Az EA szokásához híven idén is kiadta a legújabb Fifát… Akarom mondani EA FC 25-öt (amit tuti mindenki Fifának hív még mindig), mi pedig rá is vetettük magunkat, mint ahogy anno Roy Keane vetette rá magát Alf-Inge Haaland lábára.
Vegyesen indult a széria legújabb része, már csak a Steames értékelések miatt is, ahol jelenleg 49%-on áll az EA FC 25, na meg azért is, mert volt akinek tényleg nem indult - vagy csak hibákkal teli módon volt hajlandó rajtot venni az új játéka.
Egy újabb év, újabb kártyagyűjtés és kaszinó
Ahogy minden évben, most is az Ultimate Teamre vetette rá magát minden játékos. A formula itt évek óta változatlan - szinten minden téren -, de a leginkább kompetitív játékmódban eléggé vissza lettek vágva a meccsszámok, mind a pvp, mind a pve terén.

Szerencsére azonban pont az UT volt az, ahol a “workrate” helyett bevezetett ++ rendszer, vagy a D-Paddal könnyen irányítható taktikai változtatási lehetőségek, a legtöbbet számítanak. Hiszen eddig a workrate határozta meg, hogy egy játékos mennyire vesz részt a támadásban, vagy védekezésben, most a + rendszerben az egyes pozíciók (pl védekező középpályás) állítható be, hogy milyen feladatai vannak, mekkora területen mozogjon. Ezzel a játék mechanikája kicsit megváltozott, és valószínűleg a tavaly bevezetett evolutionok lesznek azok, amikkel teljesen testre tudunk szabni egy-egy játékost, ha egy adott területen (pl. box-to-box) nem jeleskedik.
Számomra pozitívum volt, hogy egy menedzser beültetése után használhatom az ő taktikáját, anélkül, hogy be kéne állítsak kézzel bármit, de lássuk be, a legtöbben ezzel nem fognak élni, maximum a koca-fifások, akik nem akarnak a heti néhány PVE meccs miatt taktikával foglalkozni.

Idén végre kivezették a szerződés itemeket, ehhez hasonlót a FIFA 21-ben láthattunk, akkor a fitnesszel lépték meg ugyanezt, és nem lepődnék meg, ha pár éven belül a sérülést javító kártyák is hasonló véget érnének. Meglepő módon néhány év után végre a Squad Building Challenge, vagyis SBC is kapott egy kis újítást: végre nem kell kidobjuk a duplicate kártyákat, hanem elrakhatjuk őket a becserélős időszakokra, ami leginkább a Team of the Season és a Team of the Year promókártyák időszakában csúcsosodnak ki.
Tehát szinte maradt minden a régiben az UT háza táján, a kérdés hogy nem akarnak, vagy nem mernek nagyobb változtatásokat hozni?
Grundfoci másképp
Őszinte leszek, az új 5v5 (ami igazából 4+ AI kapus) játékmód, ami a Rush elnevezést kapta, volt számomra az, ami eleinte… egyáltalán nem hozott lázba. Aztán mégis sokkal izgalmasabb lett, mint évek óta újra a nulláról gyűjtögetni az Ultimate csapatot, amiben a sweatboyok ellen semmi kedve játszani az embernek sem Rivalsban, sem egyéb PvP-ben.
Ez a játékmód hasonló az eddigi Volta módhoz, azonban a szabályrendszer közelebb van a sima szabályokhoz, viszont itt a háromra osztott pályán csak az utolsó harmadban él a lesszabály és piros helyett kék lap van, ami 1 percnyi kiállással jár. A mindössze 7 perces játékidő esetében ez nem kevés - ráadásul csak akkor telik az idő, mikor aktív a labda - és még a csapatunk is bosszankodhat, hogy emberhátrányban kell futni az eredmény után. Ha valahogy a 7 perc alatt nem sikerült eldönteni a meccset, akkor még van idő a hosszabbításban arany góllal nyerni, mintha csak a grundon próbálnánk eldönteni a meccset (ahol általában jóval vezetett az egyik csapat). A játékmód UT-ben játszása egyetlen hátránnyal jár: közel sem éri meg ezt játszani egy sima Squad Battlehez képest sem, ráadásul ott nem kell azon idegeskedni, hogy egy “kedves” társunk kiakasztja a kontrollert és végig afkol, csak, hogy összegyűjtse a heti feladathoz a pontokat.

