[Teszt] Assassin's Creed IV: Black Flag

Assassin's Creed IV: Black Flag

dragCsető Zsolt2013.11.12. 16:25

*Harsogó kalózének töri meg az óceán csendjét - az egyszeri tengerész tán még azt is hihetné, hogy a vitorla is jobban feszül, ha a hírhedt Csóka legénysége nótára szánja el magát. Pedig nincs ez így. Csak a szél fordult már megint nagyot - a távolban felbukkanó ördögi felhők villódzása is ezt jelzi. Az előbb még áhítattal csodált hosszúszárnyúak is inkább a víz alatt folytatják tovább kecses táncukat. Tekintélyes állat a bálna, de azért ő sem ostoba.

Kenway kapitány sem az, hiába kormányozza szemrebbenés nélkül a veszély irányába hajóját - szeszélyes vidék ez a Karib-térség, de neki már nem tud meglepetést okozni. Mint ahogy azt is tudja, hogy a messzi ködből előtűnő árnyékok valójában a spanyol armada rettegett zászlóshajóinak egyikét rejtik. Naná, hiszen pont azt keresi. Mire a monumentális árbocok ténylegesen előbukkannak, addigra a vihar is előveszi legpokolibb énjét ezen a nemrég még oly csodás, napsütötte délutánon. De talán így is van ez rendjén: egy olyan vad keringőt, mint amit most járnak majd a felek a kavargó örvény peremén, nem is lehet máshogy megvívni. Kalóznak lenni már csak ilyen.*

Két epizóddal korábban aligha tippeltük volna a fentiek alapján, hogy egy Assassin's Creed játék leírását olvassuk, a Black Flag azonban mégis sokkal inkább Assassin's Creed, mint a kissé félresiklott harmadik rész. A kalózkaland ugyanis a tengereken is képes arra, amire elődje még a szárazföldön sem volt: visszahozni valamit abból, ami miatt igazán szeretni lehetett a Ubisoft aranytojást tojó tyúkját - vagy stílszerűen Szent Grálját.

Mintha csak tegnap lett volna, amikor az ember lepillantott a gyomorforgató mélységbe Akko égbe nyúló katedrálisáról. Azóta megmásztuk a San Pietrót, körbeszaladtunk a Kolosszeum tetején és a Hagia Sophia egyik tornyáról néztük végig a naplementét a Boszporusz mögött, a tengerentúlra hajózva azonban már hiába kerestük az efféle élményeket. A peremvidék mamutfenyői, vagy New York sarki bódéinak csalódást keltő kilátása aligha voltak képesek kárpótolni mindezért.

De lám: történelmi építészet nélkül is létezhet Assassin's Creed - a Black Flag ráadásul egy olyan helyszínen bizonyítja mindezt, amely sokkal inkább illik mesékbe, mondákba és legendákba, mint a történelemkönyvbe. Ne is bocsátkozzunk bosszantó virágnyelv-énekbe: az Assassin's Creed IV világának megkérdőjelezhetetlen helye van a leghangulatosabb open world-miliők között. Ráadásul nem csak hajók és tenger van benne, hanem több tucat sziget, legalább negyven különálló helyszín és több száz megmászásra váró torony. Méghozzá végre olyanok, amiket érdemes is megmászni - még ha a mélységek nem is olyan hátborzongatóak, mint a sorozat fénykorában.

A Black Flag egyik legfőbb erénye az, hogy remek érzékkel épít az Assassin's Creed III erős újításaira. Az építészet tekintetében - kissé képzavart keltő módon - éppen a harmadik rész Határvidéke nyújt kellemes inspirációt. Végeredményben pedig egy olyan rendkívül egyedi mixtúrát kapunk, ahol a természetes képződmények, a szakadékok fölé nyúló pálmafák, a hajóroncsok és a városok épületeinek fantasztikusan eltalált kombinációja hozza vissza az olyannyira hiányolt Assassin's Creed-érzést - csak éppen teljesen új formában.

A negyedik rész világa igazából olyasvalami, amivel önmagában megtölthetnénk a következő három év Assassin's Creed tesztjeit, ám minden egyes félmondattal többet lövök el abból a varázsból, amit a végtelen tengerek, a kincsekkel teli szigetek, a vízalatti hajóroncsok és az erős atmoszférát végre újból feltaláló városok nyújtanak. Éppen ezért legyen elég annyi, hogy ha szeretsz elveszni egy játékban - jó értelemben véve természetesen -, akkor az Assassin's Creed IV neked szól, a Karib-térség virtuális mása ugyanis úton-útfélen titkokkal és új felfedezésekkel csábít le a követendő útról. Azt ajánlom, ne is félj róla letérni - a tengerek rengeteg váratlan izgalmat tartogatnak.


