[Könyv] Ian Livingstone - A Hóboszorkány barlangjai

Ian Livingstone - A Hóboszorkány barlangjai

VegaNagy-Sz. Ferenc2025.04.13. 23:30

1984-re teljes erővel tombolt a Fighting Fantasy láz, a két évvel korábban indított sorozat szerzői a szó szoros értelmében ontották magukból az újabb és újabb könyveket. Különösen termékenynek bizonyult Ian Livingstone, akinek A Hóboszorkány barlangjai már a hatodik kötete volt, és ebből csak egyet írt mással közösen.

Érdekes így utólag, 40 év távlatából visszatekinteni arra, hogy a Hóboszorkány jó lapozgatós könyv volt-e, vagy sem. Van, aki a kezdeti lendület kifulladásának első jeleit látja benne (és a 84-es év többi címében), míg mások úgy érzik, hogy ekkorra csiszolódott tökéletesre a formula, és nagyjából innentől kezdve jöttek azok a történetek, amelyek már kicsit változtatni is tudtak a megszokott sablonokon. Harmincnál is több év után újraolvasva én pontosan ugyanezt a kettősséget éreztem, egyszerre voltak már-már nevetségesen béna részei, de egyben azt is éreztem benne, hogy próbálkozott olyan dolgokkal, amelyek új utakat nyitottak meg a zsánerben. A történet ezúttal Allansia északi részébe, a Jégujj-hegységbe vezeti az olvasót, és az elején szó sincsen se boszorkányról, se barlangokról. Eredetileg egy, a tengeri kereskedelmet veszélyeztető lény nyomába eredünk, akinek a levadászására nem vállalkozik más, de ahogy mélyebbre hatolunk a jeges szelek völgyeibe (bocs), egyre nagyobb célokat tűzűnk magunk elé, majd hamarosan a törpék és elfek tömegeit rabságban tartó boszorkány barlangjába is eljutunk. Amikor szembesülünk a gonosztevővel, akkor hasít belénk (mármint az olvasóba), hogy valami nincs rendben, hiszen nagyjából 20-30 perc olvasás után máris ott áll előttünk a főboss, ennyire pedig nyilván nem lehet rövid a történet. És nem is az, bár maga a kötet a sorozat vékonyabb darabjai közé tartozik.

A Hóboszorkány barlangjai tulajdonképpen öt különálló részre osztható, mi pedig főleg csak sodródunk a történésekkel, és csak részben irányítjuk azokat. Az első szakaszban, ahogy fent már szó esett róla, teljesen más céllal járjuk a vidéket. Ezután megtaláljuk a föld alatti barlangrendszert, és egy klasszikus dungeon crawling veszi kezdetét, ami a boszorkány elleni csatával tetőzik, de itt rájövünk, hogy nem elég, hogy győzedelmeskedtünk, valahogy ki is kellene jutni, a hely pedig hemzseg a banya szolgáitól. Ráadásul úgy tűnik kifelé is vannak csapdák, nem csak befelé, nem sokkal később pedig a hozzánk frissen csatlakozó két társunk (egy elf és egy törpe) se nagyon tud segíteni, amikor újfent összefutunk testét vesztett nemezisünkkel, hogy a korábbinál is nagyobb csata vegye kezdetét. Megint győzedelmeskedünk, és ezzel a labirintusos részt magunk mögött hagyjuk. Napokon keresztül utazunk délre, tulajdonképpen hazakísérjük az egyik társunkat, majd segítünk megakadályozni a faluja ellen készülődő támadást. És ez még mindig csk az a pont, amikor nagyjából a történet felénél járunk, ugyanis kiderül, hogy a halott Hóboszorkánytól kaptunk mindhárman egy búcsúajándékot, amitől meg kellene szabadulnunk. Az utolsó, leghosszabb szakasz ezért egy gyógyító felkutatása lesz, és mivel épp nincs kéznél egy sem, szinte a Tűzhegy lábáig fogunk rohanni, hogy kerítsünk egyet.

