[Teszt] Chorus of Carcosa – Sárgaláz

Chorus of Carcosa – Sárgaláz

KharexSzőllősi Kristóf2025.04.05. 22:49

A Cthulhu mítosz egyik legkiemelkedőbb alakja Hastur, a Sárga Király, aki először Ambrose Bierce Haita, a Pásztor című novellájában tűnt fel segítő szándékú istenségként, komorabb, horrorisztikusabb ábrázolásának a gyökerei pedig Robert W. Chambers írásaira vezethetőek vissza. Apró érdekesség, hogy Lovecraft maga csak párszor említette meg Hasturt a Suttogás a sötétben című írásában, és nem is ő, hanem August Derleth emelte be „hivatalosan” a karaktert a Nagy Öregek közé, ahol mind a mai napig hatalmas népszerűségnek örvend.

Ennek a népszerűségnek hála a Sárga Király olyan művekben bukkant fel a közelmúltban, mint a True Detective vagy a SIGNALIS, és valószínűleg az sem véletlen, hogy a Chameleon 42 csapata is őt helyezte a legújabb játékuk középpontjába. Azonban míg a Chorus of Carcosában tagadhatatlanul felbukkannak az olyan Hasturhoz köthető külsőségek, mint a Sárga Király című színdarab, a Sárga Jel vagy a sárga szín, a fejlesztők ezeknél tovább sajnos nem jutnak, és nem tudnak leásni a mítosz magjáig, azokig a szimbólumokig, melyek ezt a karaktert igazán érdekessé teszik.

Mindebből viszont a kampány elején még semmit sem fogunk tapasztalni, avagy a Chorus of Carcosa kimondottan ígéretesen indul. A program középpontjában egy alkotói válságban szenvedő szobrász áll, aki unalmában és bukdácsoló karrierje miatt érzett frusztrációjában elolvas egy olyan színdarabot, amit csak véletlenül kézbesítettek neki, és aminek a címe A Sárga Király… A Hastur mitológiájában jártasok tudhatják, hogy ez bizony elég komoly hiba főhősünk részéről, erre pedig hamarosan ő maga is rádöbben, mikor egyre durvább és durvább látomásai támadnak, ráadásul a szomszédja is megőrül, és eszeveszett vérengzésbe kezd a bérházuk folyosóin. Emberünk természetesen menekülne, amíg nem késő, a megváltásig azonban az őrület legmélyebb bugyrain át vezet az út, ahonnan egyáltalán nem biztos, hogy lehetséges a visszatérés.

Talán már ennyiből is érződik, hogy a Chorus of Carcosa története nem túl bonyolult, de ez nem is baj, hiszen a program koncepciója pont az egyszerűségéből kifolyólag tud igazán nagyot ütni, legalábbis kezdetekben. A rövid bevezető során, mikor főhősünk még nagyjából beszámítható, megismerhetjük a ház bejáratáig vezető utat, így az őrület elszabadulása után is világos, merre kell mennünk és mit kell tennünk a kijutásért. Ezt a kiszámítható józanságot pedig remek érzékkel törik meg a hagymázas lázálmok és a horror szekciók, melyek során vagy bomlott elméjű szomszédunk elől kell bujkálnunk, vagy a megelevenedő szobrainkat kell kijátszanunk.

Ez a felépítés egy pörgős, jó tempójú, feszültséggel és adrenalinnal teli egy-másfél órás szegmenst eredményez, ami ugyan jóval gyorsabb, mint ahogy azt a Sárga Király többi feldolgozásától megszokhattuk, de a maga módján így is piszok szórakoztató, és helyenként meglepően félelmetes is. Azok a pillanatok például, amikor a segélyhívó operátora elkezd arra bíztatni, hogy engedjük be lakásunkba az őrült szomszédunkat, vagy amikor a vaksötétben botorkálva, egy szál zseblámpa fényénél próbáljuk kitalálni, hogy melyik irányból közelítenek felénk azok az átokverte szobrok, minden irónia nélkül ráhozzák az emberre a frászt.

Azonban hiába a magabiztos rajt, a Chorus of Carcosa története a félidő után sajnos nagyon látványosan veszít a lendületéből. Olyan ez, mintha a Chameleon 42 emberei a sztori lekerekítése után úgy döntöttek volna, hogy egy szűk másfél órás sétaszimulátort mégse dobhatnak piacra, ezért kibővítették a narratívát azzal, ami épp az eszükbe jutott. Ebből a megoldásból kifolyólag a játék második fele mind ütemezésében, mind stílusában markánsan elüt a felvezetéstől, ami egyáltalán nem válik az előnyére, ahogy az se, hogy a bukdácsoló dramaturgiát egy elképesztően megúszós finálé „koronázza meg”.

Mindez azért nagy kár, mert a Sárga Király alakja kifejezetten összetettnek mondható, és mint ilyen, számtalan izgalmas és egyedi értelmezési lehetőséget rejt magában. Az én személyes kedvencem például az, hogy Hastur valójában Isten holtteste, Carcosa városa pedig a romokban heverő Mennyország, amit ha valaki meglát, egyből beleőrül a tudásba, de az is tetszetős magyarázat, hogy a karakter egy figyelmeztetés a tizenkilencedik század végén egyre népszerűbbé váló dekadens irodalmi irányzat követőinek a kiüresedett, élvhajhász élet veszélyeiről.

