyekhez es emiatt jelentosen meggyengul a jatek nyomaszto atmoszferaja. Szamomra ez ugyan oromteli volt, mert pontosan a sci-fi aspektus miatt szerettem bele a jatekba, de aki egy kokemeny horror jatekot vart elejetol a vegeig, az lehet, hogy csalodni fog.
A jatek tovabbi hibai igazabol csak aprosagok, de azert megemlitem oket. Nagyon ritkan ugyan, de elofordul, hogy beragadnak targyak, fura zajokat generalva (ami ironikusan csak tovabb noveli a feszultseget). Illetve a rongybaba fizika csinal meg erdekes dolgokat es elofordul egy-ket ajtokon atlogo kar/lab, de igazabol semmi olyan ami a jatekmenet vagy a hangulat rovasara menne. Jo esetben eszre sem veszi az ember annyira bele van merulve a jatekba.
Sokat gondolkodtam, hogy ha tesztet irnek, akkor mennyit adnek a Dead Space-re. Abban biztos voltam, hogy valahol 9 es 10 kozott van a pontszam, de aztan vegulis arra jutottam, hogy siman megerdemelne a tizest. Egyszeruen, mert ilyen minosegu es ekkora gonddal es odafigyelessel elkeszitett jatek nem terem minden sarkon. Aki szereti a sci-fi es/vagy horror jatekokat azoknak kotelezo darab, de mindenki masnak is erosen ajanlott (persze nem gyerekeknek ;) ).
- R.
Vegezetul pedig alljon itt egy kis kedvcsinalo: