[Teszt] King's Bounty II - a király meztelen

King's Bounty II - a király meztelen

Oldern2021.08.23. 20:00

Az eredeti King's Bounty azon kevés játékok közé tartozott, amelyik nem akart explicit nosztalgiahullámot meglovagolni, és bár első ránézésre abszolút a Heroes of Might and Magic-zsánert követte, a konkrét játékmenet sokkal összetettebb, sokkal pepecselősebb volt. Így lassan tíz év távlatából arra mindenképpen emlékszem a vele eltöltött sok tucat játékórából, hogy egyesével kellett vadásszam az újabb és újabb helyszíneket, hogy apránként tudtam csak egyre több egységet megszerezni, és hogy végig az az érzésem volt, hogy egy előre haladó lineáris utat valaki egy AI segítségével feldarabolta 100-110 "oda-vissza" útvesztőre, hogy ne tűnjön fel, hogy itt valójában miről is van szó. Mindenesetre ez az egész nagyon szép emlékeket tudott nyújtani egy olyan műfajban, amiben egészen ritkán érkeznek új versenyzők.

Ehhez képest igazi kultúrsokk volt a King's Bounty 2, amit az RX590-esem nyolcvan fok köré melegedése előrejelzett: vége a felülnézetes mókának, vége a lényegre koncentráló taktikázásnak, a kiadó ugyanis úgy döntött, hogy ha külsőnézetes RPG-nek próbálja álcázni a folytatást, akkor azzal több... kit is? Szóval azzal több játékost lehet behúzni. Ez tényszerűen lehet, hogy igaz, de mindenkit óva intenék a korai örömködéstől: külsőnézetes kalandjáték/RPG nézet ide vagy oda, a King's Bounty 2 magja és a központi játékmenet megmaradt pontosan ugyanannak a felülnézetes kalandnak. A gyors utazás+ló használatával néhány óra alatt egyértelművé válhat mindenki számára, hogy ez nem egy Elder Scrolls VIII lesz, hanem egy kisebb méretű, optikai illúziókkal felturbózott tradicionális King's Bounty.

A baj leginkább az, hogy az emberközelibb megközelítéshez már egy fokkal komolyabb történetet várnánk, de az első néhány órában tapasztalt kalandok és mellékküldetések ma már egy kezdő szerepjátékos modulkönyvbe se nagyon férnének bele. Ráadásul a dizájnnal is van problémám: az első három helyszín több olyan összecsapás-magvat is elhintett, hogy igen, itt most végre belevethetjük magunkat a sűrűjébe, de hiába mutatnak be pl. egy temető "zónát" benne egy elhintett főgonosszal, a konkrét összecsapás leredukálódott 1, azaz 1db harcra. Igen, jól olvassátok. Ennél már az első King's Bounty alapjátéka is többet hozott a legelső temetős zónájával - sőt. Itt hiába tették bele az energiát a zónába, sem ellenfél, sem felderíteni való tartalom nem fért nagyon bele.

Apropó felderítés. A hát mögötti kamerás nézet nagy újdonsága, hogy ezúttal nem az utunkban vannak a felszedhető pénzek, egységek, extrák, tárgyak, és scrollok, hanem....hanem azokat házak falánál, odúk mélyén, és a kamerától többé-kevésbé rosszul elrejtve találhatjuk meg. Hogy mit tesz hozzá mindez a játékmenethez? Szigorúan véve semmit. Kevésbé szigorúan véve viszont azt mondanám, hogy elvesz, mert direkt lassítja a játékos tájékozódását és haladását az, hogy ilyenekkel kell szöszölni - és előnyt nem igazán látok.

Aztán a második probléma: ez a játék jelenlegi formájában rémesen optimizálatlan. Egyszerűen döbbenet, hogy miután konstatálom, hogy hogyan pörgeti a GPU-m (oké, tegyük fel hogy ez az én hibám, kellett nekem egy ekkora fogyasztással bíró kártytát venni a piac bezuhanása előtt), mindent a lehető legkisebb értékre vettem, a felbontást lefeleztem, a skálázást is levittem, stb stb - de az engine még így is képes 20-25 fps környékére térdelni. A kártyám ennyire nem gyenge, ennél a látványvilágnál ezerszer szebb játékokat simán elviszi. Az lehet a ludas, hogy ugyanaz az engine felelős a külső nézetért, mint a csatáért, ami finoman szólva sem tűnik bölcs döntésnek. Na mindegy, ezt ők tudják - a netet böngészve nem vagyok ezzel a problémámmal egyedül.

Maga a harc egyébként, ha lehet, korlátozottabb, mint korábban, nagyon kevés négyzettel, bár némi pozicionálási lehetőséggel. A mag változatlan: egységeket fogunk veszteni, akiket alig tudunk visszatölteni, és a játék tálentum-fája elég korán döntéskényszerbe hoz majd: vagy a morál szétpumpálásával, és a harci fókusszal akarunk egy pici pluszhoz jutni, vagy pedig a varázslatainkat erősítjük annyira meg, hogy kis Heroes IV-vibera emlékeztető módon inkább mi legyünk az ellenfelek számára a főellenség, ne a seregünk. Apropó sereg: az első néhány órában eléggé vanilla volt a kínálat, de ez valahol már az eredeti Kings Bounty-ra is jellemző volt, szerencsére ott azért a későbbiekben a probléma orvosolta magát - valószínűleg a végjátékhoz eljutva így sem lesz másképp.