Talán ebből a rövid sztorivázból is látszik, hogy a könyv erőssége valahol ugyanaz, ami a gyengéje is, túl sok mindent próbál gyors egymásutániságban elmesélni. Ha a teljes képet nézzük, az mindenképpen előremutató, hogy van íve a történetnek, még ha nem is a megszokott, és az is jól működik, hogy szinte csak sodródunk a történésekkel, nem mi irányítjuk azokat. Az is epikus a maga módján, hogy míg az elején nagyhatalmú lények legyőzőjeként tekintünk magunkra, addig a végére teljesen összeroppanunk, és azért küzdünk, hogy életben maradjunk még egy-két napot. Ezek jó elemek, de ha az apró részleteket nézzük, több zavaró tényező is akad. Teljesen megszokhattuk (és igen, el is fogadjuk), hogy néha abszurd fordulatok vannak a Fighting Fantasy sztorikban. Se füle, se farka rejtvények, egymás melleti szobákban boldogan élő szörnyek a labirintusokban, mindig a teljes világot meghódítani vágyó gonosztevők - ez mind belefér. Mégis, amikor a Hóboszorkány egy perccel azután, hogy villámokat és zombikat idézett ellenünk, kitalálja, hogy most lapocskákkal fogunk játszani, és ha ő veszít, akkor elfogadja a halált, minimum felhúzzuk a szemöldökünket. De ugyanez a helyzet, amikor elindulunk gyógyítót keresni, és mindenhova, de tényleg mindenhova benézünk. Találunk egy odvas fát, rögtön bemászunk a fél négyzetméternyi helyre, hogy vajon lakik-e itt egy gyógyító? Aztán amikor az ott meghúzódó lény - aki csak aludni szeretett volna, de mi konkrétan ráléptünk - majdnem halálra mar, mi csodálkozva jegyezzük meg, hogy nahát, itt sem a gyógyító lakik. Majd utána a fél világon keresztülbukdácsolunk, és minden szembejövő szélhámost megkérdezünk, hogy ő-e a gyógyító.. No ezeken az eseményeken azért még lehetett volna egy kicsit dolgozni...

De a világ kinyitása, valamint a dungeon crawling és a szabadabb kalandozás keverése a következő évtizedek során számtalanszor vissza fog köszönni, és talán itt szerepelt először ilyen következetesen kitalálva és elmesélve. Az is mindenképpen a könyv egyik erénye, hogy a fagyott, havas környezett beemelésével érdekessé teszi a bejárt területet, és ez a koncepció a labirintusban is működik, tehát elmondható, hogy azok a barlangok tényleg nem fordulhattak volna elő Allansia bármely részén, hanem ott északon volt a helyük. Az illusztrációk egészen biztosan megosztják az olvasókat, teljesen más stílusúak, mint amit megszokhattunk. Én személy szerint imádtam őket, az eltérő megközelítés pont jól illik ahhoz, hogy a helyszín se hasonlít a korábban megszokottakhoz. Simán belelátok egy olyan dark fantasys megközelítést is, ami ekkoriban még messze nem volt annyira elterjedt és túlhasznált, szóval furák, de nagyon egyediek a rajzok! Mindig érdemes kitérni a nehézségre is a FF-kötetek kapcsán, és bizony a Hóboszorkány a nehezek közé tartozik, akármilyen irányból is közelítjük meg a kérdést. Rengeteg csata követi egymást, ráadásul elég vastagon fogott a ceruza az ellenfelek ügyesség- és életerő-értékeinél is, szóval ha valami csoda következtében az ideális útvonalat választjuk is, jó eséllyel legyőznek minket előbb-utóbb. Az ideális útvonal pedig mindenképpen szükséges, több olyan pont is van a játékban, ahol azonnali halál a jutalmunk, ha kihagytunk egy bizonyos tárgyat, esetleg egy döntést nem úgy hoztunk meg korábban, ahogy kellett volna. Szóval aki szabályosan szokott játszani, kösse fel a nadrágot, és készüljön arra, hogy az általágosnál több nekifutásra lesz ezúttal szüksége ahhoz, hogy a négyszázas fejezetpontra lapozhasson.

A Hóboszorkány barlangjai után Ian Livingstone más tempóra váltott, csak évi egy-két kötettel járult hozzá Allansia históriájának bővítéséhez (bár rögtön ezután Az országút harcosa következett, szóval nem állíthatjuk, hogy a klasszikusok sora itt ért véget). Vitatható, hogy mikor volt a csúcson a sorozat (van, aki szerint az első év után már lefelé vezetett az út), de az biztos, hogy abban az időszakban, amikor ez a könyv megjelent, a mennyiségre semmiképp sem lehetett panasz, a szerzők szinte havonta szállították az új történeteket (még egy lapozgatós magazin is megélt tizenhárom számot akkoriban). A Hóboszorkány ebben a dömpingben a hibái ellenére is az egyik emlékezetesebb volt és az is maradt.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Wildgate

Manapság egyre inkább trendi a közös kalandozós stílus, aminek egyik legjobb képviselője a Sea of Thieves. A Wildgate le sem tagadhatná, hogy a Rare közel hibátlan üdvöskéje nagyon erős inspirációt nyújtott a fejlesztés során. Első imrpressziónk következik.

2 órája

THQ Nordic bejelentések - ez történt pénteken

Benne: Darksiders 4, Reanimal, The Eternal Life of Goldman, Sacred 2: Fallen Angel, SpongeBob SquarePants: Titans of the Tide, Fatekeeper, Wreckreation, The Guild: Europa 1410, Tides of Tomorrow, Gothic Classic.

4 órája
1

Killing Floor 3

Senki sem panaszkodhat, hiszen a bétateszterek már előre megkongatták a vészharangot – és valóban, a zedmészárlás láthatóan túljutott a csúcspontján. Tesztlaborban a Killing Floor harmadik része.

