[Teszt] Gravity Rush

Gravity Rush

liquidSomosi László2012.05.28. 19:05

Elgondolkoztál már azon, hogy ha holnap a nyakadba szakadna valami tetszőlegesen választott szuperképesség, pontosan mi lenne az? A lehetséges válaszok száma nagy, de a „olyan irányba kapcsolom át a gravitációt, amilyenbe csak akarom” egészen biztosan nem lenne benne az első tízben. A Gravity Rush szuperhősnőjének, Kat-nek nem adatott meg a szabad választás lehetősége, szimplán (és a szó legszorosabb értelmében) belezuhant egy furcsa város kellős közepébe, találkozott egy furcsa macskával, aztán rengeteg furcsa dolog történt vele. A fentiek alapján megállapítható: a PlayStation Vitás Gravity Rush furcsa játék.

No, annyira rettenetesen azért nem furcsa, inkább csak első blikkre, a sok szokatlan dolgon viszonylag hamar túlteszed magad. A sztori remekül ágyaz meg a kezdeti értetlenségnek, a játékos (te) a hősnővel teljes összhangban nem tudja, hogy hol van, miért került ide, miért tud repkedni a magasban, és úgy általában - valójában ki is ő? A válaszok nem rögtön érkeznek, de érkeznek: a Gravity Rush a kezdeti kuszaságból szerethető, izgalmas, humorban sem szűkölködő történetet kerekít. A sztori meglepően jó, a történetmesélés módja pedig még jobb, a fontosabb történéseket felvázoló képregény-betétek a Vita döntögetésével dögös térbeliséget kapnak, az effekt olyan, mintha egy táblára rögzített képsorozat felett suhannál. Ha valaki elkezd kiadni Vitára „rendes” képregényeket ilyen formában (játék nélkül) már most beszámolhat a potenciális vásárlók közé.

A Gravity Rush nyitott világba helyezett akció-platformer, a nyitott világ neve Hekseville, egy furcsa, darabokra szabdalt, az égben lebegő város. A város dizánja (teljesen szubjektív meglátás következik) telitalálat, két nagy kedvencemet elegyíti sikeresen, Jules Verne találkozik a Blade Runnerrel - a fene se gondolta volna, hogy a kettő együtt működhet, de működik. A nyitottság nem teljes, a Gravity Rush egy szuszra egy-egy nagyobb városrészt kezel, nem az egész várost. De ennyi is elég Kat képességeinek maradéktalan kiaknázásához: a vertikális felépítésű városrészek kitűnő lehetőséget biztosítanak a gravitáció vad kapcsolgatásához.

A kapcsolgatás leírva egyszerűnek tűnik: gravitáció kikapcs, elkezdesz lebegni, megcélzol egy falat vagy egy épületet, gravitáció bekapcs a kívánt irányba, és már repülsz (zuhansz) is a célod felé. A trükk: a gravitáció-kapcsolgatás véges képesség, adott időt tölthetsz így a levegőben, ha az idő lejár, minden visszaáll normális kerékvágásba, és irány az eredeti irány, vagyis az aszfalt, vagy a végtelen mélység. Érdemes a játék első fél óráját a feladatok mellőzésével tölteni, és inkább repkedni egy jót, a gravitáció manipulálása kezdetben trükkös feladatnak tűnik majd - aztán ráérzel, és a kamera állandó forgatásából származó orientációs problémákat leszámítva Kat nagyjából ott és akkor landol majd, ahol és amikor akarod. Mivel Hekseville nem biztonságos hely (a várost szaggató gravitációs viharok bizarr szörnyeket köpnek ki magukból) harcolni is fogsz, jó sokat. A harc a Gravity Rush kevésbé sikerült eleme. Gyengének nem nevezném, mert kezelhető, és elég hatékony tudsz lenni benne. A probléma: nem elég precíz. A harcokban általában pontokra célzott támadásokat használsz, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy lebegve becélzol valakit, és a levegőből lecsapsz rá a választott támadással. Mivel a célzás kap némi automata támogatást, a kisebb, egy sebezhető ponttal rendelkező ellenfeleket elég hatékonyan szét lehet csapni így, a játék későbbi szakaszában érkező nagyobb dögökkel (több, gyakran rejtett sebezhető pont) viszont meggyűlik a bajunk, mert a lebegő, egyik ellenfélről a másikra ugró Katet gyakran problémás pontosan ráfordítani (analóg + gyroscope módszerrel) az új célra, a műveletet egymás után gyorsan és pontosan elismételni pedig még problémásabb.

