[Teszt] F1 2012

F1 2012

dragCsető Zsolt2012.10.26. 10:20

A Forma-1 egy olyan sport, ahol 24 autó kergeti egymást, és a végén mindig a Red Bull nyer. Hogy tíz év múltán tényleg így fogunk-e viccelődni a száguldó cirkuszról, az nagyban függ attól, hogy miként alakul majd az erősorrend a következő néhány szezonban - na meg persze a mostani hajrájában. Mint ahogy azt sem tudhatjuk jelenleg, hogy miként fog megemlékezni az iparág a Codemasters munkásságáról; hogy képes lesz-e kitörni az F1 franchise az évenkénti licenszjátékok skatulyájából, valami emlékezetes extrát nyújtva a megszokotton túl.

Ez utóbbi kérdést az F1 2012 sem válaszolja meg, fantáziánkat azonban mégis megbirizgálja annyira, hogy feltegyük azt. A rendkívül ígéretes 2010-es bemutatkozó epizód után a tavalyi kiadás óvatos vérfrissítés volt, melyet leginkább az akkori szabályváltoztatások mentettek meg attól, hogy érdemi újdonság nélkül maradjon, így jogos volt elgondolkodnunk: van ennek értelme évenkénti játékként? Az F1 2012 alapján igenis van.

Egyvalamit minden esetre le kell szögezni: az F1 2012 nem a bizonyítékot lengeti meg, csupán a lehetőséget. Azt, hogy egy hasonszőrű játékba is lehet szerteágazó tartalmat generálni, csak éppen ötlet és némi kreativitás kell hozzá. A Codemasters például ügyesen belekapaszkodott abba, hogy idén egyedülálló módon hat világbajnok is ott van a rajtrácson. Gyorsan építettek ugyanis erre egy külön játékmódot, egyedi szkenáriókkal - Kimit például új gumikon, Hamiltont a frissen lezúduló esőben, Buttont pedig egy biztonsági autós fázis után kell lenyomnunk, kiélezett kihívásokkal nézve szembe.

A játék felütése is egyedi, az F1 2012 ugyanis a fiatal pilóták immáron hagyományos szezonvégi tesztjére repít el bennünket, hogy megismertesse velünk a sportág fortéjait a Yas Marina aszfaltcsíkon. Nem több az egész egy immerzív és kimerítő oktatómódnál, ám épp az ilyen húzások azok, amelyek profibbá, hangulatosabbá és hitelesebbé teszik a Formula-1-élmény egészét. Amely nem mellesleg a három eddigi játék közül mindenképpen itt a legerőteljesebb, köszönhető nagyrészt az újradizájnolt és rendkívül elegáns menürendszernek, amely a boxutca-megoldás elvetése ellenére is sokkal jobban harmonizál az autósportok királykategóriája által sugárzott presztízzsel.

Ezek azok a dolgok, melyek hosszú távon az előrelépést biztosíthatják. Még több játékmód, még több egyedi kihívás, akár klasszikus pályákkal és klasszikus versenyekkel. A Formula-1 bő fél évszázados történelme és az autóverseny műfaj telis-tele van fantasztikus lehetőségekkel - itt az ideje, hogy valaki végre ki is használja őket.

Azért beszélek annyit erről, mert az alapok teljesen rendben vannak. Ezt tudjuk, méghozzá immáron két éve, a Codemasters ugyanis már a legelső játékkal bizonyította, hogy nem kihívás számukra minőségi autóversenyt gyártani, ez a jelző pedig az F1 2012-re is nyugodtan ráaggasztható. A kielégíthetetlen elvárások, vagyis hogy egyszerre legyen valami könnyed szórakozás és szimulátor természetesen még mindig jelen vannak, így a játék továbbra is az arany középúton vezetve igyekszik megfelelni a többség igényeinek. Előrelépés ettől függetlenül mindenképpen van, már ha a vezetési modellre szeretnénk fókuszálni: az F1 2012 a sorozat eddigi "legvezethetőbb" darabja, köszönhető elsősorban az új felfüggesztés-szimulációnak - kellő pályaismeret mellett gyönyörűen beautózhatjuk vele a kerékvetőket, szebben, mint korábban bármikor. A lóerőkkel és a tapadással történő birkózásra vágyók továbbra is turkálhatnak a segítségek között, egyedire szabva a vezetési modell által nyújtott kihívást, amely egyébként meglepő mód valamivel kisebbé vált az összes elektronika kikapcsolása esetén - mindez kicsit furán hat a precízebb irányítás mellett.

Audiovizuális szempontból nem történt komoly változás: nagyjából a tavalyi rész (egyébként teljesen rendben lévő) színvonala köszön vissza - igaz, némileg másmilyen képi világgal, a hírhedt Codemasters-szűrő ugyanis most kevésbé hagyja ott sárgás lenyomatát a látvány egészén, bizonyára sokak örömére. A teljesítmény emellett meglehetősen stabil, és a rendkívül látványos esős versenyek során sem igen jellemzik a játékot a zavaró belassulások.


IRÁNY TEXAS!

A texasi Circuit of the Americas aszfaltcsík személyében pár héten belül teljesen új kihívással nézhetnek szembe a pilóták, mi pedig akár már most végigmehetünk rajta a Codemasternek hála, újabb példánnyal bővítve ezzel a minőségi módon megvalósított pályákat. Az öt és fél kilométeres ring egyfajta válogatás az autósport legjobbjaiból: Suzuka első szektorának ritmusos S-kombinációi, az isztambuli pálya élményszámba menő 8-as fordulója és Silverstone legendás Maggotts-Becketts-Chapel szekvenciája is visszaköszön rajta. Saját egyénisége így nem nagyon van, mint ahogy hangulata sem igen különbözik a modern Tilke-művekétől, élvezetesnek azonban abszolút élvezetes.

Végigfutva az eddigieken azt szűrhetjük le, hogy az F1 2012 nagyjából a papírformát hozza, egy-két jó ötlettel kiegészítve azt. Meg egy rosszal: a játékból érthetetlen módon kikerült a hagyományos bajnokság, így ha valaki kedvenc pilótájával szeretné teljesíteni az idényt, az válassza inkább valamelyik korábbi epizódot. Marad a karrier mód, amely változatlanul a "kezdj gyenge csapatnál, és lépkedj egyre feljebb" receptre épít, illetve annak villám-időmérőkbe és tíz rövid versenybe sűrített, áramvonalasított kistestvére, az új belépőként jelenlévő Season Challenge, ahol egy szezonon belül akár öt csapatnál is megfordulhatunk, ha elég ügyesek vagyunk.

Az F1 2012 apró ízelítőt nyújt abból, hogy kellő fantáziával a száguldó cirkusz rajongói számára is készíthető olyan recept, amely képes lehet felvenni a versenyt akár a műfaj legnagyobb neveivel is. Ez azonban egyelőre nem több kívánatos célnál: ha a Codemasters tényleg maradandót szeretne alkotni, akkor el kell kezdenie még több erőforrást pumpálnia az F1 sorozatba. Hiába ugyanis a minőségi megvalósítás, az élvezetes vezetési modell és az értékes licensz, ha továbbra sem érkezik a nagyobb léptékű tartalmi fejlődés, az érdeklődés hosszú távon könnyen elapadhat. Egyelőre azonban rendben vagyunk. Nagyon is.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

1 napja
20

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

2 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

2 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

3 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

3 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

4 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

4 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

4 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

4 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

4 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

5 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

5 napja
1

Heti megjelenések

5 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

6 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

8 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

8 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

9 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2024.04.25.
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2024.04.24.
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2024.04.24.
11

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==