[Teszt] Gravity Rush

Gravity Rush

liquidSomosi László2012.05.28. 19:05

Elgondolkoztál már azon, hogy ha holnap a nyakadba szakadna valami tetszőlegesen választott szuperképesség, pontosan mi lenne az? A lehetséges válaszok száma nagy, de a „olyan irányba kapcsolom át a gravitációt, amilyenbe csak akarom” egészen biztosan nem lenne benne az első tízben. A Gravity Rush szuperhősnőjének, Kat-nek nem adatott meg a szabad választás lehetősége, szimplán (és a szó legszorosabb értelmében) belezuhant egy furcsa város kellős közepébe, találkozott egy furcsa macskával, aztán rengeteg furcsa dolog történt vele. A fentiek alapján megállapítható: a PlayStation Vitás Gravity Rush furcsa játék.

No, annyira rettenetesen azért nem furcsa, inkább csak első blikkre, a sok szokatlan dolgon viszonylag hamar túlteszed magad. A sztori remekül ágyaz meg a kezdeti értetlenségnek, a játékos (te) a hősnővel teljes összhangban nem tudja, hogy hol van, miért került ide, miért tud repkedni a magasban, és úgy általában - valójában ki is ő? A válaszok nem rögtön érkeznek, de érkeznek: a Gravity Rush a kezdeti kuszaságból szerethető, izgalmas, humorban sem szűkölködő történetet kerekít. A sztori meglepően jó, a történetmesélés módja pedig még jobb, a fontosabb történéseket felvázoló képregény-betétek a Vita döntögetésével dögös térbeliséget kapnak, az effekt olyan, mintha egy táblára rögzített képsorozat felett suhannál. Ha valaki elkezd kiadni Vitára „rendes” képregényeket ilyen formában (játék nélkül) már most beszámolhat a potenciális vásárlók közé.

A Gravity Rush nyitott világba helyezett akció-platformer, a nyitott világ neve Hekseville, egy furcsa, darabokra szabdalt, az égben lebegő város. A város dizánja (teljesen szubjektív meglátás következik) telitalálat, két nagy kedvencemet elegyíti sikeresen, Jules Verne találkozik a Blade Runnerrel - a fene se gondolta volna, hogy a kettő együtt működhet, de működik. A nyitottság nem teljes, a Gravity Rush egy szuszra egy-egy nagyobb városrészt kezel, nem az egész várost. De ennyi is elég Kat képességeinek maradéktalan kiaknázásához: a vertikális felépítésű városrészek kitűnő lehetőséget biztosítanak a gravitáció vad kapcsolgatásához.

A kapcsolgatás leírva egyszerűnek tűnik: gravitáció kikapcs, elkezdesz lebegni, megcélzol egy falat vagy egy épületet, gravitáció bekapcs a kívánt irányba, és már repülsz (zuhansz) is a célod felé. A trükk: a gravitáció-kapcsolgatás véges képesség, adott időt tölthetsz így a levegőben, ha az idő lejár, minden visszaáll normális kerékvágásba, és irány az eredeti irány, vagyis az aszfalt, vagy a végtelen mélység. Érdemes a játék első fél óráját a feladatok mellőzésével tölteni, és inkább repkedni egy jót, a gravitáció manipulálása kezdetben trükkös feladatnak tűnik majd - aztán ráérzel, és a kamera állandó forgatásából származó orientációs problémákat leszámítva Kat nagyjából ott és akkor landol majd, ahol és amikor akarod. Mivel Hekseville nem biztonságos hely (a várost szaggató gravitációs viharok bizarr szörnyeket köpnek ki magukból) harcolni is fogsz, jó sokat. A harc a Gravity Rush kevésbé sikerült eleme. Gyengének nem nevezném, mert kezelhető, és elég hatékony tudsz lenni benne. A probléma: nem elég precíz. A harcokban általában pontokra célzott támadásokat használsz, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy lebegve becélzol valakit, és a levegőből lecsapsz rá a választott támadással. Mivel a célzás kap némi automata támogatást, a kisebb, egy sebezhető ponttal rendelkező ellenfeleket elég hatékonyan szét lehet csapni így, a játék későbbi szakaszában érkező nagyobb dögökkel (több, gyakran rejtett sebezhető pont) viszont meggyűlik a bajunk, mert a lebegő, egyik ellenfélről a másikra ugró Katet gyakran problémás pontosan ráfordítani (analóg + gyroscope módszerrel) az új célra, a műveletet egymás után gyorsan és pontosan elismételni pedig még problémásabb.

Ahogy a nyitott világba helyezett játékoknál megszokhattuk, a sztorit előrelendítő fő-küldetéseken kívül melléktevékenységeket is kapunk, ezek a Gravity Rushnál a különböző, általában időre menő versenyeket és küzdelmeket jelentik. Túlságosan sok nincs belőlük, viszont érdemes csinálgatni őket, mert a cserébe kapott (a városban elszórva is megtalálható) drágakövek gyűjtögetése jelenti a képességeink fejlesztéséhez szükséges valutát. Igen, képességeket lehet (sőt: a siker érdekében kell) fejleszteni, a rendszert bevallottan a Crackdown inspirálta, és alapjaiban ahhoz is hasonlít leginkább. A Gravity Rush az erősen ajánlott melléktevékenységek okán nem rövid játék, egy átlagos végigjátszás 10+ órát vesz igénybe (és akkor nem csináltál meg mindent).

