[Teszt] Redfall - Vérciki vérszopók

Redfall - Vérciki vérszopók

mcmackoGéczy Attila2023.05.02. 22:45

Akárki akárhogyan próbálja korbácsolni a kedélyeket, az Arkane számomra mind a Dishonored, mind pedig a Prey játékokkal bekerült a halhatatlanok sorába. Talán épp ezért furcsa az, amit a Redfall kapcsán is tapasztaltam. "Vérszagra gyűl az éji vad." Különös érzés volt ennek tükrében a 30 FPS mizéria körüli felháborodásokat olvasgatni, aztán a tesztkópiában elmélyülni, alvadt vérben taposni, végül az elmúlt napok tesztjeit, és fröcsögő szalagcímeit olvasni.

Nincs mit szépíteni: a Redfall nem lett jó játék, mi több, ha valaki a „rossz” címkét húzza a buci fejére, azzal is egyet tudok érteni. De sajnálom is az Arkane Austin csapatát, mert ez a kudarc, és az epe, amit most kapnak mindenhonnan, teljesen méltatlan a csapat korábban bizonyított tehetségéhez.

ÜDVÖZLET REDFALLBAN

De mi is az a Redfall? Egy belső nézetes lövölde, ami próbál mindenféle műfaj vénáján tapogatózni. Van benne egy adag looter-shooter, amit a kooperatív zombihentelős FPS-ek stílusjegyeivel egészítettek ki. Akad a játékban némi RPG elem, vagy mondhatni az Arkane korábbi, „immersion sim” játékstílusából érződik egy kibontakozni képtelen csíra a játék mélyén. Érezzük az Ubi játékok hatását a világ szervezésén, de még a Microsoft korábbi poszt-apokaliptikus zombózisa, a Dead Rising hatását is. (Eskü, gondolkodnom kellett a Capcom sorozatának címén egy picit…). Apropó, a Redfallban nem klasszikus zombik között, hanem vérszopók és azok szektába verődött követői között kell rendet tennünk. A játékmenet malmába lépve elindulunk egy biztonságos bunkerból, hogy aztán missziókat teljesítsünk a többi túlélő számára. Eközben a várost felszabadítjuk, a kultisták vérpörköltjébe jó alaposan belecsulázunk, és vámpíristenekből csinálhatunk füstös hamuhalmot. A város nem túl nagy, de cserébe meglepően rétegelt és kidolgozott, és később is kapunk váratlan húzásokat a rendelkezésre álló játszótér kapcsán. Redfall utcái és környékei jól kidolgozottak, és akad pár olyan emlékezetes helyszín is, amelyek akkor ugranak majd be, amikor hónapok múltán keresed fejben a Redfallal kapcsolatos emlékeidet.

Alapvetően négy hőssel indulhatunk útnak, mindegyik más játékstílusra vannak hangolva. Ez inkább a skillekben mutatkozik meg egyébként, a mesterlövész kezében épp úgy jól áll a shotgun, mint a vadóc geek csajszikám kacsójában a távcsöves. A csapat segítheti egymást a buliban, de egyedül sincsenek megoldhatatlan feladatok. A játék felkínálja a lopakodás lehetőségét, de előbb vagy utóbb elindul a csatározás, és akkor jöhet a tömegmenedzsment, a túlélésért folytatott ugrabugra, vagy a szomorú újrakezdés valamelyik safe house rejtekéről. A missziók során fejlődünk, olykor a shlooterekre jellemző ritka fegyverek üthetik a nyomunkat, és folyamatosan érdemes minden pad alá benézni. Bár soknak tűnik az összeguberálható tárgymennyiség és valuta, két meggondolatlanabb misszió után legatyásodhatunk, ha az „immerziós szimulátor” aspektust kiiktatjuk a játékból, és a Left 4 Dead élményt próbáljuk megidézni.

Tulajdonképpen mindent el is mondtam a játékról. Minden jót és érdemlegeset. A fentiek alapján az ember egy átlagos, koop-fókuszú lövöldét vár a Redfalltól, de már ez is sejteti, hogy az Arkane Austin alkotása nem tud igazán kiemelkedő lenni semmilyen téren sem. Talán a hangulatot leszámítva. És ekkor jönnek a további problémák.