Ahogy a nyitott világba helyezett játékoknál megszokhattuk, a sztorit előrelendítő fő-küldetéseken kívül melléktevékenységeket is kapunk, ezek a Gravity Rushnál a különböző, általában időre menő versenyeket és küzdelmeket jelentik. Túlságosan sok nincs belőlük, viszont érdemes csinálgatni őket, mert a cserébe kapott (a városban elszórva is megtalálható) drágakövek gyűjtögetése jelenti a képességeink fejlesztéséhez szükséges valutát. Igen, képességeket lehet (sőt: a siker érdekében kell) fejleszteni, a rendszert bevallottan a Crackdown inspirálta, és alapjaiban ahhoz is hasonlít leginkább. A Gravity Rush az erősen ajánlott melléktevékenységek okán nem rövid játék, egy átlagos végigjátszás 10+ órát vesz igénybe (és akkor nem csináltál meg mindent).

A Gravity Rush nem hibátlan játék, a harcrendszer problémáin kívül a hosszú töltési időket is fel lehet hozni, ha a kevésbé tetszetős oldaláról beszélünk. Az összkép viszont határozottan jó, helyenként varázslatos: a GR-nak hangulata van, jó leülni mellé, repül vele az idő, Kat szerethető főhős, a humor a helyén van, az irányítás némi gyakorlás után belemászik a kezedbe, és iszonyatosan jó érzés keresztülzuhanni egy lebegő steampunk városon. A Gravity Rush június közepén jelenik meg Európában, és jó helye lesz Vita tulajdonosok lassan bővülő játék-könyvtárában.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Rod Fergusson, Pac-Man World 2 Re-Pac, Drag x Drive, Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, Hello, Mario!.

1 napja

Hunter x Hunter: Nen Impact

Teszteltük a kétdimenziós 3v3 bunyós műfaj legfrissebb darabját, a méltán híres manga- és animeszériára épülő Hunter x Hunter: Nen Impactot.

1 napja

Shadow Labyrinth

Ma már egy teljesen hagyományos új Pac-Man-játék is meglepetésnek számítana, olyannyira háttérbe szorult a gaming-ikon - hát még egy olyan kreatív visszatérés, mint a Shadow Labyrinth, ami szokatlan műfajba helyezi a sárga bogyózabálót.

1 napja
7

Indie kavalkád és azon túl - ez történt csütörtökön

Benne: Heretic + Hexen, Rhell: Warped Worlds & Troubled Times, Contraband, LEGO Party!, Disciples: Domination, Well Dweller.

2 napja
6

Super Mario Party Jamboree + Jamboree TV

A Donkey Kong Bananza után újabb belsős címmel bővült a Nintendo Switch 2 kínálata, ugyanis megérkezett a Super Mario Party Jamboree + Jamboree TV, amely az eredetileg kilenc hónappal ezelőtt megjelent alapjátékot bővíti. A kérdés csak az, hogy mindez megéri-e az árát? Ennek jártunk utána.

2 napja
4

Apróbb bejelentések - ez történt szerdán

Benne: Borderlands 4, Metal Eden, Peregrino, RedOctane Games, Smilegate x Absurd Ventures, Genshin Impact.

3 napja
4

Megjelenési dátumok minden mennyiségben – ez történt kedden

Benne: Formula Legends, Nintendo Indie World Showcase, Karma: The Dark World, Teenage Mutant Ninja Turtles: Tactical Takedown, Oscuro Blossom's Glow, Kirby and the Forgotten Land, Storm Lancers, Ire: A Prologue, Hell is Us.