1 napja
2

Nintendo Direct bejelentések, Battlefield 6 bemutató - ez történt csütörtökön

Benne: Monster Hunter Stories 3: Twisted Reflection, Pac-Man World 2 Re-Pac, Cronos: The New Dawn, Once Upon a Katamari, Shinobi: Art of Vengeance, Plants vs. Zombies: Replanted, Octopath Traveler 0, Marvel Tōkon: Fighting Souls, The Adventures of Elliot: The Millennium Tales.

1 napja
3

Time Flies - legyünk legyek!

Egzisztenciális merengés? Paint.exe-ből fogant minimalista fricska? Zümmentésnyi világnézet és társadalmi kritika? A Time Flies egy kicsit mindegyik egyszerre.

1 napja
5

Architect Life

Egy kor felett a Sims legérdekesebb része leginkább a házak megépítése, berendezése. Maga az életszimulátor már nem tud minket lekötni, elég a valódi élet… Erre jön az Architect Life és megforgatja az elvárásokat. Sikerül neki többet is letenni a tervezőasztalra? Lássuk!

2 napja
1

Frissítések minden mennyiségben – ez történt szerdán

Benne: Microsoft üzleti jelentés, Assassin's Creed Shadows, Clair Obscure: Expedition 33, Hell is Us, Nintendo Direct bejelentés, Drag x Drive.

2 napja
8

Wild Hearts S - a Switch 2 változat

A Capcom 2004-ben valami igazán különlegeset tett le az asztalra, mivel életre hívott egy új műfajt a Monster Hunterrel. A szörnyvadászós formula, amely elsőre talán rétegjátéknak tűnt, hamar megtalálta a saját közönségét és sokunknak lett belőle életre szóló játékélmény. Bár azóta sokan próbálkoztak a nyomdokaiba lépni, de igazán senkinek nem sikerült megragadnia azt az esszenciát, amit a Capcom annak idején megteremtett.

2 napja
9

Wonder Boy: Asha in Monster World - a legfrisebb generáción

A Monster Boy sorozat a SEGA ikonikus brandjének fontos tartópillére volt annak idején. A Wonder Boy/Monster Boy széria újrakiadott elemeit többször is teszteltük már, most a PS5 és Xbox Series X (valamint Microsoft Store)-ba megérkezett Wonder Boy: Asha in Monster World, ebből kaptunk friss tesztpéldányt.

3 napja
2

PlayStation Plus: az augusztusi hármas

Az utóbbi évek egyik legjobb soulslike debütálása. Egy masszív többjátékos cím. Némi anime csihipuhi. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

3 napja

Asterix & Obelix újból akcióban, Thunderful felvásárlás – ez történt kedden

Továbbá: Godbreakers, Cronos: The New Dawn, I Hate This Place, Slime Rancher 2.

3 napja
1

Tony Hawk's Pro Skater 3+4 - a Switch 2 változat

A Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 után sokan azt hittük, hogy az Activision már elengedte az újabb gördeszkás remake gondolatát, de egy új epizóddal lepett meg minket az Iron Galaxy Studios. Lássuk, hogy a Nintendo Switch 2 változatnak megy-e a kickflip!

4 napja
12

God of War-sorozat infómorzsák, Hollow Knight: Silksong életjelek – ez történt hétfőn

Továbbá: FlexStrike, Witchfire, Sony vs. Tencent.

4 napja
5

Heti megjelenések

5 napja
2

Bambas!

A sétaszimulátorok az indie-szcéna előretörésével virágkorukat élik, mégsem született olyan alkotás, ami _konkrétan_ a séta mikéntjére, a séta működésének mélyebb értelmezésére (...) helyezte volna a fókuszt - egészen eddig. Bár lehet meglettünk volna nélküle is.

5 napja
5

Songs of Conquest - Roots

Gyökereket eresztett a HoMM 3-ra hajazó stratégia második faj DLC-je, hogy kiteljesítse az élet körforgását. Zöldek, előre!

5 napja
2

Old Skies

Egy klasszikus point and click receptet követő lineáris, világépítés tekintetében mégis grandiózusnak ható kaland a Wadjet Eye Games legújabb címe, a korokon át is örökérvényű emberi érzéseket boncolgató Old Skies.

6 napja
5

Wolfenstein sorozat a láthatáron - ez történt pénteken

Továbbá: Elden Ring Nightreign, Frostpunk 2, Dying Light: The Beast, Code Violet.

7 napja
1

Chinese Frontiers - épül-szépül a Nagy Fal

Van az úgy, hogy az ember belefárad a sok menekülésbe és folyamatos túlélési kényszerbe és valami nyugira vágyik. A SolidGames játéka megkísérli a kettőt elegyíteni: egy alapvetően feszített rendszert átültetni egy lassabb folyású keretbe.

8 napja
3

Battlefield 6 trailer, Sony-Namco partnerség - ez történt csütörtökön

Továbbá: Borderlands 4, Lollipop Chainsaw, Wuchang: Fallen Feathers, Invincible VS, Assassin's Creed Shadows.

8 napja
12