A Gravity Rush nem hibátlan játék, a harcrendszer problémáin kívül a hosszú töltési időket is fel lehet hozni, ha a kevésbé tetszetős oldaláról beszélünk. Az összkép viszont határozottan jó, helyenként varázslatos: a GR-nak hangulata van, jó leülni mellé, repül vele az idő, Kat szerethető főhős, a humor a helyén van, az irányítás némi gyakorlás után belemászik a kezedbe, és iszonyatosan jó érzés keresztülzuhanni egy lebegő steampunk városon. A Gravity Rush június közepén jelenik meg Európában, és jó helye lesz Vita tulajdonosok lassan bővülő játék-könyvtárában.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

EDGE #398 pontszámok

Instant klasszikusok közé lépő független fejlesztések és néhány alacsony pontszámmal lenyomott AAA cím a brit magazinban.

7 órája
5

Sand Land

A Sand Land ugyan nem váltja meg a világot (a sajátján kívül persze), mégis azon kaptam magam, hogy észrevétlenül repülnek vele az órák. Kiporoltuk a homokot a szánkból és elmondjuk hogy mi a véleményünk Toriyama mester utolsó (?) kollaborációjáról.

7 órája
1

Assassin's Creed Shadows leleplezés, új játék a NieR alkotóitól – ez történt szerdán

Továbbá: PlayStation Plus, The Division Heartland, F1 Manager 24, Enotria: The Last Song, Sword of the Necromancer: Resurrection, Future Games Show.

8 órája
24

PlayStation Game Catalog: a májusi felhozatal

Red Dead Redemption 2. Deceive Inc. Crime Boss: Rockay City. Cat Quest I-II. Csöndes hónap társul a megszokottnál lényegesen több távozó mellé.

19 órája
3

MADiSON VR

A népszerű argentin pszichológiai horror két évvel a megjelenése után VR platformokra költözött, nekünk pedig minden bátorságunkra szükségünk volt, hogy a fejünkön tartsuk a headsetet. TESZT!

1 napja
1

Bemutatkozott a SteelSeries legújabb gaming headsetje, az Arctis Nova 5

Az új Nova 5 Companion App több mint 100 féle hangprofillal segíti a minél jobb hangzást.

1 napja
2

Sony évértékelő, Dead by Daylight bejelentések - ez történt kedden

Továbbá: ALZARA Radiant Heroes, What the Fog, The Casting of Frank Stone, Midsummer Studios, Albatroz.

1 napja

Dread Delusion – Morrowind rémálomföldén

Még szerencse, hogy az indie csapatok jóval bevállalósabbak az átlagnál, és nem restek bedobni játékosaikat a mélyvízbe, ahogy azt a korai hozzáférésből mostanában kilépő Dread Delusion példája is jól mutatja. Teszteltük a nagyon furcsa kinézettel bíró szerepjátékot.

1 napja
2

60 millióhoz közelít a PS5, rekorder a Helldivers 2

Üzleti évet zárt a Sony is és összességében elégedettek lehetnek az eredményekkel.

1 napja
15

Game Pass: mozgolódás május második felében

Premier áradat, nagy nevek és izgalmas független fejlesztések. Senua’s Saga: Hellblade II. Lords of the Fallen. Chants of Sennaar.

2 napja
2

Bemutatkozik az új Assassin's Creed, stratégiát vált a Square Enix – ez történt hétfőn

Továbbá: Sony Interactive Entertainment, Monster Hunter, Big Helmet Heroes, INDIKA, Fabledom, Shin Megami Tensei V.

2 napja
20

Heti megjelenések

3 napja
2

Final Fantasy 16: The Rising Tide

A Final Fantasy 16 második letölthető tartalma megérkezett, azt adva, amit vártunk tőle. Elég lesz ez?

3 napja
3

Heading Out - kerék a nyakamon

Pár napon belül ez a második cikkünk egy lapozgatós könyvről, ami persze ferdítés, hiszen a Heading Out egy autós, narratív, roguelike kalandjáték akar lenni... aminek a lényegi része valójában egy lapozgatós könyvhöz hasonló rétegben nyer formát. Lássuk, mennyire váratlan élményként hatott a Saber gondozásában megjelent különleges csemege.

3 napja
2

Ian Livingstone - Az óriások árnyéka

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, ezúttal a sorozat atyjának, Ian Livingstone-nak új kötetével.

4 napja
3

God of War Ragnarök PC pletyka, Microsoft mobiljáték bolt - ez történt pénteken

Továbbá: Lightforge Games, Senua’s Saga: Hellblade II, Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba – Sweep the Board!, CI Games, Marathon, Eternal Threads, The Rogue Prince of Persia.

5 napja
25

Top Spin 2k25 - újra csavart a labda

Több, mint tíz esztendőt követően tér vissza a teniszjátékok legendája, hogy ismét köztudatba hozza a népszerű labdajátékot: terítéken a TopSpin 2k25!

5 napja
3

Capcom siker, Warner kudarc - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stray Gods: The Roleplaying Musical, Cotton Reboot! High Tension!, Shin Megami Tensei V: Vengeance, Jurassic World.

6 napja
2

Indika - apáca, megkísértve

Az orosz ortodox apácás indie játék, amelynek már a demója komoly hullámokat vetett, érdemes azonban teljesen vakon belevágni. Egy viszonylag hagyományos megkísértés történetre számítottam a címszereplő fülébe obszcén dolgokat suttogó ördöggel, ám egy ennél jóval nehezebben leírható élménnyel gazdagodtam.

7 napja
1

Bemutatkozott az Akimbot, begördül a #DRIVE Rally – ez történt szerdán

Továbbá: Nintendo World Championships: NES Edition, Designated Demigod, Gundam Breaker 4, Sonic Rumble, Quest Master, WitchSpring R.

7 napja
1

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==