Ez a játékmód ráadásul bekerült a menedzser karrierbe is, ahol a még nem első csapatos fiataloknak rendeznek kispályás tornát, azonban ott némi abszurditással jár, hogy bár a kommentár eksztázisban, a játékosok gól után ünnepelnek, valójában egy kósza néző sincs, hiszen a meccs egy gyakorlópályán zajlik.
Fabrizio Romano is megírta
Kivételesen újítottak valamit a karrier módokon, bár kicsit szomorú voltam, hogy egyik kiemelkedő frissítésként a feedként működő közösségi média rész jött be (eddig is volt News néven), amit húzó erőnek gondoltak a marketingesek. A Fabrizio Romano és Athletic közösségi média posztok már csak azért is csalódást keltőek, mert maguk a posztok, az azokhoz mellékelt képek, sőt még a poszt alatti kommentek is igen kicsi adatbázisból merítenek, így néhány virtuális hét alatt kipörög az összes verzió, aztán már szinte rá se nézünk erre a felületre.
Valamint a fiataloknak (a karriermód utánpótlás növendékeinek) is berakták a Rush játékmódot, és végül az alkotók megpihentek… Vagyis majdnem! Ugyanis valakinek eszébe jutott, hogy milyen jó marketing szöveg lesz, hogy most először karriermódban lehet játszani focista példaképeinkkel.

Azt azonban már nem hirdették akkora lelkesedéssel, hogy az induláskor nem érhető el az összes icon, ha pedig mégis arra adjuk a fejünket, hogy ebben a játékmódban játszunk, nem tudunk fejlődni, ugyanis az UT-ben meghatározott statokkal tudjuk csak használni a karaktert. Az Icon karrier így nem igazán győzött meg arról, hogy érdemes vele időt tölteni, pedig milyen jó lenne (akár az időben visszamenni és) egy valódi ikonnal játszani, aki még fiatal és csak most mutatkozik be, sőt akár a teljes karrierjét újraírhatjuk. (Nem volt már ilyen ezer éve más sportjátékokban? Vagy magában a FIFÁ-ban? Anyways… - mcmacko)
Hogy néz már ki?!
Na persze az évről-évre megjelenő játék egyik átka, hogy, ha kevés is a tartalmi különbség, akkor legalább a külcsíny legyen más, így pl az Assassin’s Creedben a HUD az, amit előszeretettel változtatnak, az EA FC-ben pedig jó részt semmi sem változott a 24-ről 25-re váltás során. Ami pedig mégis változott az vagy átláthatatlanabb lett és/vagy csúnyább.
Az átvezetők szinte mindegyikét láthattuk már korábban, de a pl a karrier mód menüpontjai is maradtak, mindössze ami eddig átlátható volt, az kuszább lett.
Bár sokan kiakadtak, hogy fizetős Season Pass kerül a játékba, jelenleg inkább zavaró, hogy minden objective jutalom átvétel után felugrik egy pillanatra az FC HUB (ahol a szezonális teljesítésünk követhetjük), majd egyből el is tűnik. Ugyan nem ez világrengető probléma, de mikor sok kisebb dolog egymás után zavarja az embert, akkor már könnyen tikkelni kezd a szem.

Az EA FC 25 a megszokott szintet hozza, nem kínál semmi egetrengető újdonságot és megvenni is csak a hardcore fanok fogják, hiszen ebben a szezonban, mivel nincs se Európa-bajnokság, sem Világ-bajnokság, így lényegesen visszább esnek a különleges tartalmak. A Rush mód egy kellemes csalódás, Fabrizio Romano egy jópofa easter egg, és az Icon karrier jelenleg pofára esés. Sok mindent lehetne még mondani a játékról, de lehet inkább veszem a kontrollerem és rúgom tovább a virtuális bőrt, és ki tudja, még az is lehet, hogy egy Star Wars lényhez hasonló csapattárs lesz a leginkább maradandó élményem. Hiszen mostanra (ha más nem is nagyon), a karakterszerkesztő szörnyszülöttei már az egész közösségi médiát bejárták…
PLATFORM PC (Steam) | KIADÓ Electronic Arts | FEJLESZTŐ EA Canada & EA Romania | MEGJELENÉS 2024. szeptember 27. | ÁR 69,99 EUR