Ezekből az áthallásokból azonban semmi sem jelenik meg a játékban, sőt, ha már itt tartunk, a Hasturhoz vagy Carcosához köthető szimbólumok is nagyon felületesen kaptak csak helyet a Chameleon 42 alkotásában. Persze, a Sárga Jel és A Sárga Király című színdarab feltűnik, ahogy az is tagadhatatlan, hogy a kampány helyszínéül szolgáló bérház minden szegletében rendkívül prominens a sárga szín, de hol marad minden más? Hol vannak az ikernapok és a fekete csillagok? Hol van Hali tava és a Hyadok zenéje? Hová tűnt az a misztikus, földöntúli hangulat, ami Robert W. Chambers prózáját olyan naggyá tette annak idején?

A narráció fenti hiányosságaira ráadásul az is rátesz egy lapáttal, hogy a karakterek és a párbeszédek sincsenek a helyzet magaslatán. A főszereplőnk hanghordozása például valami elképesztően irritáló, míg a dialógusok a legtöbb esetben pár mondat után menthetetlenül szétesnek. A karakterek elbeszélnek egymás mellett, és sokszor egyhelyben járnak, ugyanazt a mellékes információt ismételgetve újra és újra, ráadásul mindenki, akivel találkozunk, bántóan egysíkú, és szimplán csak bunkón viselkedik velünk.

A legjobb példa erre az egyik idősebb szomszédunk, aki úgy van megírva, mint a tipikus, élő fába is belekötő öregemberek szteroidon nevelt verziója. Valahányszor csak elhaladunk az ajtaja előtt, mindig megállít, hogy nevetségesebbnél nevetségesebb vádakat vághasson a fejünkhöz, amivel semmi érdemlegeset nem tesz hozzá a cselekményhez, de cserébe megakasztja a játékot, és elherdálja a feszültséget, amit a fejlesztők korábban felépítettek.

Amire viszont nem lehet panaszunk, az a Chorus of Carcosa technikai oldala. A mechanikák minimalisztikusak ugyan, de a saját kategóriájukban teljesen jól működnek, a környezet pedig kellően részletes és látványos még úgy is, hogy a fejlesztők nem igazán használják a Hasturhoz köthető szimbólumokat. A főhősünk otthonául szolgáló bérház például meglepően magabiztosan hozza a Havannatelep hangulatát, valamint a saját lakásunk is roppant szemléletesen amortizálódik a sztori előrehaladtával és az általunk irányított karakter elméjének megbomlásával szinkronban.

A legkönnyebben talán úgy lehetne jellemezni a Chorus of Carcosát, hogy ez minden idők egyik horror sétaszimulátora. A környezetünk kinézetére, a lopakodós szekciók feszültségére és a nagy néha megjelenő fejtörők nehézségére nem lehet panaszunk, mindezek a pozitívumok azonban háttérbe szorulnak a gyenge szinkronhangok, a megkérdőjelezhető narratív megoldások és a papírvékony karakterek mellett, ami már csak azért is kellemetlen, mert a sztoriközpontú játékoknál pont az utóbbiaknak kéne igazán brillírozniuk. Épp ezért a Chameleon 42 alkotása leginkább egy olyan színdarabnak érződik, ahol a díszletek még rendben vannak, a szövegkönyv viszont már hiányos, és a színészek is lelketlen ripacsok. Pedig a Sárga Király mítoszából ennél azért jóval többet is ki lehet hozni.

PLATFORM PC KIADÓ CHAMELEON 42 FEJLESZTŐ CHAMELEON 42 MEGJELENÉS 2025. március 20. ÁR 11,8 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Shadow Labyrinth

Ma már egy teljesen hagyományos új Pac-Man-játék is meglepetésnek számítana, olyannyira háttérbe szorult a gaming-ikon - hát még egy olyan kreatív visszatérés, mint a Shadow Labyrinth, ami szokatlan műfajba helyezi a sárga bogyózabálót.

24 perce

Indie kavalkád és azon túl - ez történt csütörtökön

Benne: Heretic + Hexen, Rhell: Warped Worlds & Troubled Times, Contraband, LEGO Party!, Disciples: Domination, Well Dweller.

54 perce
1

Super Mario Party Jamboree + Jamboree TV

A Donkey Kong Bananza után újabb belsős címmel bővült a Nintendo Switch 2 kínálata, ugyanis megérkezett a Super Mario Party Jamboree + Jamboree TV, amely az eredetileg kilenc hónappal ezelőtt megjelent alapjátékot bővíti. A kérdés csak az, hogy mindez megéri-e az árát? Ennek jártunk utána.

21 órája
4

Apróbb bejelentések - ez történt szerdán

Benne: Borderlands 4, Metal Eden, Peregrino, RedOctane Games, Smilegate x Absurd Ventures, Genshin Impact.