A GONOSZOKNAK DOLGOZVA

Nincs Assassin's Creed játék jelenkori szál nélkül: az Animusból kiszállva ezúttal egy friss Abstergo Entertainment-alkalmazott bőrébe bújhatunk bele. Eredetileg azért jöttünk, hogy a Cég történelmi játékaihoz és filmjeihez gyűjtsünk anyagokat (a Liberationhöz hasonlóan lényegében a "három és feledik" falat dönti le itt is a játék, ami továbbra is egyedi és stílusos húzás), ám a cselekmény egy idő után érdekes fordulatot is vesz, így megkezdődik az idézőjeles nyomozás. Amit kapunk: egy csokor egyszerű logikai feladványt, valamint sok-sok izgalmas háttérsztorit. Összességében elmondható, hogy a harmadik rész lezárásával végképp kisiklatott modern szál nem gördül előrébb (talán nem is baj), ellenben rengeteg érdekességgel bővült ki. Óriási fanservice a rajongók számára.

És akkor jöjjön a Feketeszakáll feketeleves: egy idő után bizony szívesebben is fogsz letérni arról a bizonyos útról. Amennyire nevezhetjük ugyanis frissítő visszatérésnek az Assassin's Creed IV-et, ugyanúgy ráaggaszthatjuk a kihagyott ziccer jelzőt is, ezt a hatalmas, újszerű és izgalmas világot ugyanis sikerült egy viszonylag felejthető sztorival és unalmas küldetésekkel megtölteni. Előbbi még kevésbé fájó: Ezio (és Altair) búcsúja óta valahogy egy aprócska kalóztarisznyát sem képes lehúzni a múltbéli cselekmény súlya, ezúttal azonban legalább a karaktereket sikerült egész jól eltalálni. A kínosan felejthető (és gyorsan el is feledett) Connor után most egy olyan Edward Kenway-t kapunk, akit egy ideig jó eséllyel nem nagyon fogunk tudni hova tenni, hosszú távon azonban meghálálja türelmünket, és egy kellően kikerekített figurává válik, kinek következetlen portyázása mögött idővel a koncepció is megcsillan. Na de a küldetések...

Tény: hat Assassin's Creed játék egymástól hat évre rengeteg. Szintén tény: a Black Flag nem igazán tudott kanalazni a csúcspontokban bővelkedő eddigi felhozatalból. Emlékszel még Da Vinci repülő szerkezetére Velence felett? Na és arra, amikor kihajóztál Konstantinápolyból? Na, az ehhez hasonló emlékezetes momentumokat itt hiába keresed - a történet során teljesítendő missziók felérnek egy kreatív válsággal. Örömteli, hogy a lopakodás hangsúlyosabbá (és ami fontos: kivitelezhetőbbé vált), amikor azonban már a sokadik hallgatózós küldetésnek kezdesz neki, már nem tűnik annyira izgalmasnak a játék ezen szelete. Ami különösen fura, hogy a többszintű kihívást is sikerült teljesen elszúrni: amíg korábban gyönyörűen simultak bele a küldetésekbe a másodlagos objektívák, lényegében jutalmazva a tökéletességre való törekvést, addig most rendre lesodornak téged az ideális útról, sokkal inkább figyelemelterelő teherként funkcionálva, mintsem az egyes játékrendszerek még jobb elsajátítására motiválva. Röviden: nem csak az ötletek fogytak el, hanem amik voltak, azok is tovaszálltak.

Az unalom kapcsán szó esett még a harcokról is, melyeken szintén változtattak - érzésem szerint a rossz irányba. Az Assassin's Creed rendszere eddig sem volt különösebben komplikált: leginkább a látványra és a jól időzített reakciókra épített, de sikerült kissé ezt is leépíteni. Összességében jóval komótosabb minden, ami viszont az egész reszponzivitásán is érezhető: Kenway-jel harcolni olyan érzés, mintha egy részeg kalózzal csapkodnál. Az animációk persze most is szuperek, ám összességében kevésbé látványosak, ellenfél-típusból sincs annyi, ráadásul rengeteg felugró szöveg segít bennünket - mindezek eredője összességében nem ad ki túlságosan izgalmas összecsapásokat.

