[Teszt] Call of Duty: Black Ops 3

Call of Duty: Black Ops 3

liquidSomosi László2015.11.13. 14:35

A KAMPÁNY**

MULTIPLAYER + ZOMBIES + EXTRÁK**

A cikknek egyáltalán nincs vége, a következő oldalon a képek részletes magyarázatát olvashatjátok!

Hat éve, a Nagy Infinity Ward Botrány kirobbanása előtt sokan megmosolyogták volna, ha valaki határozottan állítja, hogy 2015-ben a Treyarch-tól várja a nép a minőségi Call of Duty játékot. Pedig ez történt, a korábban az IW mellett simán B-csapatként kezelt 3arc egyrészt elég szépet ment a két Black Ops játékkal, másrészt a kulcsembereitől megfosztott IW-nek azóta sem sikerült visszaküzdenie magát abba a pozícióba, amit az első két Modern Warfare idejében elfoglaltak. Jogos volt a feltételezés (elvárás?) hogy a kampány-szempontból rendkívül sótlan Ghosts és a klisé-hullámokon szörföző Advanced Warfare után a Treyarch lesz az, aki izgalmas egyjátékos kampányt, újragondolt multit, és izgalmas zombimódot pakol egy csomagba. Ez történt?

Ha keveset akarsz az idei Call of Duty-ról olvasni, így néz ki a válasz: javarészt igen, a csomag szép nagy és bőséges, de az eddigi leggyengébb Black Ops kampány található benne. A kampánnyal több probléma is van. Elsőként talán az, hogy ez a történet alig-alig indokolja, hogy "Black Ops 3"-nak hívják a játékot, pár elejtett megjegyzésen, félmondaton kívül semmi nem kapcsolja a korábbi két epizódhoz, vagy azok világához. Mivel bőven (ötven évvel) a jövőben járunk, eltűnt a BO játékok másik nagy vonzereje is, az alternatív-történelemmesélés, ahol a játék valós történelmi események, konfliktusok mögé helyezte a saját fikcióját.

A Black Ops 3 sztorija meglepően zárt, pár ember belső viszonyaira (leginkább azok felbomlására) koncentrál, és a katonai összeesküvések világából átevez disztópikus sci-fi-k birodalmába. Viszonylag sikeresen, teszem hozzá - az elmesélt sztori nem rossz, csak nem eredeti, keményen össze van lopva más (ihletettebb) forrásokból, a leginkább lenyúlt, nem is olyan rég megjelent science-fiction regény szerzője helyében egy érdeklődő hangvételű telefonhíváson mindenképpen gondolkodnék.

Nem szolgálja az egyedül nyomuló játékos lelkesedésének fent tartását, hogy a kampány rendkívül gyengén (unalmasan!) indul, a legelső küldetés akár a "Minden, amit évek óta ununk a Call of Duty-ban" címet is viselhetné. Aztán lassan beindul a motor, a kampány a közepére érdekessé, az utolsó harmadára határozottan izgalmassá válik. A töréspontot egyértelműen a nyolcadik küldetés (összesen tizenegy van), a Demon Within jelenti, amit személy szerint végigvigyorogtam. Nem azért, mert mulatságos, hanem azért, mert itt ragyog leginkább a Treyarch: megengedik maguknak, hogy teljesen elboruljanak, a BO3 hirtelen átmegy Metal Gear-be (komolyan!), aztán Inception-be, aztán bontani kezdi a negyedik dimenzió falait, és meglepő őszinteséggel válik ön-reflektívvé. Lehet, hogy a Black Ops 3 kampánya összességében nem éri el az első két BO kampány színvonalát, de a Demon Within ettől függetlenül a kedvenc missziómmá vált a BO trilógiából. Kevés AAA játékfejlesztő vállalkozik az általa gyártott népszerű műfaj / sorozat dekonstrukciójára, a Treyarch itt megteszi, és jól teszi, hogy megteszi. Apropó, tizenegy küldetés: a kampány a megszokott 4-6 óránál hosszabb, ha a korábban ígérgetett tizenöt órát nem is éri el, de normál fokozaton tíz körül van.

Játékmenet területén nem voltak ilyen merészek, változások persze most is vannak. A két legfontosabb: 4 fős coop lehetőség és a karakterfejlődés. Kezdjük az utóbbival! A Treyarch áthozta a kampányba a multiban már régóta alkalmazott karakterfejlődést, gyakorlatilag ugyanúgy néz ki a dolog, ahogy a többjátékos módban: a küldetések során XP-t kapsz, szintet lépsz, a fegyverek is szintet lépnek, perkeket tudsz felpakolni (példák: a kampányban a falon futás egy perk; a képesség, hogy fegyvereket tudj felvenni, szintén perk - ezek nem járnak "alapból"), és kapsz kiber-képességeket is. Nevezzük nevén a gyermeket: ezek varázslatok, teljesen úgy működnek, mint pl. a plazmidok a Bioshock-ban.