4 napja
7

Game Pass: mozgolódás augusztus első felében

Izgalmas független fejlesztések érkeznek a Standard előfizetések kínálatába, azon kívül azonban kevés érdekességet tartogat az aktuális lista.

4 napja
4

Dead Take

Belső nézetes kalandjátékot találni nem nagy kunszt, viszont olyat, amelyik túlmutat a sétálószimulátorokon, már egyre nehezebb. A Dead Take megpróbálja a lehetetlent és több vonalon is próbál innovációt nyújtani, miközben két kézzel matat a vetítőszoba sötétjében. Teszt!

4 napja
4

Virtua Fighter pofonok, Hellblade II frissítés – ez történt hétfőn

Továbbá: Marvel Tokon: Fighting Souls, Adventure of Samsara, Stick it to the Stickman, Troublemaker 2: Beyond Dream.

5 napja
3

Heartworm - Analóg szelleműzés

Az egyetlen ember alkotta Heartworm egy nagyon kellemes hangulatú túlélőhorror, ahol a hangsúly a rettegés helyett a melankolián van.

5 napja
3

Heti megjelenések

6 napja
6

Donkey Kong Bananza

Donkey Kong - egy név, ami nagyjából egyidős kedvenc hobbinkkal. Donkey Kong talán az első videojáték szupersztár volt, bár kevesen tudják, hogy létezése egyfajta kompromisszum eredménye. Most viszont nincs kompromisszum: induljon a banánzáj!

6 napja
12

Wildgate

Manapság egyre inkább trendi a közös kalandozós stílus, aminek egyik legjobb képviselője a Sea of Thieves. A Wildgate le sem tagadhatná, hogy a Rare közel hibátlan üdvöskéje nagyon erős inspirációt nyújtott a fejlesztés során. Első imrpressziónk következik.

7 napja
1

THQ Nordic bejelentések - ez történt pénteken

Benne: Darksiders 4, Reanimal, The Eternal Life of Goldman, Sacred 2: Fallen Angel, SpongeBob SquarePants: Titans of the Tide, Fatekeeper, Wreckreation, The Guild: Europa 1410, Tides of Tomorrow, Gothic Classic.

8 napja
10

Killing Floor 3

Senki sem panaszkodhat, hiszen a bétateszterek már előre megkongatták a vészharangot – és valóban, a zedmészárlás láthatóan túljutott a csúcspontján. Tesztlaborban a Killing Floor harmadik része.

8 napja
4

Nintendo Direct bejelentések, Battlefield 6 bemutató - ez történt csütörtökön

Benne: Monster Hunter Stories 3: Twisted Reflection, Pac-Man World 2 Re-Pac, Cronos: The New Dawn, Once Upon a Katamari, Shinobi: Art of Vengeance, Plants vs. Zombies: Replanted, Octopath Traveler 0, Marvel Tōkon: Fighting Souls, The Adventures of Elliot: The Millennium Tales.

9 napja
3

Time Flies - legyünk legyek!

Egzisztenciális merengés? Paint.exe-ből fogant minimalista fricska? Zümmentésnyi világnézet és társadalmi kritika? A Time Flies egy kicsit mindegyik egyszerre.

9 napja
6

Architect Life

Egy kor felett a Sims legérdekesebb része leginkább a házak megépítése, berendezése. Maga az életszimulátor már nem tud minket lekötni, elég a valódi élet… Erre jön az Architect Life és megforgatja az elvárásokat. Sikerül neki többet is letenni a tervezőasztalra? Lássuk!

9 napja
1

Frissítések minden mennyiségben – ez történt szerdán

Benne: Microsoft üzleti jelentés, Assassin's Creed Shadows, Clair Obscure: Expedition 33, Hell is Us, Nintendo Direct bejelentés, Drag x Drive.

2025.07.31.
9