Sebaj, harcoljunk inkább a tengeren: ahogy a megmászható fák, úgy a hajózás lehetősége is azon AC3-újítások közé tartozik, melyekre remekül épít a Black Flag. A bevezetőben felvázolt történetben semmiféle mesterséges cicoma nincs: a leírtak mindegyike megtörténhet (és meg is fog történni) veled a tengeren. És legyen szó hajók, flották vagy erődök elleni csatáról, ezek mindegyike élvezetes tud maradni hosszú távon is, kihasználva azt, hogy - valljuk be - nem éppen sűrűn látott játékelemről van szó. A fő motivációt egyébként a Jackdaw, vagyis a hajónk jelenti: a legyőzött ellenfelek roncsaira nem csak a hamisítatlan kalóz-életérzés miatt érdemes átlibbenni, hanem mert a különféle hasznos erőforrások összegyűjtésével fejleszteni is tudjuk úszó otthonunkat.

El kell ismerni, a Black Flag nem egyszerű jelenség: első blikkre sokkal inkább tűnhet egy jófajta kalózos játéknak, mint az Assassin's Creed franchise következő lépcsőfokának. A merőben újszerű körítés és a játék második számú főszereplőjévé előlépő Jackdaw mögött azonban szerencsére ott lapul a sorozat esszenciája is: amikor először kikötsz Havannában, te is rájössz majd. A nap végén pedig igazán ez számít csak: az Assassin's Creed IV tipikusan az a játék, melyet páratlan atmoszférája a nyilvánvaló hibái ellenére is képes elvinni a hátán.

A Black Flag kiváló bizonyíték arra, hogy nem feltétlenül a körítés teszi a jó Assassin's Creed játékot: a karibi kitérő kötelező kaland mind a sorozat rajongói, mind pedig a nyitott világú játékok szerelmesei számára, amely újszerűsége ellenére is jól őrzi az Asszaszinok Hitvallását. Szomorú persze, hogy egy ilyen hatalmas, izgalmakkal teli világot ennyire unalmas „kötelező tartalommal” sikerült megtölteni, de szerencsére mindig ott van a lehetőség arra, hogy letérj az útról - én pedig csak bátorítani tudlak erre. Gyerünk, tengeri patkányok, irány a horizont!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Kaszál a Microsoft és a Remedy - ez történt kedden

Továbbá: Nintedo és EA üzleti jelentés, Don’t Kill Them All, Hades II, Wholesome Direct, Rocksmith+.

7 órája
6

SaGa Emerald Beyond - Világokon át

Az új SaGa játékban nem kell beérnünk egy vagy két új világgal, hanem kalandjaink során tizenhét egyedi helyen is megfordulhatunk! De vajon mindez elég lesz ahhoz, hogy lekössön minket a mindig különc JPRG sorozat új epizódja? Teszt!

23 órája

Így kerül egy platformra a gaming, a család és a kibervédelem

Mind használunk IT eszközöket, internetezünk, a felhasználók ma már pici gyermekkortól kezdve részesei ennek a világnak. A Gamer365 felületén – szponzorált anyagunkban -, a felnőtt gamereket, gyermekes szülőket célozva igyekszünk felhívni a figyelmet a leselkedő veszélyekre.

23 órája
1

A Microsoft négy Bethesda stúdiót zár be

Az Arkane Austin (Redfall), a Tango Gameworks (HiFi Rush), az Alpha Dog Studios (Mighty DOOM) és a Roundhouse Games esett áldozatul az átrendezésnek.

23 órája
48

140 millió felett a Switch, közel az utód bejelentése

A Nintendo készen áll az új hardver leleplezésére, amire még ebben az üzleti évben sor fog kerülni.

1 napja
7

Hades II Early Access-start, Helldivers 2 megfutamodás – ez történt hétfőn

Továbbá: QuakeCon 2024, Wizard with a Gun, Sword & Fairy Inn 2.

1 napja
9

Heti megjelenések

2 napja
7

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

2 napja
1

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

4 napja
36

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

5 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

6 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

6 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

6 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

7 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

7 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

7 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

8 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

8 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

8 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

8 napja
1

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==