Háromféle variációban érkeznek: ez a gyakorlatban 3*2 képességfát jelent. Hasznos a kiber-mágia? Igen, hasznos, mert elég hatékonyan tudsz vele pusztítani a lövöldözés mellett. Kötelező a használatuk? Nem, legalább is normál fokozaton nem, simán el lehet lenni nélkülük is. A sorozatot az első résztől követőknek valószínűleg erősen furcsák lesznek: az első Call of Duty-ról annak idején a (kor színvonalán) rendkívül látványosan és realisztikusan megvalósított sztálingrádi pálya okán beszéltük sokat, 2015-ben pedig eljutottunk oda, hogy rámutatsz két ellenfélre, megnyomsz egyszerre két gombot. És meghalnak. Egyből. Vagy felrobbannak, és úgy halnak meg. Vagy átveszed egy robot felett a vezérlést. Vagy az oldaladra állítod. Vagy kamikázeként beleküldöd a tömegbe. Más időket élünk, hol vannak már a daliás idők, amikor csak a gépkarabélyodra, és a benne lévő harminckét lőszerre számíthattál! És, teszem hozzá: konzolokon konstans hatvan fps-re, vagy ahhoz nagyon közeli értékre. Ez a BO3 (jelen-gen konzolos változatairól) nem mondható el, a legtöbbször megvan a hatvan képkocka per szekundum, de ha valami nagyot robban, vagy túl sok minden történik a képernyőn, a játék hajlamos 10-15 fps-es ugrásokat produkálni a negyvenvalahányas tartományba.

Az öreg motorosok jó eséllyel az új "taktikai" nézet láttán is megvakarják a fejüket: ez bármikor alkalmazható, pirossal jelöli ki a célpontokat, villogva jelzi a gránátokat, sőt még a földet is beszínezi annak megfelelően. hogy mennyire veszélyes ott ácsorogni. A kampányt négyen is lehet játszani, és mint minden koop-ra (is) tervezett játékot nagyon jó négyen játszani. De: egyáltalán nem kötelező, a Black Ops 3 egyedül játszva is teljesen jól működik. A koop jelleg egyébként a pályatervezésen is komolyan tetten érthető sokkal több a nagy, nyitott tér, mint korábban, és a bossharcok (mert ilyenek is vannak, a többségük egész jó) is láthatóan úgy lettek kialakítva, hogy többen, hatékony feladatmegosztással gyorsabban le lehessen gyűrni őket. Teljesen érthetetlen viszont, hogy miért választották szét a koop (online) és single (lokál) kampányokat - külön karakterfejlődés, külön mentések, külön megnyitott cuccok, ezt miért kellett?!

Ha előző generációs konzolokra tervezed beszerezni az új Black Ops-ot, elég, ha itt kezded olvasni a cikket, az eddigiek rád nem vonatkoznak, ezekben a verziókban nincs kampány, csak a kompetitív multi és a zombimód. A jó hír: mindkét multiplayer módozat jó, a rossz (továbbra is a prevgen konzolok tulajdonosainak): erős technikai limitációkkal, ami konkrétan komolyan visszatekert vizuális minőséget, és 30 fps-t jelent. Ebből talán kiderül: ha prevgen konzolod van, akkor vásárolj, hogy nagyon hiányzik az éves CoD-adag, mindkét (PS3, Xbox 360) verziót kényszer-portnak éreztem.

Ha a fentiek nem igazak rád, fordulj bátran a multihoz, megéri. A kompetitív multi a karakterfejlődést nagyjából változatlanul hagyja, bedob viszont kilenc választható karakterosztályt, két-két választható képességgel / speciális fegyverrel. Jó dolog? Úgy vagyok vele, hogy jó, de nem szükséges. Jó dolog, hogy van Még Egy Dolog az eszköztáradban, de létszükségletnek nem éreztem, kellemes bónusz, ami a Call of Duty "legyen sikerélménye mindenkinek, még akkor is, ha teljesen kezdő" filozófiáját erősíti. Ezek ugyanis előbb-utóbb maguktól újratöltődnek, és felsőbb szinten megnyitható karakterek egész combos képességekkel rendelkeznek, amiket az igazán profik a megfelelő játékmódokban és helyzetekben meccsek eldöntésére, a hétvégi játékosok a maguk örömére alkalmaznak majd. Látható, hogy a béta óta ezen a fronton is történtek változások, a sokat emlegetett Rejack (gyakorlatilag: újraéledés) butítva lett, a korábbitól eltérően már killstreaket szakít, ha meghalsz (nagyon helyesen).