FOGATLAN RETTENET

Azon szinte meg sem lepődünk, hogy a játék tele van bosszantó bogarakkal és polírozatlan elemekkel. Vannak ládák, amik mókásan dobálják a fedelüket, miközben próbáljuk őket kinyitni. Máskor az ellenfelek zsenge intelligenciáján, ügyefogyott harci rutinján, vagy a tér-ugró vámpírok félrehopponálásán fogunk jókat kuncogni. De a mélyre tekintve sem lesz jobb a rendszer. Tök mindegy, hogy PC-n, vagy X-en játszol, a kameramozgatás apacuka, ragadós, alvadt vérben kapálózó tengelyeket sejtet. A város random járőrei és vámpírjai olykor azonnali letámadás után „Il Silenzio”-t dúdolnak a füledbe, máskor ugyanazt a küldetést 5 perc alatt, két tár skulóval lenyomod, mert alig találkozol valakivel. A fegyverek változatosságára nem lenne panasz, de a szinteződés miatt sokszor hamar elévülnek a jobb darabok is, egyes finomságokat kár így a szívünkhöz növeszteni. Pláne PC-n, ahol az egérrel való irányítás egy félautomatával nekem külön cheatnek hatott a sok-sok sikeres fejlövés miatt.

És akkor még nem beszéltünk a játék technológiai oldaláról. Azt hitted a 30 FPS-sel van a legnagyobb gond? Dehogy! A Redfall Xbox verziója még az olykori dicegések-döcögések mellett is egész stabilnak tűnik ahhoz képest, amit PC-n produkál. Tudom, a 2060-as kártyám ma már ócskaság, de az, hogy egy U4 játék megint mondjuk 10-40 FPS között ingadozzon, az külön övön aluli ütés. 900p low-medium és fullos DLSS mellett már 20-60 között lavírozott a mutató, de borzasztóan egyenetlen összkép mellett. Mondhatják, hogy ez egy next-gen játék, a program vizualitása az Arkane-re jellemző képregényes részletek mellett is rettentő elmaradott. Az amúgy is halvány textúrák úgy poppolnak a szemünk elé, mint 2008-ban, eskü, még sokszor annál is lassabban. SSD-ről.

Én nem értem szakmai mélységeiben a fejlesztői eszköztárat, sőt, amikor próbát teszek arra, hogy megértsem, akkor kapom az ívet a kommentszekcióban. De az, hogy a Redfall mondjuk az Xbox 360-Xbox One átmenet vizuális színvonalát hozza, és közben szomjas korunk csúcshardvereinek vérére, az egyszerűen elfogadhatatlan. Tudom, előre fogjátok a fejeteket, és igazatok is van, de egyszerűen nem jut eszembe jobb példa. Láttátok a TLOU2 tűéles poszt-apokaliptikus világát? Vagy akárcsak a Destiny 1-et? Ejj, a Redfall tényleg úgy hat, mintha egy, vagy inkább két korábbi korszakból maradt volna itt közöttünk. És erre sem a nyílt világ, sem a rossz fejlesztői döntések nem adnak felmentést a végleges produktum minőségének tükrében…

HOLLOW MAN – AZ ÜRES EMBER

Szóval ott vagyunk, hogy egy játékmenetében átlagos, technikailag és művészetileg elcsúszott projektet kellene értékelnünk. Amiben a Tik-Tok kompatibilis hős-grimaszok karakteresebbek, mint a gameplay-loop. Amiben a világábrázolás és az immerzió darabosabb, mint Frank West 2006-os nagybevásárlása a plázában. Amire a Microsoft a tavaszi szezonját építette az akciójátékok kedvelői között. Vérciki? Szeretném hinni, akarnám mondani, hogy nem. De eleget szívta a véremet a játék, szóval itt és most én sem tudok barátságosabb hangnemben távozni.

PLATFORM PC, Xbox
KIADÓ Bethesda Softworks | FEJLESZTŐ Arkane Studios (Austin)
MEGJELENÉS 2023. május 02. ÁR 70 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Crow Country - varjúdombi rémmesék

"Hát ismét beléptél a túlélő-horror világába. Sok szerencsét!" - Resident Evil, 1996.

17 órája

Xbox Game Pass-cím lehet az új Call of Duty – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, The Glass Staircase, College Football 25, Isles of Sea and Sky, Cygames Singapore.

18 órája
1

GTA VI megjelenés, új Activision Studio az Elsewhere képében - ez történt csütörtökön

Továbbá: Roll7, Intercept Games, Xbox Proteus Controller, GreedFall II: The Dying World, Shield Strike, Phoenix Labs, Pinball FX, Horizon Chase 2, XDefiant.

1 napja
2

Buckshot Roulette - pofád leszakad!