Akárhogy is nézem, én nem tudok olyan emberekről, akik modern Oblivion-szerű 3d-s nézetet követeltek volna a felülnézetes taktikai zsáner egyik legendájának folytatásához, és szerintem ez a váltás hatalmas súlyt helyezett a fejlesztők hátára, akik emiatt túl nagy újításokhoz nem igazán tudtak vagy mertek folyamodni a gameplay azon részében, ahol ez számít: a csatákban és a meta-rendszerekben. Hát ha ez kellett, ez kellett.

Pontosan
6
Kiadó / fejlesztő: Koch- Prime Matter / 1C Publishing EU | Platform: PC
Megjelenés: 2021. augusztus 24. | Ár: 49 euró (kb. 16500Ft).

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Helldivers II - az Xbox változat

Furcsa érzés a PlayStation Studios animációját látni egy Xbox kontrollert szorongatva, de a demokrácia nem ismer határokat. Legalábbis virtuálisan. Robbanások és leszakadó végtagok között. TESZT!

8 órája

Doronko Wanko

Voltál már videojátékban tűzoltó s katona, de luxuslakást összeokádó németjuhász aligha. Most a Namco-nak meg a bandáinak köszönhetően ez is eljött. Rúgja meg a kutya... meg a kedves feleségét is!

1 napja
4

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, The Coma 3: Bloodlines, Tokyo Xtreme Racer, Life Is Strange, Firaxis, Slime Heroes.

1 napja
1

Robots at Midnight

A júniusi megjelenéskor nem jutott el nálunk a tesztlaborig a Robots at Midnight, szerencsére azonban néhány hét csúszással megérkezett belőle a PS5-verzió is, ami újabb alkalmat biztosított arra, hogy belevessük magunkat ebbe a némileg szokatlan megközelítésű soulslike-ba. Meg is tettük!

2 napja
1

Silksong letámadás - ez történt csütörtökön

Továbbá: Castle of Heart: Retold, Dragon Quest I & II HD-2D Remake, Puzzle Quest: Immortal Edition, IO Interactive.

2 napja
26

Kirby and the Forgotten Land + Star-Crossed World

Nintendo Switch 2-re is megérkezik Kirby, hogy felfrissítse a legutóbbi kalandokban elmerült játékosokat, és csillagport szórjon az elfeledett birodalomra. Teszt!

2 napja
1

Star Wars Outlaws: a Nintendo Switch 2 változat

A Nintendo Switch 2 teljesítményéről olvasni mindenfélét, ám mi azt szeretjük, ha első kézből tudjuk megtapasztalni, mire is képes az új hardver. A Star Wars Outlaws Gold kiadása tökéletes alap egy kis elmélkedéshez. Teszt!

3 napja
8

007 First Light betekintés, Lego Genesis kontroller leleplezés – ez történt szerdán

Továbbá: Nioh 3, Bus Bound, Ultrasound.

3 napja
6

Space Adventure Cobra - The Awakening

Teljesen megszokott gyakorlat a videojátékok történetében, hogy egy sikeres, de alapvetően más médiumra készült terméket dolgoznak fel, vagy adaptálnak. Lássuk, hogy egy 80's kult-anime feldolgozása hogyan csapódik le 2025-ben!

4 napja
6

Moziba megy a Call of Duty – ez történt kedden

Továbbá: Anno 117: Pax Romana, Liminal Point, Arena Breakout: Infinite, Pac-Man World 2: Re-Pac.

4 napja
3

Game Pass: szeptember első hetei

Eljött a Hollow Knight: Silksong premierjének ideje, mellé pedig csupán néhány független fejlesztés merészkedett.

5 napja
2

Születésnapokkal indult a hét – ez történt hétfőn

Benne: Rayman, 007 First Light, Halls of Torment, Kojima Productions, Final Fantasy Tactics: The Ivalice Chronicles.

5 napja
1

Metal Gear Solid Δ: Snake Eater

Elcsépelt közhely, de igaz: a Metal Gear Solid szinte mindegyik része legendákat visz a vállán. Most itt a harmadik epizód felújítása, amely a modern technikát ötvözi a régi megoldásokkal. De vajon finom-e az a kígyó, ami húsz éve az ölünkben tekereg? Teszt!

5 napja
35

Heti megjelenések

6 napja
16

Gears of War: Reloaded

Közel húsz évvel az eredeti játék megjelenése után befutott a Gears of War: Reloaded, mely többek közt PS5-re is átköltözteti az Xbox legendás IP-jét.

7 napja
20

Wildgate

Nem olyan rég futottunk már pár kört a Wildgate online akciózásával, ám mostanra érett be a tapasztalatunk, hogy bővebb tesztet is közöljünk!

7 napja
2

Megjelenési naptár megtöltve – ez történt pénteken

Benne: BrokenLore: Dark Dawn, Yooka-Replaylee, The Exit 8, Lost Eidolons: Veil of the Witch, Call of the Sea, Bloodthief, Angry Video Game Nerd 8-Bit.

8 napja
2

Frissítések egymás hegyén-hátán – ez történt csütörtökön

Benne: Atomfall, Fling to the Finish, Warhammer 40,000: Space Marine 2, Elden Ring Nightreign, The Lonesome Guild, Lost Soul Aside, Sworn.

9 napja

Ian Livingstone - Bajnokok próbája

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat egy újabb darabbal, "Bajnokok próbája" Ian Livingstone-tól.

2025.08.28.
3

PlayStation Plus: a szeptemberi hármas

Gondolatturizmusba oltott platformer folytatás. Agytekervényeket átmozgató logikai játék és egy legendás gazdálkodó szimulátor.

2025.08.28.
11