A másik változás a jetpack/falon futás, ami (a bétánál látható volt) némileg megosztja a közönséget, legalább háromfelé. Vannak, akik szerint minden ilyen mozgásrásegítés hülyeség; vannak akik az AW hatalmas ugrásait és a boost-dodge lehetőséget sírják vissza, és vannak, akik szerint a Black Ops 3 rendszere jó kompromisszum a kétféle megközelítés között. Én az utóbbi tábort erősítem, a jetpack és a falon futás új dinamikát kölcsönöz a játéknak, de nem viszi el "mindenki folyamatosan ugrál" irányba, amit ellentételesnek érzek a CoD alap-karakterisztikájával. A Black Ops 3 jó pályaválasztékkal, és legfőképpen: az új lehetőségekhez jól igazított pályaválasztékkal támogatja meg az újdonságokat - a pályák nem mindig működnek száz százalékosan ebben a tekintetben (nem tudsz falon futni olyan helyeken, ahol látványra lehetne, de a pályatervezés nem engedi), de az összkép, így, pár nap játék után elég jó.

A megjelenés utáni napokban egyébként komolyabb gondok voltak az online résszel, szombaton pár órára állt az egész, a matchmaking pedig hol működött, hol nem - lehet, hogy nekem volt eddig szerencsém, de a korábbi CoD-oknál megjelnés környékén nem tapasztaltam hasonlót, kisebb gondok voltak, de nem ilyen mértékben. Sajnálatos módon a matchmaking gondok (nálam legalábbis) leginkább a Shadows of Evil-t, azaz a játék Zombies módját sújtották leginkább, a BO3 alig-alig talált csapatot, így javarészt szólóban voltam kénytelen zombulni, több/kevesebb sikerrel. Annak alapján, amit láttam belőle: a noir + zombi párosítás meglepően jól működik, a terület nagy és hangulatos, rengeteg rejtett dologgal, érdemes lesz komolyabb időt szánni rá.

Miért ilyen sikeres ennyi év után is a Call of Duty? Azért, mert ez nagyon jól fogyasztható formula, a tömegigényekhez igazított kampányokkal, és olyan multiplayerrel, amit kezdő és profi egyaránt élvezhet a maga képességi szintjén. Hiába érződik most már évről-évre, hogy a széria fárad, az Activision ezt volumenben ellensúlyozza: nem lehet szó nélkül elmenni amellett, hogy milyen komoly tartalom van ebben a játékban. Lássuk csak: sp/koop kampány; kompetitív multi egy rakás játékmóddal, igény szerint botokkal; szóló vagy koop Zombies és az extrák: a Nightmares (a kampány remixe új sztorival és zombikkal) és a Dead Ops Arcade 2, ami egy rejtett duplaanalógos lövölde B-filmes körítéssel, a jobb fajtából. Szóval: zsáknyi tartalmat kapsz a pénzedért.

És ez a zsáknyi tartalom az, ami még mindig bőven a "jó játék" kategóriában tartja a sorozatot Az összetevői közül a kampány most hullámzó minőségű, a kompetitív multi és Zombies viszont jó és szórakoztató - a most már hároméves ciklusban, három stúdió által gondozott sorozat készítőinek A-csapata továbbra is kétségtelenül a Treyarch.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

SaGa Emerald Beyond - Világokon át

Az új SaGa játékban nem kell beérnünk egy vagy két új világgal, hanem kalandjaink során tizenhét egyedi helyen is megfordulhatunk! De vajon mindez elég lesz ahhoz, hogy lekössön minket a mindig különc JPRG sorozat új epizódja? Teszt!

1 órája

Így kerül egy platformra a gaming, a család és a kibervédelem

Mind használunk IT eszközöket, internetezünk, a felhasználók ma már pici gyermekkortól kezdve részesei ennek a világnak. A Gamer365 felületén – szponzorált anyagunkban -, a felnőtt gamereket, gyermekes szülőket célozva igyekszünk felhívni a figyelmet a leselkedő veszélyekre.

2 órája

A Microsoft négy Bethesda stúdiót zár be

Az Arkane Austin (Redfall), a Tango Gameworks (HiFi Rush), az Alpha Dog Studios (Mighty DOOM) és a Roundhouse Games esett áldozatul az átrendezésnek.

2 órája
16

140 millió felett a Switch, közel az utód bejelentése

A Nintendo készen áll az új hardver leleplezésére, amire még ebben az üzleti évben sor fog kerülni.

7 órája
6

Hades II Early Access-start, Helldivers 2 megfutamodás – ez történt hétfőn

Továbbá: QuakeCon 2024, Wizard with a Gun, Sword & Fairy Inn 2.

10 órája
9

Heti megjelenések

1 napja
7

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

2 napja

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

3 napja
36

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

4 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

5 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

5 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

5 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

6 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

6 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

7 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

7 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

7 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

7 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

7 napja
1

Heti megjelenések

7 napja
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==