1 napja
3

Megjelenési dátumok minden mennyiségben – ez történt kedden

Benne: Formula Legends, Nintendo Indie World Showcase, Karma: The Dark World, Teenage Mutant Ninja Turtles: Tactical Takedown, Oscuro Blossom's Glow, Kirby and the Forgotten Land, Storm Lancers, Ire: A Prologue, Hell is Us.

2 napja
7

Game Pass: mozgolódás augusztus első felében

Izgalmas független fejlesztések érkeznek a Standard előfizetések kínálatába, azon kívül azonban kevés érdekességet tartogat az aktuális lista.

2 napja
4

Dead Take

Belső nézetes kalandjátékot találni nem nagy kunszt, viszont olyat, amelyik túlmutat a sétálószimulátorokon, már egyre nehezebb. A Dead Take megpróbálja a lehetetlent és több vonalon is próbál innovációt nyújtani, miközben két kézzel matat a vetítőszoba sötétjében. Teszt!

2 napja
3

Virtua Fighter pofonok, Hellblade II frissítés – ez történt hétfőn

Továbbá: Marvel Tokon: Fighting Souls, Adventure of Samsara, Stick it to the Stickman, Troublemaker 2: Beyond Dream.

3 napja
3

Heartworm - Analóg szelleműzés

Az egyetlen ember alkotta Heartworm egy nagyon kellemes hangulatú túlélőhorror, ahol a hangsúly a rettegés helyett a melankolián van.

3 napja
3

Heti megjelenések

4 napja
6

Donkey Kong Bananza

Donkey Kong - egy név, ami nagyjából egyidős kedvenc hobbinkkal. Donkey Kong talán az első videojáték szupersztár volt, bár kevesen tudják, hogy létezése egyfajta kompromisszum eredménye. Most viszont nincs kompromisszum: induljon a banánzáj!

4 napja
12

Wildgate

Manapság egyre inkább trendi a közös kalandozós stílus, aminek egyik legjobb képviselője a Sea of Thieves. A Wildgate le sem tagadhatná, hogy a Rare közel hibátlan üdvöskéje nagyon erős inspirációt nyújtott a fejlesztés során. Első imrpressziónk következik.

5 napja
1

THQ Nordic bejelentések - ez történt pénteken

Benne: Darksiders 4, Reanimal, The Eternal Life of Goldman, Sacred 2: Fallen Angel, SpongeBob SquarePants: Titans of the Tide, Fatekeeper, Wreckreation, The Guild: Europa 1410, Tides of Tomorrow, Gothic Classic.

6 napja
10

Killing Floor 3

Senki sem panaszkodhat, hiszen a bétateszterek már előre megkongatták a vészharangot – és valóban, a zedmészárlás láthatóan túljutott a csúcspontján. Tesztlaborban a Killing Floor harmadik része.

6 napja
4

Nintendo Direct bejelentések, Battlefield 6 bemutató - ez történt csütörtökön

Benne: Monster Hunter Stories 3: Twisted Reflection, Pac-Man World 2 Re-Pac, Cronos: The New Dawn, Once Upon a Katamari, Shinobi: Art of Vengeance, Plants vs. Zombies: Replanted, Octopath Traveler 0, Marvel Tōkon: Fighting Souls, The Adventures of Elliot: The Millennium Tales.

7 napja
3

Time Flies - legyünk legyek!

Egzisztenciális merengés? Paint.exe-ből fogant minimalista fricska? Zümmentésnyi világnézet és társadalmi kritika? A Time Flies egy kicsit mindegyik egyszerre.

7 napja
6

Architect Life

Egy kor felett a Sims legérdekesebb része leginkább a házak megépítése, berendezése. Maga az életszimulátor már nem tud minket lekötni, elég a valódi élet… Erre jön az Architect Life és megforgatja az elvárásokat. Sikerül neki többet is letenni a tervezőasztalra? Lássuk!

7 napja
1

Frissítések minden mennyiségben – ez történt szerdán

Benne: Microsoft üzleti jelentés, Assassin's Creed Shadows, Clair Obscure: Expedition 33, Hell is Us, Nintendo Direct bejelentés, Drag x Drive.

8 napja
9

Wild Hearts S - a Switch 2 változat

A Capcom 2004-ben valami igazán különlegeset tett le az asztalra, mivel életre hívott egy új műfajt a Monster Hunterrel. A szörnyvadászós formula, amely elsőre talán rétegjátéknak tűnt, hamar megtalálta a saját közönségét és sokunknak lett belőle életre szóló játékélmény. Bár azóta sokan próbálkoztak a nyomdokaiba lépni, de igazán senkinek nem sikerült megragadnia azt az esszenciát, amit a Capcom annak idején megteremtett.

8 napja
9

Wonder Boy: Asha in Monster World - a legfrisebb generáción

A Monster Boy sorozat a SEGA ikonikus brandjének fontos tartópillére volt annak idején. A Wonder Boy/Monster Boy széria újrakiadott elemeit többször is teszteltük már, most a PS5 és Xbox Series X (valamint Microsoft Store)-ba megérkezett Wonder Boy: Asha in Monster World, ebből kaptunk friss tesztpéldányt.

8 napja
2