Az egyik friss tavaszi virális csapást (sic!) a Buckshot Roulette lőtte bele a világ arcába, pedig a Mike Klubnika által fejlesztett indie szösszenet már 2023 év végén elérhető volt az Itch.io felületén. A Steam verzióval játszva egyértelművé vált - erről a játékról írni kell. Viszont egyáltalán nem volt egyértelmű, hogy valódi értékről beszélünk-e.

2 napja
1

EDGE #398 pontszámok

Instant klasszikusok közé lépő független fejlesztések és néhány alacsony pontszámmal lenyomott AAA cím a brit magazinban.

2 napja
6

Sand Land

A Sand Land ugyan nem váltja meg a világot (a sajátján kívül persze), mégis azon kaptam magam, hogy észrevétlenül repülnek vele az órák. Kiporoltuk a homokot a szánkból és elmondjuk hogy mi a véleményünk Toriyama mester utolsó (?) kollaborációjáról.

2 napja
2

Assassin's Creed Shadows leleplezés, új játék a NieR alkotóitól – ez történt szerdán

Továbbá: PlayStation Plus, The Division Heartland, F1 Manager 24, Enotria: The Last Song, Sword of the Necromancer: Resurrection, Future Games Show.

2 napja
41

PlayStation Game Catalog: a májusi felhozatal

Red Dead Redemption 2. Deceive Inc. Crime Boss: Rockay City. Cat Quest I-II. Csöndes hónap társul a megszokottnál lényegesen több távozó mellé.

3 napja
3

MADiSON VR

A népszerű argentin pszichológiai horror két évvel a megjelenése után VR platformokra költözött, nekünk pedig minden bátorságunkra szükségünk volt, hogy a fejünkön tartsuk a headsetet. TESZT!

3 napja
1

Bemutatkozott a SteelSeries legújabb gaming headsetje, az Arctis Nova 5

Az új Nova 5 Companion App több mint 100 féle hangprofillal segíti a minél jobb hangzást.

3 napja
2

Sony évértékelő, Dead by Daylight bejelentések - ez történt kedden

Továbbá: ALZARA Radiant Heroes, What the Fog, The Casting of Frank Stone, Midsummer Studios, Albatroz.

3 napja

Dread Delusion – Morrowind rémálomföldén

Még szerencse, hogy az indie csapatok jóval bevállalósabbak az átlagnál, és nem restek bedobni játékosaikat a mélyvízbe, ahogy azt a korai hozzáférésből mostanában kilépő Dread Delusion példája is jól mutatja. Teszteltük a nagyon furcsa kinézettel bíró szerepjátékot.

4 napja
3

60 millióhoz közelít a PS5, rekorder a Helldivers 2

Üzleti évet zárt a Sony is és összességében elégedettek lehetnek az eredményekkel.

4 napja
15

Game Pass: mozgolódás május második felében

Premier áradat, nagy nevek és izgalmas független fejlesztések. Senua’s Saga: Hellblade II. Lords of the Fallen. Chants of Sennaar.

4 napja
2

Bemutatkozik az új Assassin's Creed, stratégiát vált a Square Enix – ez történt hétfőn

Továbbá: Sony Interactive Entertainment, Monster Hunter, Big Helmet Heroes, INDIKA, Fabledom, Shin Megami Tensei V.

4 napja
20

Heti megjelenések

5 napja
2

Final Fantasy 16: The Rising Tide

A Final Fantasy 16 második letölthető tartalma megérkezett, azt adva, amit vártunk tőle. De elég lesz ez a nagy többségnek? Teszteltük a Rising Tide-ot!

6 napja
3

Heading Out - kerék a nyakamon

Pár napon belül ez a második cikkünk egy lapozgatós könyvről, ami persze ferdítés, hiszen a Heading Out egy autós, narratív, roguelike kalandjáték akar lenni... aminek a lényegi része valójában egy lapozgatós könyvhöz hasonló rétegben nyer formát. Lássuk, mennyire váratlan élményként hatott a Saber gondozásában megjelent különleges csemege.

6 napja
2

Ian Livingstone - Az óriások árnyéka

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, ezúttal a sorozat atyjának, Ian Livingstone-nak új kötetével.

7 napja
3

God of War Ragnarök PC pletyka, Microsoft mobiljáték bolt - ez történt pénteken

Továbbá: Lightforge Games, Senua’s Saga: Hellblade II, Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba – Sweep the Board!, CI Games, Marathon, Eternal Threads, The Rogue Prince of Persia.

7 napja
25

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==